شناسهٔ خبر: 109526 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی برای دو سامانه هشدار سطح زرد صادر کرد؛

فعالیت سامانه بارشی و ریزش تگرگ در نیمه شمالی کشور/احتمال برخورد صاعقه

تگرگ سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد از ورود دو سامانه بارشی و وزش باد و گرد و خاک به کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور سامانه اول وزش باد و گردوخاک و سامانه دوم وقوع رعد و برق و تگرگ پیش‌بینی شده است.

نوع مخاطره سامانه اول وزش باد شدید، گردوخاک و افزایش شاخص آلودگی هوا بوده و از امروز دوشنبه  بیست و ششم اردیبهشت آغاز شده و تا سه‌شنبه بیست و هفتم ادامه دارد.

منطقه اثر این سامانه برای امروز اردبیل، مرکزی، قم، قزوین، البرز، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نوار غربی فارس، بوشهر، اصفهان، سمنان و گلستان خواهد بود و روز سه‌شنبه جنوب همدان، مرکزی، قم، لرستان، البرز، تهران، اصفهان، خراسان شمالی، گلستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و نیمه شرقی یزد را در بر می‌گیرد.

اثر مخاطره احتمال اختلال در تردد، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال آسیب به صنایع حساس به گردوخاک، احتمال آسیب به سازهای موقت، احتمال شکستن درختان فرسوده و سقوط اشیاء از ارتفاعات اعلام شده و سازمان هواشناسی به احتیاط در تردد برون شهری بویژه در جاده‌های کویری، استحکام سازه‌های موقتی، عدم تردد و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره و عدم سمپاشی باغات و مزارع توصیه کرده است.

سامانه دوم نیز فعالیت سامانه بارشی است که از دوشنبه بیست و ششم آغاز شده و تا جمعه ادامه دارد.

نوع مخاطره این سامانه بارش باران، گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و احتمال ریزش تگرگ در مناطق مستعد پیش‌بینی شده است.

منطقه اثر این سامانه برای روز دوشنبه شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، اردبیل و گیلان و روز سه‌شنبه آذربایجان شرقی، اردبیل، آذربایجان غربی، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی خواهد بود.

روز چهارشنبه آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، شمال خراسان رضوی و روز پنج‌شنبه شمال آذربایجان شرقی، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی درگیر این سامانه خواهند بود.

روز جمعه نیز شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان منطقه اثر این سامانه هستند.

اثر مخاطره احتمال برخورد صاعقه و ریزش تگرگ، احتمال آب‌گرفتگی معابر بطور محلی، کاهش دید، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، احتمال شکستن درختان فرسوده و احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات اعلام شده است.

سازمان هواشناسی به احتیاط در توقف و تردد از حاشیه رودخانه ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام و عدم سم پاشی در مزارع توصیه کرده است.