شناسهٔ خبر: 109559 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزير راه و شهرسازی خبر داد؛

اعلام آمادگی ارمنستان برای همكاری با پيمانكاران ايرانی در ساخت كريدور ترانزيتی شمال- جنوب/ صدور خدمات فنی و مهندسی راهسازی به کشور ارمنستان

بازيد وزير راه وشهرسازی از مراحل نهايى تكميل تونل البرز در آزادراه تهران- شمال معاون وزير راه و شهرسازی در بازديد وزير مديريت منطقه‌ای و زيرساخت‌های جمهوری ارمنستان از آزادراه تهران- شمال گفت:‌ در راستای گسترش همكاری‌های حمل و نقلی ميان دو كشور، ارمنستان آمادگی خود را برای همكاری با پيمانكاران ايرانی در ساخت كريدور ترانزيتی شمال- جنوب اعلام كرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گنل سانوسیان وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های جمهوری ارمنستان به همراه خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی از روند عملیات اجرایی منطقه دو آزادراه تهران- شمال بازدید كرد و با توجه به توان فنی و مهندسی پیمانكاران ایرانی در ساخت این ابر پروژه، خواستار همكاری با مهندسان ایرانی و پیمانكاران در تكمیل كریدور ترانزیتی شمال- جنوب كشور ارمنستان شد.

خیراله خادمی با اشاره به برگزاری هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی با کشور ارمنستان در شهر ایروان در هفته گذشته بیان كرد:  این بازدید به دنبال تفاهم نامه همکاری مشترک دو کشور در صدور خدمات فنی و مهندسی و استفاده از توان پیمانکاران ایرانی در احداث مسیر جایگزین و کریدور ترانزیتی میان ایران و ارمنستان و همکاری پیمانکاران ایرانی در تکمیل بخشی از کریدور شمال-جنوب کشور ارمنستان صورت گرفت.

وی با تاكید بر پیشرفت صنعت راهسازی كشور گفت: با توجه به توانمندی جامعه مهندسی كشور و اجرای بسیاری از ابرپروژه‌های راهسازی در حوزه آزادراهی، بزرگراهی و راه آهن، هم اكنون با استقبال كشورهای همسایه در بهره‌مندی از تخصص و دانش ایرانی‌ها در توسعه شبكه حمل و نقل رو به رو هستیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور در این بازدید با اشاره به سختی اجرای عملیات راهسازی در دل رشته كوه‌های البرز اظهار داشت: منطقه دو آزادراه دارای ۵۹ رشته تونل در باند رفت و برگشت به طول ۳۷ كیلومتر است و در واقع ۷۰ درصد مسیر از تونل تشكیل شده است و تونل های سه قلو البرز به عنوان بلندترین تونل خاورمیانه به طول ۶.۵ كیلومتر یكی از شاهكارهای مهندسی كشور در این آزادراه قرار دارد.

خادمی توان فنی، مهندسی و اجرایی مهندسان ایرانی را قابل توجه دانست و گفت: بیش از یک هزار و ۹۰۰ نفر نیروی انسانی و بیش از هزار دستگاه ماشین آلات در ۹۳ جبهه كاری در منطقه دو آزادراه تهران- شمال مشغول به فعالیت هستند و تمامی عملیات اجرایی توسط مهندسان و پیمانكاران ایرانی انجام می‌شود.

وی پیشرفت فیزیكی كل منطقه دو را بیش از ۵۷ درصد اعلام كرد و افزود: باند اول دارای ۷۸ درصد و باند دوم ۲۵ درصد پیشرفت فیزیكی دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور برآورد هزینه باند اول شامل باند غربی، تونل البرز شرقی و حفاری باند شرقی را پنج هزار و ۵۳۵ میلیارد تومان دانست و گفت: تاكنون قریب به دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است و برای اتمام این بخش به بیش از دو هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور، وی اعتبار مورد نیاز برای تكمیل باند شرقی و تونل شرقی البرز را حدود ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام كرد.