شناسهٔ خبر: 109753 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار سطح زرد صادر کرد؛

وزش باد شدید و گردوخاک/بارش باران و رعد و برق

هواشناسی گرد و غبار باران باران سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد برا ی دو سامانه هواشناسی از وزش باد و وقوع گرد وخاک طی امروز و فردا و همچنین بارش باران تا پایان هفته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور سامانه اول بارشی وده و از امروز شنبه سی‌ و یکم اردیبهشت ماه آغاز شده و تا روز چهارشنبه چهارم خرداد ادامه دارد.

نوع مخاطره این سامانه بارش باران، گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در مناطق مستعد ریزش تگرگ اعلام شده است.

منطقه اثر آن برای روز شنبه خراسان شمالی، گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل و ارتفاعات سمنان و برای روز دوشنبه آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل خواهد بود.

روز سه‌شنبه شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، اردبیل و گیلان و روز چهارشنبه شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و غرب مازندران درگیر این سامانه خواهند شد.

اثر مخاطره سامانه نیز لغزندگی جاده، احتمال برخورد صاعقه، ریزش تگرگ، احتمال آب‌گرفتگی معابر بطور محلی، کاهش دید، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، احتمال شکستن درختان فرسوده و اختلال در پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی به عدم توقف و احتیاط در تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام، استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره توصیه کرده است.

سامانه دوم باد و گردوخاک نیز از امروز شنبه آغاز شده و تا روز سه‌شنبه سوم خرداد ادامه دارد.

نوع مخاطره آن وزش باد شدید موقت و گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و دید افقی پیش‌بینی شده است.

منطقه اثر آن برای روز شنبه کردستان، همدان و قزوین و روز یک‌شنبه کرمان، فارس و شرق هرمزگان خواهد بود.

این سامانه روز دوشنبه در استان‌های البرز، سمنان، تهران و گیلان و روز سه‌شنبه نیز در سمنان، اصفهان، مرکزی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، قزوین، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و همدان فعال می‌شود.

اثر مخاطره این سامانه کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و اختلال در تردد اعلام شده است.

سازمان هواشناسی به اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز برای گروه‌های حساس، استحکام سازه‌های موقت ،عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره توصیه کرده است.