شناسهٔ خبر: 109760 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعلام کرد:

امیدواریم پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد به‌زودی آغاز شود

اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در حال عملیاتی کردن وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی هستیم و مانع روی سود تسهیلات آن است که اگرچه در صورتجلسه شورای عالی مسکن آمده است، اما نیازمند عنایت ویژه و دستور رئیس جمهوری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مراسم تبادل تفاهمنامه همکاری مشترک وزارت کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در زمینه توسعه و عمران روستایی بعدازظهر امروز شنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه با حضور اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مهدی جمالی‌نژاد معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار و این تفاهمنامه به امضای دو طرف رسید.

اکبر نیکزاد در این مراسم با اشاره به اهمیت انعقاد این تفاهمنامه در توسعه و عمران روستایی کشور، گفت: کمتر از یک ماه قبل جلسه‌ای با وزیر کشور داشتیم و ایشان هم با نظر مساعد نسبت به انعقاد چنین تفاهمنامه‌ای با قید فوریت تاکید کردند که زمینه همکاری بیشتر بین بنیاد مسکن و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور هموار شود.

وی افزود: امروز کشور ما با همت و اراده مسئولان دلسوز به‌ویژه آقای رئیس‌ جمهوری گام‌هایی بزرگی برمی‌دارد و مردم هم همراهی بسیار خوبی با طرح تحول اقتصادی داشته‌اند. اقتصاد ما باید پایدار شود که البته این مسئله از اقتصاد مقاومتی گرفته می‌شود. روستاهای ما محل تولید هستند و این تفاهمنامه در راستای رونق روستاهاست و در این زمینه، سازمان دهیاری‌ها در خط مقدم خدمت به مردم قرار دارند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اضافه کرد: با مصوبه مجلس در قانون بودجه امسال قیرِ رایگان از ابتدای سال به بنیاد مسکن واگذار شده اما برای تبدیل قیر به آسفالت جهت اصلاح معابر روستاها مشکل اعتبارات داشتیم که خوشبختانه با همکاری بنیاد مستضعفان اعتباراتی جهت هم‌افزایی دو بنیاد مسکن و مستضعفان اقداماتی انجام دادیم و توانستیم با کمک این بنیاد بسیاری از راه‌های روستایی را آسفالت کنیم.

نیکزاد با بیان اینکه هم‌اکنون ۲۰ هزار مسکن محرومین و اقشار کم‌درآمد در حال ساخت است، گفت: ما در این زمینه با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها همکاری بسیار تنگاتنگی داریم و خوشبختانه همواره اعتبارات مورد نیاز دهیاری‌ها به آنها پرداخت می‌شود که می‌توان خدمات مناسبی به روستاها به ویژه روستاهای هدف گردشگری ارائه کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت استفاده از قیر در جاده‌های روستایی، گفت: با آقای سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزادی جلسه‌ای داشتیم تا اعتباراتی جهت آسفالت روستاهای واقع در محدود مناطق آزاد اخذ کنیم. بخصوص که بنیاد مسکن قیر رایگان داشت و با استفاده از اعتبارات دیگر نهادها آن را به آسفالت تبدیل کردیم.

رئیس بنیاد مسکن همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وام مسکن روستایی، ضمن اشاره به اینکه سنددار کردن خانه‌های روستایی و خانه‌های زیر ۲۵ هزار خانوار به بنیاد مسکن محول شده است، به جلسه اخیر شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهوری اشاره کرد و افزود: در شهرهای جدید عملیات اجرایی پروژه‌هایی مسکن شروع شده است و سازمان برنامه و بودجه هم قرار بود بخشنامه مربوط به قبول تعهد ۱۳ درصد مابه‌التفاوت سود بانکی را برای ابلاغ به بانک‌های عامل به بانک مرکزی بدهد که البته این صورتجلسه هنوز ابلاغ نشده است.

نیکزاد گفت: ما در حال تلاش برای عملیاتی کردن این وام (وام مسکن روستایی) هستیم و مانع ما روی سود تسهیلات آن است که اگرچه در صورتجلسه شورای عالی مسکن آمده است، اما نیازمند عنایت ویژه و دستور رئیس جمهوری است. چرا که تامین این مابه‌التفاوت ۱۳ درصدی (از ۵ درصد سود تا ۱۸ درصد سود) برای روستائیان ما زیاد است و امیدواریم فرآیند اجرایی پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی با همان نرخ سود سابق یعنی ۵ درصد به زودی آغاز شود.

وی درباره روند رو به افزایش ساخت ویلاهای لاکچری در برخی روستاهای کشور که آنها را از بافت سنتی خود دور کرده است، نیز یادآور شد: همه روستاهای ما دارای طرح‌هادی هستند و هر کسی بخواهد در روستا ساخت و ساز بکند باید بر اساس ضوابط این طرح باشد و پروانه‌های ساخت هم مطابق همین قانون به آنها تحویل می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن تاکید کرد: تاکید ما این است که در روستاها ساخت و سازها در کاربری‌های مسکونی باشد و هیچگونه ساخت و سازی در جنگل‌ها، اراضی کشاورزی درجه یک و شالیزارها صصورت نگیرد و این منابع طبیعی از بین نرود.