شناسهٔ خبر: 109761 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اعلام کرد:

روستاها کانون تولید هستند و تبدیل آنها به شهر نفعی برای توسعه کشور به دنبال نخواهد داشت

امضا تفاهم‌نامه معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با بیان اینکه تبدیل روستاها به شهرها نفعلی برای توسعه کشور نخواهد داشت، گفت: سیاست ما در وزارت کشور این است که حداکثر پشتیبانی و حمایت را از روستاها داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مراسم تبادل تفاهمنامه همکاری مشترک وزارت کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در زمینه توسعه و عمران روستایی بعدازظهر امروز شنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه با حضور اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مهدی جمالی‌نژاد معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار و این تفاهمنامه به امضای دو طرف رسید.

رضا جمالی‌نژاد معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در این جلسه و در پاسخ به پرسشی درباره تداخل وظایف این سازمان با شهرداری‌های کشور، گفت: شهرداری‌ها نزدیک به ۳۷۰ وظیفه مختلف دارند که سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور هم مطابق قانون نسبت به هدایت، حمایت و نظارت بر کار شهرداری‌ها فعالیت می‌کند.

وی همچنین با بیان اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هدف مقدسی دارد و اقدامات ارزشمندی طی این سال‌ها در حوزه عمران روستایی انجام داده است، افزود: خیلی از زیرساخت‌های روستایی ما مدیون همین زحمات است. خوشبختانه وضعیت زیرساخت‌های کالبدی ما در روستاها خوب است اما برای اینکه مانایی جمعیت و ثبات آن را در روستاها تضمین کنیم و شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها باشیم، نیازمند همکاری دوجانبه ما و بنیاد مسکن است که تفاهمنامه امروز برای حل همین مشکلات تدوین و امضا شده است.

معاون وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره درخواست‌هایی که برای تبدیل روستاها به شهر ارائه شده است، گفت: واقعیت این است که ما با تبدیل روستاها به شهر موافق نیستیم. روستاها کانون تولید هستند و تبدیل آنها به شهر نفعی برای توسعه کشور به دنبال نخواهد داشت. سیاست ما در وزارت کشور این است که حداکثر پشتیبانی و حمایت را از روستاها داشته باشیم.

در همین حال علی باقری معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با بیان اینکه در حال حاضر ۴۸۶ روستا بالای ۳۵۰۰ نفر جمعیت دارند و به لحاظ قانونی می‌توانند درخواست تبدیل شدن به شهر را ارائه کنند، گفت: البته ما مخالف این کار هستیم چرا که به لحاظ کارکردی نفعی برای روستا ندارد و پسرفتی در توسعه کشور محسوب می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر ۱۲۰۰ شهر کشور زیر ۲۰ هزار نفر و از این میان ۱۰۰۰ شهر زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند، ضمن اینکه ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستا بالای ۲۰ خانوار و ۲۳ هزار و ۱۲۳ روستا هم زیر ۲۰ خانوار هستند. دفاع از تبدیل شدن روستا به شهر باعث مشکلات زیادی خواهد شد و ما تلاش می‌کنیم نمایندگان مجلس را قانع کنیم که از تبدیل شدن روستاها به شهرها خودداری کنند.

بر اساس این گزارش، در پایان تفاهمنامه همکاری مشترک وزارت کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در زمینه توسعه و عمران روستایی به امضای اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مهدی جمالی‌نژاد معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور رسید.