شناسهٔ خبر: 109808 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

مشاور عالی وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران مطرح کرد؛

فعالیت ۱۱ هزار ایثارگر و خانواده شهید در وزارت راه و شهرسازی/ سوم خردادماه، حماسه‌ای ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی

حمید مردانیان مشاور عالی وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران مشاور عالی وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران از فعالیت ۱۱ هزار ایثارگر و خانواده شهید در وزارت راه و شهرسازی و برگزاری مراسم بزرگداشت سالروز آزادسازی خرمشهر و تقدیر از خانواده شهدا، ایثارگران و رزمندگان شاغل در این وزارتخانه خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سوم خردادماه یکی از روزهای ماندگار و ثبت شده در تاریخ و حک شده بر دل ملت ایران است؛ چراکه یادآور مقاومت مردمانی است که به یکباره مورد هجوم دشمنان قرار گرفتند، جسم و جان خود را سنگر قرار دادند و مقاومت را فریاد کردند تا از ایران اسلامی محافظت کنند و سرانجام سوم خرداد ماه سال ۱۳۶۱، خرمشهر، خونین شهر قهرمان را با ایثار و مقاومت مثال‌زدنی خود آزاد کردند.

حمید مردانیان،‌ مشاور عالی وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح جریان حماسه سوم خرداد ماه گفت: این شهر قریب به ۱۹ ماه توسط دشمن بعثی اشغال بود و پس از ۵۷۶ روز با توکل بر خدا و به وسیله نیروهای مسلح ایران باز پس گرفته شد.

وی با بیان اینکه عملیات بیت المقدس در دهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱ در ساعت ۳۰ بامداد انجام شد، عنوان کرد: رمز «بسم الله الرحمن الرحیم؛ بسم الله القاسم الجبارین؛ یا علی ابن ابی طالب» از سوی فرمانده عملیات قرائت و عملیات آغاز شد؛ این عملیات روز سوم خردادماه همان سال به اوج خود رسید و پیامی از سوی امام (ره) صادر شد که ایشان به حق فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد».

مشاورعالی وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران با تاکید براینکه آزادسازی خرمشهر، آزادسازی یک نقطه جغرافیایی نیست، بلکه بحث عزت، امنیت و حیثیت یک ملت است، اظهار کرد: این امر بر ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی این مرز و بوم نیز تاثیر داشت و تاریخ هشت سال دفاع مقدس را به دو دوره پیش از عملیات بیت المقدس و پس از عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر تقسیم می‌کند و امروز این اتفاق مبارک به عنوان یکی از بزرگترین عملیات‌های آبی و خاکی جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود.

فعالیت ۱۱هزار ایثارگر در وزارت راه و شهرسازی

مشاور عالی وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران خدمت به خانواده شهدا را تاکید وزیر راه و شهرسازی خواند و از فعالیت ۱۱ هزار ایثارگر در خانواده وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

وی با اشاره به بند «د» تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۴۰۰ و استمرار این بند در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، گفت: براساس این قانون، مشمولین ماده (۲۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحات بعدی آن که در دستگاه‌های اجرایی شاغل هستند و به موجب بند «د» تبصره (۲۰) قانون، باید به استخدام رسمی دستگاه اجرایی تبدیل وضع یابند.

مردانیان با اشاره به فعالیت قریب به ۱۱هزار ایثارگر در وزارت راه و شهرسازی، اظهار کرد: از این میان قریب به سه هزار و ۶۲ نفر مشتمل بر والدین، همسر، فرزند، خواهر و برادر شهداء هستند؛ همچنین جانبازان ۲۵ درصد به بالا ۷۵۹ نفر و جانبازان کمتر از ۲۵ درصد یک هزار و ۱۸۹ نفر را در این مجوعه تشکیل می‌دهند.

وی جانبازان ۷۰ درصد را همچون دیگر جانبازان هویت و افتخار مجموعه وزارت راه و شهرسازی خواند و گفت: تعداد این افراد ۲۹ نفر است و ۶۴۵ آزاده و چهار هزار و ۷۷ رزمنده نیز مشغول هستند.

مشاور عالی وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران رزمندگان را یکی از مظلوم‌ترین گروه‌ها برشمرد و گفت: این سرمایه‌های معنوی از کمترین خدمات اجتماعی بهره‌مند می‌شوند.

برگزاری مراسم گرامیداشت سوم خرداد در وزارت راه و شهرسازی

مردانیان در ادامه از برگزاری مراسم بزرگداشت سوم خردادماه و تقدیر از خانواده شهداء، جانبازان و ایثارگران مشغول در وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: عزیزان زحمتکش در حوزه بسیج وزارتخانه در صدد برگزاری مراسمی به منظور تقدیر از رزمندگان و فرزندان جانباز هستند و در این بزرگداشت لوح تقدیری از سوی وزیر راه و شهرسازی به این عزیزان تقدیم خواهد شد.