شناسهٔ خبر: 109829 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواپیمایی كشوری در دیدار با مدیر دفتر ناوبری هوایی ایكائو تاكید كرد:

افزایش همكاری های همه جانبه میان ایران و ایكائو

محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی كشوری در دیدار با مدیر دفتر ناوبری هوایی ایكائو بر افزایش همكاری های همه جانبه میان ایران و ایكائو تاكید كرد و گفت: شعار صنعت حمل ونقل هوایی ایران، همكاری مشترك و ایفای نقش هایی است كه توسط ایكائو بر عهده ما گذاشته شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی كشوری ، در دیدار با مدیر دفتر ناوبری هوایی سازمان جهانی هواپیمایی كشوری (ایكائو)، كه به منظور برگزاری کارگاه آموزشی با موضوu «همکاری بخش های نظامی-غیرنظامی هوانوردی» به ایران سفر كرده اند، از ایكائو به منظور برنامه ریزی و برپایی این كارگاه آموزشی تشكر و قدردانی كرد.

وی با بیان این مطلب كه برپایی كارگاه آموزشی مذكور، شروع مناسبی برای افزایش همكاری ها و تعامل بیشتر دو جانبه بین ایكائو و سازمان هواپیمایی كشوری است، افزود: ایران جزء پیشگامان عضویت در ایكائو به شمار می رود و از سابقه طولانی در همكاری با ایكائو و سایر سازمان های بین المللی هوانوردی برخوردار است.

محمدی بخش با تاكید براین كه ایران از نظر موقعیت، جزء كشورهای منحصر به فرد منطقه در حوزه ناوبری هوایی و فرودگاهی به شمار می رود، اظهارکرد: ایران علی رغم تمامی محدودیت ها، همواره در تمامی رویدادها و اتفاقات بین المللی، در مدیریت بحران های منطقه ای در ترافیك هوایی پیشگام و فضای ایمن و آرامی را برای پروازهای عبوری فراهم كرده است.

رئیس سازمان هواپیمایی كشوری، افزود: با توجه به بحران كشورهای سوریه، عراق و افغانستان، ایران همواره تسهیل كننده تردد هوایی بوده و به عنوان كشوری بزرگ در منطقه نقش سازنده ای در مدیریت جریان ترافیك هوایی ایفا كرده و به همین منظور برای ارتقاء و بهبود این نقش، نیازمند كمك سازمان جهانی هواپیمایی كشوری هستیم.

محمدی بخش در ادامه، خواستار ایفای نقش موثرتر ایران در ایكائو و به صورت متقابل استفاده ایران از توانمندی های ایكائو برای ارتقاء دانش تخصصی و توان عملیاتی متخصصان این صنعت شد و انتظار خود را اینگونه بیان كرد: در حوزه تحریم ها، حرف های زیادی داریم تا بتوانیم با همكاری شما در حوزه افزایش ایمنی هوانوردی به دنیا كمك كنیم.

ایكائو پدر خانواده صنعت هوانوردی دنیاست

وی با بیان اینكه اعمال تحریم های غیرقانونی علیه كشور ما، خارج از چارچوب ها و اهداف ایكائوست، گفت: تمامی كسانی كه در دنیا در حوزه هوانوردی فعالیت می كنند، عضو خانواده بزرگ ایكائو هستند، بنابراین نباید دچار تزلزل شوند و در این میان ایكائو نقش پدر این خانواده را عهده دار بوده و باید بتواند نقش خودش را به نحو احسن اجرا كند.

رئیس سازمان هواپیمایی كشوری همچنین افزود: با توجه به اهداف ایكائو كه بر توسعه و پیشرفت حمل ونقل هوایی تاكید می كند از ایكائو انتظار می رود در جهت تحكیم برنامه ها و توسعه اصول هوانوردی امكان برخورداری از اصل برابری میان كشورهای متعاهد را فراهم كند.

بین بخش نظامی و غیر نظامی هوانوردی هماهنگی مناسبی وجود دارد

محمدی بخش به هماهنگی مناسب بین سازمان هواپیمایی كشوری، شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی و نیروهای مسلح كشور (بخش نظامی و غیر نظامی هوانوردی) اشاره و اظهار امیدواری كرد: با همكاری شما بحث آموزش و توسعه نرم افزاری و سخت افزاری در این حوزه ارتقا یابد.

رئیس سازمان هواپیمایی كشوری، با بیان اینكه از حرفه ای ترین متخصصان دنیا در تمام حوزه های عملیاتی و فنی در ایران حضور دارند، افزود: امروز كنترل این فضا با همه تحریم ها و محدودیت ها به نحو احسن اجرا می شود و این امر بیانگر علاقه ما به حوزه ایمنی و امنیت هوانوردی است.

 وی در ادامه به وضعیت صنعت حمل و نقل هوایی و خدمات این صنعت به مردم در دوران شیوع كرونا اشاره كرد و افزود: در طول مدت دو سال، شرایط بسیار سخت در حوزه اقتصادی برای بخش هوایی دنیا سپری شد و صنعت هوایی تلاش كرد تا بتواند زنده و سرپا بماند و میلیاردها ماسك و واكسن توسط بخش هوایی دنیا جابه جا شد و این نشانگر نقش مهم صنعت حمل و نقل هوایی در حوزه اجتماعی است.

محمدی بخش، تصریح كرد: خدمات هوانوردی ارائه شده توسط ایران در بحران ها و بلایای طبیعی از جمله جنگ، سونامی، زلزله، آتش سوزی، انتقال واكسن، ماسك، تجهیزات پزشكی و ... در منطقه و جهان، تنها می تواند توسط مجموعه هوایی قدرتمند انجام شود، برهمین اساس افتخار داریم كه علی رغم تمام محدودیت ها و سختی ها، پرچمدار حمایت از كشورها و ارائه كمك های بشردوستانه توسط حمل ونقل هوایی هستیم.

رئیس سازمان هواپیمایی كشوری به خدمات هوانوردی ایران در سونامی هائیتی، اطفای حریق آتش سوزی جنگل های گرجستان، تركیه و حتی اعلام آمادگی ایران در خاموش كردن جنگل های آمریكا اشاره كرد و افزود: همچنان می توانیم در حوزه هواپیمایی و هلی كوپتری كمك زیادی به كشورها ارائه دهیم، چرا كه خدمات بشر دوستانه و ایمن؛ شعار خلبان ها، كنترلرها، مهندسان و تمام فعالان در خدمات هوایی ایران است و این وظیفه من و شما را خیلی سنگین تر می كند.