شناسهٔ خبر: 109899 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نشست خبری مشترک شهردار، رئیس شورای شهر و مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد مطرح شد؛

آخرین وضعیت احداث آرامستان و بیمارستان در هشتگرد/ پیگیری برای کاهش قیمت بلیط مترو/ تغییر نام «مهستان» به «هشتگرد» قطعی است

نشست خبری مشترک شهردار، رئیس شورای شهر و مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد درباره نرخ بالای بلیط مترو هشتگرد به تهران (۷۰۰۰ تومان) هم گفت: قیمت بلیط مترو را شورای شهر تهران مصوب می‌کند ولی ما آماده‌ایم لایحه‌ای ارائه کنیم تا قیمت بلیط هشتگرد به تهران اصلاح و کم شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن آسوبار شهردار شهر جدید هشتگرد در نشست خبری با رئیس شورای شهر و مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد، ضمن اشاره به سابقه ۳۰ ساله احداث این شهر و وسعت ۴۵۰۰ هکتاری و حریم ۱۰ هزار هکتاری آن، گفت: هشتگرد بزرگترین شهر جدید کشور و دومین شهر بزرگ استان البرز محسوب می‌شود که در شاهراه مواصلاتی ۱۴ استان کشور قرار دارد؛ با این وجود و به رغم اینکه هشتگرد دارای زیرساخت‌های مهم کشاورزی و صنعتی است، آنطور که باید و شاید پیشرفت نکرده است.

وی افزود: لذا مهم‌ترین مسئله برای ما در دوره ششم فعالیت مجموعه مدیریت شهری، حفظ انسجام میان شهرداری و شرکت عمران و شورای شهر جدید هشتگرد بوده است تا خدای نکرده اتفاقات تلخ دوره‌های گذشته مدیریت شهری تکرار نشود، چرا که دود آن به چشم مردم می‌رود.

آسوبار در ادامه با اشاره به رفع مشکل مسیر دسترسی و همچنین فاضلاب شهرک کومه در ماه‌های اخیر، آن را نمونه‌ای از همراهی شهرداری و شرکت عمران شهر جدید هشتگرد توصیف کرد و وعده داد: ظرف یکی دو ماه آینده شاهد افتتاح مسیر دسترسی شهرک کومه خواهیم بود.

شهردار شهر جدید هشتگرد در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت ساختمان نیمه‌تمام بیمارستان این شهر، گفت: در سال ۱۳۹۰ زمین بیمارستان هشتگرد طی توافقنامه‌ای با وزیر وقت مسکن و شهرسازی (نیکزاد) از شرکت عمران تحویل شهرداری شد این در حالی بود که بالغ بر ۱۷ سال از عمر آن گذشته بود. متاسفانه در دوره‌های بعد فعالیت مدیریت شهری در سال ۱۳۹۳ شهرداری توافقی را با سرمایه‌گذار انجام داد که این فضا به صورت مشارکتی ساخته شود که هم در اخذ موافقت اصولی بیمارستان و در تکمیل بنای بیمارستان قصور کرده و این پپروژه تا همین الان به همین صورت مانده است.

وی اضافه کرد: در دوره ششم فعالیت مجموعه مدیریت شهری تصمیم بر این شد که آن قرارداد فسخ شود و شهرداری هم با سرمایه‌گذار آن را فسخ کند و زمین به شرکتت عمران برگردد که خوشبختانه شرکت عمران زمینی به مساحت ۱.۷ هکتار را برای اختصاص بیمارستان جدید در شهر اختصاص داد و متعاقبِ آن قرار شد از ظرفیت خیّرین هم استفاده شود و انشاءالله این بیمارستان ساخته شود و پس از تکمیل پروژه آن را تحویل وزارت بهداشت بدهیم.

آسوبار با تاکیید بر اینکه در مقطع فعلی و در شرایطی که هشتگرد بیمارستان ندارد، بیمارستان خصوصی به درد مردم این شهر نمی‌خورد، افزود: متاسفانه قراردادی که آن زمان شهرداری با سرمایه‌گذار بسته بود، به سمت تاسیس بیمارستان خصوصی بود.

شهرداری هشتگرد همچنین درباره آخرین وضعیت احداث آرامستان در این شهر گفت: در شهریورماه سال ۱۴۰۰ در جلسه‌ای با شرکت عمران مقرر شد که شورای شهر جدید هشتگرد زمین مناسب را جانمایی و آن را به شرکت عمران اعلام کند تا این شرکت نسبت به تملک زمین اقدام کند. در حال حاضر قرار بر این شده که یا شرکت عمران زمین را تملک کند و ما آرامستان را بسازیم یا ما زمین را تملک کنیم و شرکت عمران آرامستان را بسازد.

عباس قنبری مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد هم در همین رابطه توضیح داد: آرامستان در طرح جامع شهر جدید هشتگرد دیده نشده است و قرار شد موضوع به صورت کارشناسی به مشاور ارجاع شود تا اعلام کند آیا امکان ساخت آرامستان در شهر جدید هشتگرد هست یا نه. به هر حال تعیین مکان برای ساخت آرامستان نیازمند تائیدیه محیط زیست است و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه منتظر نظر دوستان این مجموعه بمانیم.

قنبری همچنین در مورد وضعیت فعالیت مترو در شهر جدید هشتگرد، گفت: ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای رسیدن مترو به هشتگرد هزینه شده است ولی مشکلی که وجود داشت، سیگنالینگ بود که ما در مدت ۲.۵ سال آن را تکمیل کردیم. از آنجا که ما بهره‌بردار مترو نیستیم و شرکت بهره‌برداری مترو تهران است، باید این شرکت تصمیم بگیرد که از ظرفیت ۱۰۰ درصدی مترو تهران برای هشتگرد استفاده شود که شاید در دو، سه ماه آینده این اتفاق بیفتد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد همچنین درباره نرخ یالای بلیط مترو هشتگرد به تهران (۷۰۰۰ تومان) هم گفت: قیمت بلیط مترو را شورای شهر تهران مصوب می‌کند ولی ما آماده‌ایم لایحه‌ای ارائه کنیم تا قیمت بلیط هشتگرد به تهران اصلاح و کم شود.

وی در مورد برخی کلاهبرداری‌ها در ساخت و تحویل واحدهای مسکونی در این شهر، گفت: روال به این ترتیب است که ما زمین را به تعاونی واگذار می‌کنیم ولی متاسفانه برخی از آنها از این ظرفیت سوء استفاده می‌کنند و این واحدها را به یکسری از افراد می‌فروشند. اینها هیچ ارتباطی با شرکت عمران ندارد و تنها از اسم شرکت عمران سوء استفاده می‌کنند. متاسفانه هر جا که پای منافع مالی در میان است، یکسری سودجو هم ورود پیدا می‌کنند ولی به هر حال مردم باید حواسشان باشد که در دام این کلاهبرداری‌ها نیفتند و حتما در اینگونه موارد با شرکت عمران هماهنگ باشند.

در این نشست خبری درباره دواسمه بودن شهر جدید هشتگرد هم سوال شد که مدیرعامل شرکت عمران این شهر عنوان کرد: استاندار البرز در جلسه‌ای گفتند که تغییر نام از مهستان به هشتگرد با اختیار من صورت بگیرد که ظاهراً طی نامه‌ای به وزارت کشور اعلام شده است ولی خُب می‌بایست این پیشنهاد از طرف وزارت کشور به هیئت دولت برود و آنجا تصویب شود که این اتفاق قرار است به زودی بیفتد.