شناسهٔ خبر: 110126 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خبرداد:

ضرورت اختصاص ردیف مستقل ملی برای توسعه راه‌های روستایی

آسفالت راه روستایی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت:اختصاص ردیف مستقل ملی برای توسعه راههای روستایی لازم و ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از اردبیل،صدیف بدری در نشست با مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اردبیل با بیان اینکه راههای روستایی از وضعیت نامناسبی برخوردار است و باید در این خصوص یک ردیف ملی مستقل برای ایجاد و بهسازی راههای روستایی در نظر گرفته شود افزود:در این خصوص باحمایت نمایندگان تصمیمات ملی اتخاذ و در برنامه هفتم توسعه نیز نگاه ویژه ای به بحت توسعه راههای روستایی خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه بهسازی راههای روستایی از مطالبات مردم و همچنین اولویت های استان در مجلس است تصریح کرد:انتظار داریم با حمایت نمایندگان در کمیسیون عمران اعتبار خوبی را برای این بخش در بودجه جذب و همچنین در شورای برنامه ریزی امسال کمک شایانی به بخش روستایی خواهیم داشت  تا در ۵ سال آینده بتوانیم کارهای شایسته ای را برای مردم استان در حوزه روستایی انجام دهیم.

نماینده مردم اردبیل ،نیر،نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از عملکرد اداره کل راهداری در حوزه تجهیز و تعمیر ماشین آلات راهداری برتقویت این بخش نیز در بودجه سال آینده تاکید کرد و خاطر نشان شد:تمام تلاش بنده براین است تا در بودجه فرصت خوبی را برای استان اردبیل در بعد عمرانی، زیرساختی و تسهیلاتی فراهم کنیم تا بیشترین استفاده از بودجه برای عمران و راههای استان اردبیل رقم بخورد.

بدری خرید،تجهیزو نوسازی ناوگان های راهداری را که یکی از چالش های اساسی استان در حوزه راهداری است از مهمترین مباحث قابل پیگیری در کمیسیون عمران دانست و اظهار کرد:برای استانی مانند اردبیل که اکثر فصول سال با بارش سنگین همراه است و راهداران پرتلاش استان در سرمای ۳۰درجه مشغول عملیات برفروبی و راهداری هستند باید ردیف ملی در نظر گرفته شود و در بودجه سال آینده اعتبار این بخش را تقویت خواهیم کرد.

 نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در جهت انجام هرچه بهتر پروژه های نگهداری وراهداری در همه محورها  پیگیری و حمایت دولت را در تخصیص و جذب بموقع اعتبارات بسیار موثر دانست و افزود:با پیگیری های لازم از وزارت راه و ریاست سازمان راهداری در جلسات متعدد تلاش خواهیم کرد اعتبار ویژه و همچنین قیر رایگان برای استان در نظر بگیریم.

بدری ضمن تقدیر از راهداری استان در جهت پیشرفت بسیار بالای پروژه های اولویت داری که در قالب سفرهای استانی مصوب شده بود گفت:تلاش می شود از محل های مختلف ملی و صندوق توسعه حمل ونقل اعتبار خوبی را برای پروژه های اولویت دار استان اردبیل در حوزه نگهداری و راهداری جذب کنیم.

وی تشدید نظارت برانجام پروژه های راهداری و نگهداری و همچنین عملکرد پیمانکاران را با هدف انجام کار کیفی خواستار شد و بیان کرد:در کنار مراعات حال پیمانکاران در کنترل پروژه ها سختگیرانه عمل کنید تا مسئله کیفی سازی در پروژه ها عملیاتی شود.

نایب رئیس کمیسون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه در مسائل فنی و ایمنی هیچگونه کوتاهی و اغماض قابل قبول و شوخی بردار نیست ادامه داد:در شرایط امروز جامعه که مردم با فشار زیاد اقتصادی روبرو هستند در حوزه حمل ونقل که در استان اردبیل نیز از ساماندهی بسیار خوبی برخوردار است باید نسبت به صدور مجوز ها نگاه حمایتی به مردم و ارباب رجوع داشته باشید.

بدری ضمن اشاره به ایجاد تقویت در انگیزه کارکنان و رفع دغدغه پرسنل، کوتاه کردن پروسه اداری و رسیدگی سریع به امورات مردمی را از وظایف مهم اداره کل برشمرد.

در ادامه مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اردبیل نیز با بیان اینکه راهداری استان اردبیل مسئولیت نگهداری از ۶ هزار و ۷۳۲ کیلومتر راه ارتباطی را برعهده دارد گفت:برای نگهداری راههای استان سالانه چیزی حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان باید هزینه شود.

وی با اشاره به اینکه ۳۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای راهداری  استان اردبیل در نظر گرفته شده بود اظهار کرد: ۸۰درصد از محل اعتبارات ملی و ۶۰درصد نیز ازمحل اعتبارات استانی تاکنون برای انجام امورات راهداری و نگهداری تخصیص یافته است که ۴۰ درصدتخصیص نیافته مابقی برنامه ریزی های استان را در انجام پروژه ها با مشکلاتی مواجه کرده است.

وثوقی افت ۲۵ درصدی اسناد خزانه و عدم تمایل پیمانکاران جهت شرکت در مناقصات را از مهمترین موانع و مشکلات این اداره کل عنوان کرد و گفت:کمبود نیروی انسانی وعمر بالای ماشین آلات که تجهیز و تعمیر آنها نیازمند هزینه های بالایی است از دیگر مشکلات موجود راهداری است.

دبیر کمیسیون مدیریت اجرائی ایمنی حمل ونقل استان اردبیل از انجام ۱۵۰ روز عملیات راهداری زمستانی در استان اردبیل خبرداد و خاطرنشان کرد:راهداری استان دارای ۲۷۰ دستگاه ماشین آلات راهداری است که نیاز است ۱۴۳ دستگاه دیگر خریداری و مابقی دستگاه ها که عمر بالایی دارندنیز تجهیز شوند.

عضو شورای ترافیک استان اردبیل ضمن اشاره به انجام بسیاری از پروژه ها ی راهداری، اتمام پروژه روشنایی جاده اردبیل مغان را که یکی از مطالبات اصلی مردم روستایی است نیازمند تامین اعتبار دانست و عنوان کرد:تاکنون ۶۰ درصد از پروژه به همت راهداری انجام شده است که به شرط تامین ده میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه ده کیلومتر مابقی نیز انجام وتا شهریور ماه در اختیار مردم استان قرار می گیرد. 

مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اردبیل همچنین انجام خط کشی، ایمن سازی و اجرای روکش آسفالت محورهای اصلی و فرعی غیر شریانی را از مهمترین خواسته مردم دانست و گفت: محور بیله سوار نیازمند ۵۰ کیلومترعملیات بهسازی است که انتظار داریم با حمایت نمایندگان و دولت اعتبار ویژه ای برای این طرح ها اختصاص یابد.