شناسهٔ خبر: 110320 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار سطح نارنجی صادر کرد؛

توفان گردوخاک و شن از اواخر هفته/اجتناب از فعالیت‌های کویرنوردی

طوفان شن در سیستان و بلوچستان سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و توفان شن در نواحی مستعد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس این اطلاعیه سامانه افزایش گرادیان فشاری از اواخر وقت پنج‌شنبه دوازدهم خرداد ماه آغاز شده و تا روز شنبه چهاردهم ادامه دارد.

نوع مخاطره سامانه وزش باد شدید، خیزش گردوخاک، توفان گردوخاک و در نواحی مستعد توفان شن پیش‌بینی شده است.

منطقه اثر آن برای روز پنج‌شنبه شمال سیستان و بلوچستان و شرق خراسان جنوبی، روز جمعه شمال سیستان و بلوچستان، شرق و جنوب خراسان جنوبی و شرق کرمان و روز شنبه شمال سیستان و بلوچستان، شرق و جنوب خراسان جنوبی، شرق کرمان و شرق هرمزگان خواهد بود.

اثر مخاطره اختلال در تردد، خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، آسیب به صنایع حساس به گردوخاک و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی، شکستن درختان فرسود، آسیب به سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات و تاخیر و احتمال لغو پروازها اعلام شده است.

سازمان هواشناسی به اجتناب از سفرهای غیر ضروری، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، اجتناب از حضور در فضای باز برای تمام گروه‌ها، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گردوخاک، استحکام سازه‌های موقت، اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک و اجتناب از فعالیت‌های کویرنوردی توصیه کرده است.