شناسهٔ خبر: 110325 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا عنوان کرد؛

خسارات ناشی از آلودگی هوا به سازه‌های شهری/فرسایش ساختمان‌ها در اثر وزش طوفان‌های گردوخاک

صادق ضیاییان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به آسیب‌های ناشی از پدیده گردوخاک به زیرساخت‌های کشور گفت: یکی از مهم‌ترین خسارات ناشی از طوفان گردوخاک، فرسایش بناهای ساختمانی و اختلال در صنعت حمل‌و‌نقل است.

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره هزینه‌ها و آسیب‌های طوفان‌های گردوخاک برای سازه‍‌ها و زیرساخت‌های کشور خاطر نشان کرد: همزمانی وزش باد و طوفان با پدیده گردوخاک، آسیب‌های ناشی از آن را تشدید می‌کند و اولین آسیب این پدیده به زیرساخت‌ها مربوط به شن‌های روان است که موجب مسدود شدن راه‌ها،‌ جاده‌ها و مسیرهای ریلی خواهد شد.

وی با اشاره به خسارات ناشی از طوفان‌های گردوخاک به ساختمان‌ها و بناهای تاریخی افزود: با توجه سرعت وزش باد و وزن ریزگردها، انرژی جنبشی ریزگردها افزایش یافته و منجر به فرسایش بناهای تاریخی و ساختمان‌های میراث فرهنگی می‌شود.

ضیائیان در ادامه به لطمات گردوخاک به صنعت هوانوردی کشور اشاره کرد و گفت: ‌ایجاد تاخیر و یا لغو پروازها در وهله اول صنعت هوانوردی را با اختلال مواجه کرده و آسیب ثانویه آن نیز صنعت و تجارت کشور را هدف می‌گیرد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در ادامه گفت: همه بخش‌هایی از ساختمان که در معرض وزش باد هستند از جمله نمای ساختمان دچار فرسایش می‌شوند، علاوه بر این، رسوب گردوخاک و نیاز به پاکسازی هم در نمای ساختمان‌ها، هزینه پاک کردن ماسه از جاده و ساختمان، هزینه‌های مربوط به تصادفات، هزینه‌های مربوط به پاک‌سازی زیرساخت‌های ساختمانی مدفون مانند خطوط انتقال نفت به دلیل ماسه و گردوخاک برخی دیگر از خسارات ناشی از پدیده‌های گردوخاک است.

وی افزود: پاکسازی وسایل نقلیه و زیرساخت‌ها ار رسوبات گرد و خاک علاوه بر اینکه هزینه بالایی دارد، ‌سایر حوزه‌ها مثل صنعت برق،‌ لوله و فاضلاب و خدمات شهری را نیز درگیر می‌کند و باری بر دوش اقتصاد کشور می‌گذارد.

ضیائیان خاطر نشان کرد: در کنار آن حوادث جاده‌ای و خطرات حمل‌ونقل هوایی نیز به دلیل کاهش دید، تأخیر در فرود و برخاست پروازهای هوایی و محدود شدن حرکت کشتی‌ها رخ می‌دهد.