شناسهٔ خبر: 110397 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل اعلام کرد:

نقش اساسی و مهم سامانه های هوشمند جاده ای در پیشگیری از وقوع جرم

دوربین ثبت تخلف- خراسان جنوبی.jpg معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت:سامانه های هوشمند راهداری نقش مهم و اساسی در بازداری از وقوع جرم دارند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از اردبیل،جلال آفاقی در بازدید از مرکز مدیریت راههای این اداره کل ضمن قدردانی و تقدیر از تلاش ها و اقدامات انجام شده اداره کل راهداری استان در بروز رسانی سامانه های هوشمند، نقش این سامانه ها رادر کاهش تصادفات و حوادث بسیار موثر دانست.

وی باتاکید براینکه استفاده از فناوری و سیستم هوشمند یک ضرورت اجتناب ناپذیر است گفت:امروزه دیگر نمی توان با روش های سنتی و قدیمی ترافیک، تردد ویا تخلفات را کنترل کرد چرا که با توجه به افزایش خودرو و همچنین تعداد سفر در جاده ها بایستی از طریق سامانه های هوشمند تردد و تخلفات را لحظه به لحظه رصد کرده و جهت اعمال قانون به پلیس راه معرفی کنیم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل ضمن اشاره به کاربردهای بسیارمهم سامانه های هوشمند، اطلاع رسانی از آخرین وضعیت جوی و ترافیکی به مردم قبل از سفر را در افزایش ایمنی وکاهش حوادث و تصادفات بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد:از آنجا که پیشگیری بهتر از درمان است،راه اندازی سامانه ۱۴۱ راهداری جهت پاسخگویی سریع به نیازهای مردمی یکی از عملکرد ارزشمند مرکز مدیریت راههاست..

وی با تاکید برهمکاری وتلاش همه جانبه دستگاههای مرتبط در راستای ارتقای ایمنی، سرعت، صحت ودقت را از امتیاز های مهم این سامانه ها در ثبت تخلفات برشمرد و گفت:انتظار می رودبا فعالیت این سامانه‌ها ، شاهد بازدارندگی در تخلفات باشیم، زیرا سریعتر از گذشته تخلفات شناسایی به فرد متخلف اعلام و در سامانه درج می‌شود.

 معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل همچنین بر افزایش ایجاد روشنایی در نقاط مه گیراستان تاکید ویژه کرد.

در ادامه رئیس پلیس راه استان اردبیل  نیز ضمن قدردانی از تلاش ها و زحمات نیروهای راهداری استان که پابه پای پلیس راه در طرح نوروزی در محورها حضورموثر داشتند گفت: به همت نیروهای راهداری وسایر دستگاههای امداد رسان در سال گذشته جزوه ۵ استان برتر کشور در بحث کاهش تصادفات جاده ای بودیم.

سرهنگ صفوی  از کاهش ۴۴ درصدی تلفات فوتی جاده ای در طرح نوروزی سالجاری خبردادو تصریح کرد:استان اردبیل به لحاظ سخاوتمندی، مسئولیت سازی در همکاران، ایجاد انگیزه و تشویق نیروها ،حضور فعال و میدانی در جاده وهمچنین فعالیت به روز سامانه های هوشمند جزوه استان های برتر ونمونه دربحث کاهش تلفات جاده ای است.

وی در جهت کنترل تخلفات ناوگان های مسافری فعالیت سامانه سپهتن را یاد اور شدو اظهار کرد:این سامانه در فاصله ده کیلومتری از هر پلیس راه تخلفاتی همچون سرعت، سبقت ،افراد فاقد گواهینامه و ناوگان های فاقد راننده را کنترل و رصد می کند.

رئیس پلیس راه استان اردبیل از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف از راننده را ضمن اطلاع به سامانه ۱۴۱ راهداری به سامانه های  ۱۲۰ و۱۱۰ پلیس راه  پیامک کنند تا در اولین پلیس راه اتوبوس جهت بررسی تخلف و حل مشکل مسافر متوقف شود.  

در ادامه مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اردبیل نیز از فعالیت ۱۷۴ سامانه ها ی هوشمند اعم از ثبت تخلفات،دوربین های نظارت تصویری ،سامانه های تردد شمار،توزین حین حرکت درمحورهای مواصلاتی  استان اردبیل خبردادو تصریح کرد:ثبت تخلفات سرعت و سبقت،شناسایی متخلفین جهت اعمال قانون،اطلاع رسانی،برنامه ریزی براساس دیتاهای خروجی،نظارت بر وضعیت جوی و ترافیکی محورها از وظایف و کارکردهای سامانه های هوشمند می باشد.

وثوقی با بیان اینکه در دوماهه گذشته ۲ میلیون و ۶۷۵ هزار و ۵۰۶ تردد در استان اردبیل از طریق سامانه های تردد شمار به ثبت رسیده است افزود:در مدت یاد شده بیش از ۸۰ هزار تخلف از طریق سامانه های ثبت تخلفات و توزین حین حرکت به پلیس راه کشور ارسال شده است.

دبیر کمیسون مدیریت اجرائی ایمنی حمل ونقل استان اردبیل شاه بیت فعالیت مرکز مدیریت راهها را سامانه ۱۴۱  عنوان کرد و اظهار داشت:مرکز مدیریت راههای استان اردبیل سال گذشته رتبه دوم کشوری را در بحث نگهداری ،بروزرسانی وعملکرد مناسب سامانه به خود اختصاص داده است که در این زمینه جزوه استان های نمونه کشور هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اردبیل از امروز اجرای طرح واکنش سریع راهداری را در استان اردبیل یادآور شدو خاطرنشان کرد:از تمامی هم استانی های عزیز و کاربران جاده ای بویژه رانندگان حرفه ای که در سطح راههای استان تردد دارند دعوت شده است مشکلات مربوط به ایمنی راهها را که نیازمند اقدام سریع است جهت برطرف نمودن از طریق سامانه و تلفن گویای ۱۴۱به اداره کل راهداری استان اطلاع دهند.