شناسهٔ خبر: 110402 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

طی مراسمی در دهستان گرمخان شهرستان بجنورد:

شروع عملیات اجرایی بیست و یکمین پل در محورهای خراسان شمالی

اخلی دنگل عملیات اجرایی بیست و یکمین پل در محورهای خراسان شمالی امروز طی مراسمی در محور روستایی اخلی دنگل در دهستان گرمخان شهرستان بجنورد شروع شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(خراسان شمالی)، جعفر شهامت مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با بیان این که این پل باکسی با ۴ دهانه ۵ متری احداث می شود، گفت: برای اجرای این پروژه با توجه به موقعیت آبنما، احداث دیوار حائل نیاز بود همچنین پل باید با زاویه اجرا می شد و هزینه های بیشتری تحمیل می کرد اما با همکاری مالکان، زمین رایگان در اختیار این اداره کل قرار گرفت تا این پل در موقیعت بهتری احداث شود که از همه آن ها تشکر می کنیم.

 وی با بیان این که اگرچه ۷۰۰ تا ۸۰۰ متر راه نیز در باید کنار این پل احداث شود اما در مجموع ماندگاری پل را بیشتر خواهد کرد، افزود: از استاندار، فرماندار شهرستان بجنورد و نمایندگان ۵ شهرستان استان در مجلس شورای اسلامی که در بخش اعتباری این پروژه را ویژه دیدند، سپاسگذاریم.

وی اظهارکرد: با احداث پل اخلی دنگل و آسفالت راه های روستایی رزقانه_ ایوب به سمت جودر_ شیخ به سمت شهرک سجاد که دیروز تکلیف مناقصه آن نهایی شد شاهد تحول در دو بخش حصارگرمخان و گیفان خواهیم بود و امیدواریم با اعتبارات تکمیلی سال مالی جدید، شاهد برخورداری صددرصدی روستاهای بالای ۵۰ خانوار این دو بخش باشیم و  به روستاهای ۲۰ خانوار خدمات رسانی کنیم.

وی ادامه داد:  از ۳ دستگاه پلی که در شهرستان بجنورد هدف گذاری شده بود پل کلاته یاور دارای حدود ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی و پل کلاته نبی دارای ۸۵ درصدپیشرفت فیزیکی است و امیدواریم پیمانکار پل اخلی دنگل نیز همت کند تا طی ۷ ماه این پروژه به اتمام برسد.

به گفته شهامت، کل احداث پل هایی که به این اداره کل تکلیف شده ۲۱ دستگاه بود که اکنون به  ۲۸ دستگاه افزایش یافته و با نگاه مثبتی که فرمانداران و نمایندگان مجلس در شورای اسلامی در شورای برنامه ریزی داشتند تاکنون ۱۵ دستگاه پل، زیر بار ترافیکی رفته و ۸ دستگاه در دست ساخت است و ۲ تا ۳ دستگاه پل نیز مانده بود که یکی از آن ها پل اخلی دنگل است.

شهامت در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ۲۰۰ کیلومتر راه نیاز داریم تا به میانگین کشوری در راه های آسفالته روستایی برسیم و لازم است حداقل  سالانه ۱۰۰ کیلومتر عمکلرد داشته باشیم البته حدود ۱۴۰ کیلومتر قرارداد فعال داریم و همانطور که قول داده بودیم  به طور میانگین روزی یک کیلومتر راه روستایی در استان طی روزهای جاری آسفالت می شود.

وی افزود: بین ۵۵ تا ۶۰ کیلومتر راه روستایی تا پایان شهریور ماه به طور قطعی آسفالت می شود و مابقی متناسب با توان پیمانکار و تخصیص اعتبارات افزایش می یابد و بسته به اعتبارات ۱۴۰۱ ، ضمن این که در سفر هیئت دولت به استان پیش بینی های خیلی خوبی انجام شده و امیدواریم از طریق آن بتوانیم طی دوره ۲ ساله محرومیت را از حوزه راه به تدریج کمرنگ کنیم.

فرماندار شهرستان بجنورد نیز گفت: راه ۳ تا ۴ روستای این شهرستان به طول حدود ۶۰ کیلومتر شوسه است و امیدواریم از اعتبارات ۱۴۰۱ و اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان آن را حل و فصل کنیم.

باقرپور، افزود: برای افتخار استان است که به نقطه ای برسیم در هیچ آبادی و روستایی راه شوسه نداشته باشیم و امسال با همت نمایندگان مردم ۵ شهرستان در مجلس شورای اسلامی، در بخش گیفان انقلاب راهسازی انجام شد و در ۶ نقطه از بخش گیفان راهسازی در حال اتمام است.

وی خاطرنشان کرد:  امیدواریم امسال جشن محرومیت زدایی در بخش راه آسفالته داشته باشیم تا به از مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری شود.

وحیدی، نماینده مردم ۵ شهرستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: یکی از مهمترین نگاه هایی که در پیشران توسعه هر منطقه وجود دارد راه دسترسی است و در غیر این صورت مهاجرت اتفاق می افتد.

وی با تاکید بر این که راه به عنوان شریان حیاتی است، ادامه داد: امیدواریم پروژه پل اخلی دنگل در زودترین زمان ممکن به بهره برداری برسد.

 پاکمهر، نماینده مردم ۵ شهرستان در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم گفت: اکنون گله از نبود اعتبار نیست بلکه گله از نبود پیمانکار قوی در استان است وگرنه نباید حتی یک متر از راه های شوسه و خاکی بخش گرمخان بماند.

لازم به ذکر است طبق برآورد انجام شده برای آسفالت ۱۱۱ روستای بالای ۵۰ خانوار استان اعتبار به مبلغ ۱۲۱۹ میلیارد تومان مورد نیاز است که طبق هماهنگی انجام شده بخش مهمی از آن در سفر آتی هیئت محترم دولت به استان تامین خواهد شد.