شناسهٔ خبر: 110558 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان اردبیل خبرداد:

طرح کنترل بار کامیون در راههای پونل و خلخال- اسالم اجرا می شود

اضافه بار مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل گفت: طرح کنترل بار و اعمال محدودیت تردد برای کامیون های با تناژ بار غیرمجاز از فردا در راه های خلخال به اسالم و پونل اجرا می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اردبیل، کلیم اله وثوقی با بیان اینکه این طرح با هدف پیشگیری از ادامه تخریب سطح آسفالت و زیرسازی راه های منتهی به استان گیلان انجام می شود، گفت: طرح کنترل بار و اعمال محدودیت تردد برای کامیون های با تناژ بار غیرمجاز با قوت تمام از امروز اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه در اجرای این طرح کامیون های حامل بار با استفاده از باسکول راه اندازی شده در مسیرهای منتهی به استان گیلان کنترل می شوند تصریح کرد:در چند سال اخیر به علت تردد وسایط نقلیه حامل بار اضافی و غیرمجاز سنگ های معدنی و بار شن و ماسه بارگیری شده از معادن خلخال به سمت گیلان ،سطح  وسیعی از آسفالت و زیرسازی محورهای ارتباطی این شهرستان به استان گیلان تخریب شده و خسارتهای بسیار سنگین مالی به راهداری استانهای اردبیل و گیلان وارد شده است.

عضو شورای اداری استان اردبیل گفت: براساس ارزیابی اولیه صورت گرفته در حال حاضرفقط برای ترمیم و بهسازی راه تخریب شده خلخال به اسالم به نرخ امروزی بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

عضو شورای ترافیک استان اردبیل پس از برگزاری نشست مشترک مسئولین اجرایی، انتظامی و قضایی دو استان اردبیل وگیلان در خلخال،از مرمت و بهسازی بخشی از راه تخریب شده در هردو حوزه خلخال و گیلان خبردادو بیان کرد: قصد داریم در کنار اعمال محدودیت تردد برای وسایط نقلیه سنگین با بار اضافی، بخشی از راه تخریب شده در هر دو حوزه را بهسازی کنیم.

دبیر کمیسیون مدیریت اجرائی ایمنی حمل ونقل استان اردبیل در سالهای گذشته از انجام زیرسازی و آسفالت بخشی از راه خلخال به اسالم و خلخال به پونل در حوزه استحفاظی استان اردبیل با استفاده از روش تثبیت سیمان با هزینه کرد اعتبارات کلان خبردادو افزود: ادامه روند تردد روزانه کامیون های با تناژ زیاد خطر از بین رفتن این بخش از راه را تهدید می کند.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی باسکول در این مسیرها، همه کامیون های حامل بار مصالح ساختمانی در حال حرکت به مقصد استان گیلان بصورت قانونمند کنترل می شوند ادامه داد: از حرکت کامیون‌های با بار غیرمجاز در مسیر راه‌های خلخال به گیلان جلوگیری خواهد شد

مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اردبیل با اشاره به اینکه امکانات کنترل بار با  ۵ میلیارد ریال اعتبار و با هدف جلوگیری از ادامه تخریب این جاده گردشگری و زیبا با اعتبارات شهرستانی راه‌اندازی شده است اظهار داشت : از صبح فردا طرح اعمال محدودیت تردد کامیونهای بار اضافی در این مسیر اجرا واز ادامه تخریب راه های شهرستان خلخال و استان گیلان جلوگیری خواهد شد.

وثوقی تردد روزانه  ۳۰۰ کامیون حامل بار شن و ماسه از خلخال به سمت شهرهای استان گیلان را یادآور شدو خاطر نشان کرد:بیش از ۹۰ درصد از این وسایط نقلیه علاوه بر حمل بار اضافی حقوق دولتی را با فرار از دریافت بارنامه پرداخت نمی کنند.

وی گفت: با هماهنگی های صورت گرفته با دست اندرکاران اجرای این طرح و با همکاری استانداری اردبیل، فرمانداری ، دادستانی خلخال و پلیس راه استان اردبیل با اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای از فردا علاوه بر هدایت کامیون ها به باسکول، همه رانندگان موظف به دریافت بارنامه و پرداخت حق وحقوق دولتی هستند.

مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان ار دبیل با اشاره به فعالیت این باسکول به صورت شبانه‌روزی کنترل بار کامیون‌های حامل شن و ماسه به استان گیلان ، در جاده خلخال به اسالم و خلخال به پونل را از مهمترین کارکردهای آن برشمرد و گفت: با هماهنگی انجام شده در حوزه گیلان نیز اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از حمل اضافه تناژاز سوی نیروهای پرتلاش  راهداری و پلیس راه  این استان اعمال خواهد شد.

وثوقی در صورت عدم تمکین رانندگان کامیون های حامل اضافه بار به سمت گیلان،از اعمال قوانین مربوط به نحوه برخورد با رانندگان خاطی از سوی مامورین پلیس راه خبرداد و تصریح کرد:علاوه بر جرایم اعمال شده از سوی پلیس راه، راهداری و حمل ونقل جاده ای هم در صورت ثبت بار اول تخلف اضافه بار از سوی راننده خاطی کارت هوشمند راننده به مدت یک ماه توقیف، دومین بار تخلف سه ماه توقیف و در صورت تکرار تخلف کارت هوشمند راننده و خودرو برای همیشه باطل خواهد شد.

مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اردبیل اظهارداشت: علاوه بر اعمال قانون برای راننده وخودرو،در صورت اثبات تخلف از سوی کارگاه تولید شن و ماسه در تحویل بار اضافی به کامیون، این شرکت برای اعمال قانون و ابطال پروانه فعالیت به اداره کل صنعت،معدن وتجارت استان اردبیل معرفی خواهد شد.