شناسهٔ خبر: 110615 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

آغاز عملیات اجرایی پروژه ملی بهسازی و بازسازی محور شهداد- نهبندان/ جابه‌جایی ۱۶۰ میلیون مسافر در سال گذشته

خراسان جنوبي محور بيرجند نهبندان.jpg مراسم عملیات اجرایی قطعات یک و دو پروژه ملی بهسازی و بازسازی محور شهداد نهبندان با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار و عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، معاون توسعه مدیریت و منابع، معاون عمرانی استاندار کرمان، فرمانده نیروی انتظامی استان و جمعی از مسئولان استانی و محلی، عملیات اجرایی قطعات یک و دو پروژه ملی بهسازی و بازسازی محور شهداد نهبندان آغاز شد.

داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، در مراسم مذکور ضمن بیان اهمیت این پروژه بزرگ سازمان در طی سال‌های اخیر به کمبود اعتبارات در این خصوص که موجب تاخیر در آغاز اجرای آن شد، اشاره کرد و گفت: شرایط موجود، شرایط سخت و شکننده‌ای است، با این وجود سازمان توانست بر آن غلبه و زمینه لازم را فراهم کند.

وی با تاکید بر اهمیت همراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی که دغدغه مطالبه‌گری و رفاه مردم را دارند، عنوان کرد: اگر این همراهی نبود و وضعیت درآمدی سازمان بهتر نمی شد، قطعاً امروز این پروژه نمی‌توانست آغاز شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: امروزه هزینه روکش آسفالت یک کیلومتر راه دو و نیم میلیارد تومان، یک کیلومتر خط کشی ساده ۱۲ میلیون تومان، جاده سازی اتوبان بالای ۲۰ میلیارد تومان، ساخت یک کیلومتر راه اصلی ۱۵ میلیارد تومان و یک تن قیر بالای ۱۴ میلیون تومان هزینه دارد و شاخصی که در دنیا برای هزینه نگهداری یک کیلومتر راه در یک روز و نه توسعه آن تعریف شده، چهار تا شش درصد است که با قیمت‌های سال گذشته، ۱۶۵ هزار میلیارد تومان نیاز است تا خدمات مطلوب و ایمنی را بتوان به مردم در این زمینه ارائه داد.

امانی با بیان اینکه در بدبینانه ترین حالت، ۳۵ تا ۳۶ هزار میلیارد تومان برای نگهداری راه‌ها نیاز است در حالی که کل موجودی اعتبارات سازمان در پایان سال گذشته، ۱۴ هزار میلیارد تومان بود.

وی افزود: با این حال خداوند را شاکریم که اتفاقات خوبی هم افتاده و با توجه به همراهی نمایندگان محترم در زمینه بودجه، امیدواریم این موضوع به ثمر برسد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به این که در سال گذشته قیر مورد نیاز سقف دومی بود و در ماه‌های آبان و آذر تامین شد، گفت: نتوانستیم در این خصوص پاسخگوی برخی از استان‌های سردسیر باشیم و در سال جاری هم که قیر درخواستی، سقف اولی است و باید در ابتدای سال این اتفاق می‌افتاد، تا الان حتی دستورالعمل مربوطه ابلاغ نشده است.

امانی خاطرنشان کرد با بیان اینکه در سال گذشته با وجود شرایط تحریم های ظالمانه، ۵۱۵ میلیون تن کالا جابه‌جا شد، گفت: با توجه به این که بیش از ۸۰ درصد حمل و نقل بار و مسافر و ترانزیت کشور در بخش حمل و نقل جاده‌ای است، لازم است از رانندگان زحمتکش و تلاشگر کشور که سرمایه های ملی این نظام هستند، قدردانی کنم، چرا که اینها هم از مال و هم از جان خود در این راه مایه می‌گذارند.

وی با اشاره به میزان جابه‌جایی مسافر عنوان کرد: در سال گذشته، نزدیک به ۱۶۰ میلیون جابه‌جایی مسافر انجام شد، همچنین در مقایسه با سال ۹۸ که بیماری کرونا نیز هنوز شیوع نیافته بود و نزدیک به پنج میلیون تن ترانزیت انجام می‌شد، میزان ترانزیت در سال گذشته به ۹.۱ میلیون تن رسید که افزایشی حدود ۴۵ درصد داشته و در دو ماه ابتدای سال جاری نیز میزان ترانزیت کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۵۰ درصد رشد داشته است.

امانی در خصوص موضوع پاسگاه‌های پلیس راه نیز گفت: با اعلام اولویت ها از سوی پلیس راه کشور، تفاهم لازم انجام و در دستور کار قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه در خصوص راهدارخانه جاده دیهوک در سال جاری اقدام لازم انجام می‌شود، عنوان کرد: شرکت پیمانکار نیز در خصوص پل مربوطه با وجود سختی زمین و مشکل مربوط به شمع کوبی‌ها اقدام خواهد کرد، نمایندگان هم پیگیری‌های لازم را انجام دهند تا در صورت پیشرفت ۶۰ درصدی، در اسرع وقت مجوز قطعات بعدی و تخصیص اعتبارات لازم صادر شود.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، امانی با اشاره به ماهیت خدماتی و امداد رسانی سازمان خاطرنشان کرد: سالانه حدود ۳۰ نفر از راهداران جان خود را از دست می‌دهند، جان بر کف خدمت‌رسانی می‌کنند و گاهی اوقات با توجه به وضعیت استخدامی شرکتی در دریافت حقوق خود نیز دچار مشکل هستند که امیدواریم با پیگیری نمایندگان محترم برای لایحه مربوطه در کمیسیون اجتماعی مجلس، بتوان شرایط مطلوبی را برای این خادمان مردم فراهم کرد.