شناسهٔ خبر: 110702 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

نتیجه بررسی‌ها درباره علت سانحه قطار مشهد به یزد به زودی به اطلاع مردم خواهد رسید

بازدید وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بررسی‌ها درباره علت وقوع سانحه قطار مشهد به یزد به زودی تمام خواهد شد و نتیجه آن به اطلاع مردم عزیز خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ضمن حضور در محل حادثه قطار مسافری مشهد - یزد با عرض تسلیت به بازماندگان سانحه قطار مسافربری مشهد به یزد، گفت: این حادثه در ساعت ۵:۲۳ دقیقه بامداد امروز ۱۸ خردادماه به وقوع پیوسته است.

قاسمی اضافه کرد: بر اساس آمار اولیه این قطار ۳۸۲ نفر مسافر داشته است که تا این لحظه ۱۷ نفر اعلام فوتی داشته‌ایم که در بیمارستان بررسی می‌شود و ممکن است این عدد نهایی فوتی‌هایی این سانحه نباشد و بعد از تشخیص اورژانس به مردم عزیز اعلام خواهد شد.

وی افزود: بررسی اولیه نشان می‌دهد که این سانحه بر اساس تصادم اتفاق افتاده است؛ با این وجود اعضای کمیسیون سوانح ریلی در حال حاضر در محل سانحه حضور دارند و در حال بررسی هستند تا علت دقیق این سانحه و مقصرینِ آن را مشخص و اشکالِ به وجود آمده در آن مسیر را بررسی کنند که انشاءالله این بررسی به زودی تمام خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امدادرسانی لازم از همان ساعات اولیه صبح بلافاصله بعد از وقوع سانحه آغاز شده و علاوه بر انتقال مصدومین به مراکز درمانی، همکاران من هم‌اکنون در حال بازگشایی مسیر هستند.

قاسمی ضمن تاکید مجدد بر تداوم بررسی علت سانحه از سوی کمیته بررسی سوانح ریلی وزارت راه و شهرسازی، عنوان کرد: آنچه که مشخص است این است که در این منطقه به دلیل وضعیت آب و هوایی، کار تعمیر و بازسازی مسیر طبق روال گذشته توسط شرکت‌های پیمانکاری و در بازه زمانی شب‌هنگام انجام می‌شود که گویا ساعت ۴:۳۰ بامداد عملیات اجرایی مذکور به اتمام رسیده و کارگاه تعطیل شده است و بعد از این زمان هم دو قطار باری حرکت می‌کنند و این مسیر را طی کرده‌اند.

وی افزود: قطار مسافربری مشهد به یزد درواقع قطار سومی بوده است که قصد عبور از این نقطه را داشته است. اما بیل مکانیکی که در این محل است و علت اصلی حادثه بوده، اول به لکوموتیو برخورد می‌کند و سپس به واگن‌های بعدی؛ و به دلیل اینکه لکوموتیو دچار سانحه می‌شود و شیشه‌های جلویی آن در برخورد با بیل شکسته می‌شود، ترمز می‌کند و درنهایت موجب وقوع این حادثه شده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آنچه که به طور کلی مشخص است، این است که علت سانحه خطای انسانی از ناحیه راننده بیل مکانیکی بوده است اما اینکه چرا و چگونه این اتفاق افتاده است، همچنان در دست بررسی است.

گفتنی است برای رسیدگی و انتقال مصدومان سانحه قطار امروز با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری،سه فروند هواپیما، شش بالگرد و در مجموع ۲۲ سورتی پرواز  انجام شده است.