شناسهٔ خبر: 110778 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در همایش تخصصی مدیران کل سازمان های راهداری و حمل و نقل جاده ای مطرح شد:

سازمان راهداری، مسئول امنیت، آرامش و ارزاق مردم/ کمبود جدی اعتبارات در حوزه راهداری

سر در ساختمان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای همایش تخصصی مدیران کل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برگزار و بر کمبود جدی اعتبارات در حوزه راهداری تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، همایش تخصصی مدیران کل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شامل مدیران ستادی و استانی با هدف هم‌اندیشی در خصوص فعالیت‌های سازمان برگزار شد.

در این همایش، آیت الله صدیقی، امام جمعه موقت تهران با تاکید بر این‌که طبق فرمایش حضرت علی(ع) ارزش هر انسانی به کار او است، گفت: باید سعی کنیم حرف‌ها، اخلاق، کارها و نتایج و حاصل کار ما زیبا باشد.

وی به فضیلت اقامه نماز اول وقت، تاثیرات نماز شب و استغفار و ذکر در دل سحر تاکید کرد و افزود: این امر در کارهای روزمره اثرگذار است، به انسان انرژی و نور می‌بخشد و خداوند به شما تعهد، امانتداری و صداقت عطا می‌کند؛ حیف است که این رشته ارتباط در سحرگاهان متصل نشود.

امام جمعه موقت تهران آرامش، تحصیلات و پیشرفت‌های علمی امروز را به برکت خون پاک شهدا و این خون ها را مرهون نفس امام(ره) دانست و عنوان کرد:: همه ما بدهکار هستیم؛ اگر مسئولی پر ادعا و طلبکار دیدید، بدانید که به درد شما نمی‌خورد و اصولا نظام حسینی به این معناست که همه می‌خواهند هر آنچه را که در کف دارند، عطا کنند و طلبکار نیستند.

راهداری و راهسازی از عبادت های ویژه است

وی کار راهداری، راهسازی و حفاظت از راه را جزء عبادت های ویژه دانست و گفت: راهداری، راهسازی و حفاظت از راه در اسلام عناوین دارد، طبق فرموده پیامبر اکرم (ص) یکی از صدقاتی که در خصوص سلامت مفاصل، شما را بیمه می‌کند، راهداری است. یکی از راه‌های صدقه دادن، صاف کردن راه‌ها برای مردم است و خوشا به حال شما که همیشه در حال صدقه دادن هستید و در این جهت امتیازی دارید که کسان دیگر این امتیاز را ندارند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به فرمایش پیامبر اکرم (ص)، خاطرنشان کرد: هر که موانع و ناهمواری‌های موجود در پیچ و خم‌ها و فراز و نشیب‌ها را که موجب اذیت مسافران می‌شود، از راه‌ها و مسیرها برطرف کند، ثواب او معادل قرائت ۴۰۰ آیه از آیات قرآن کریم است که برای هر حرف آن خداوند ۱۰ حسنه می‌نویسد.

آیت الله صدیقی با بیان این که امروز مردم علاوه بر خدمات مسئولان‌، نیاز دارند که بدانند مسئولان نظام جمهوری اسلامی، افرادی امین و صادق هستند، بر پنج ویژگی مهم مسئولان تاکید و اظهار کرد: این ویژگی‌ها شامل صداقت در گفتار، امانت داری، خلف وعده نکردن و اعتماد سازی، حسن خلق به ویژه در مدیریت و مردمی بودن و تواضع با مردم است.

سازمان راهداری، مسئول امنیت، آرامش و ارزاق مردم

امام جمعه موقت تهران همچنین با تاکید بر این‌که باید به کاهش تصادفات جاده‌ای، مشکلات حوزه حمل و نقل کالا، مسافر و مشکلات راننده‌ها توجه شود، خطاب به مسئولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای عنوان کرد: شما مسئول امنیت، آرامش و ارزاق مردم هستید؛ بار سنگینی بر دوش شما است به لحاظ این‌که کار شما آثار اجتماعی، اقتصادی به دنبال دارد.

کمبود جدی اعتبارات در حوزه راهداری

در این همایش تخصصی داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مجموعه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور یک مجموعه تخصصی و پرکار است، این سازمان ۷۰ ماموریت برعهده دارد و در این حوزه ها خدمات رسانی می کند و گزاف نیست اگر بگوییم این مجموعه تقریبا به صورت ۲۴ ساعته فعالیت و تلاش می کند تا بتواند خدمات مناسبی را به مردم ارائه کند.

وی افزود: در زمینه نگهداری ۲۲۱ هزار کیلومتر راه حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که سعی کنیم این سرمایه ملی را که به ما به ارث رسیده است، بتوانیم به خوبی نگهداری و مواظبت کنیم و به نسل بعدی تحویل دهیم؛ اما با توجه به وضعیت تحریم‌های ظالمانه و شرایط اقتصادی و شرایط کنونی کشور، کمبودها ما را نیز در این مجموعه در تنگنا قرار می‌دهد.

امانی تاکید کرد: اگر بخواهیم امروز براساس شاخص‌های جهانی راه‌ها را به درستی انجام دهیم، حداقل اعتباری که نیاز داریم، نزدیک به ۷۰ هزار میلیارد تومان است که این مبلغ اصلا وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بدبینانه ترین حالت نیاز به اعتباری که سال گذشته و پیش از افزایش قیمت‌های اخیر به مجلس گزارش داده‌ایم، معادل ۳۵ هزار میلیارد تومان است، گفت: سال گذشته که تمام اعتبارات ملی و استانی و محرومیت سازمان را بررسی کردیم، این عدد به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسید و این نشان دهنده آن است که همکاران ما باید با سیلی صورت خود را سرخ نگه دارند تا بتوانند جوابگوی مردم، راه‌های روستایی، نقاط پرحادثه و... باشند و این در بخش راهداری است.

بیش از ۸۰ درصد حمل و نقل در جاده انجام می‌شود

امانی با بیان این‌که ماموریت دیگر این سازمان مربوط به بخش حمل و نقل است، عنوان کرد: سال گذشته نزدیک به ۵۱۵ میلیون تن جا به جایی کالا در کشور انجام شد و بیشترین حمل و نقل کشور یعنی بیش از ۸۰ درصد حمل و نقلی که در کشور چه در بخش بار و چه در بخش مسافر صورت می‌گیرد، توسط جاده انجام می شود.

وی افزود: در بخش مسافر نزدیک به ۱۶۰ میلیون جابه‌جایی مسافر را داریم که با ناوگان عمومی انجام می‌شود. ترانزیت نیز سال گذشته تقریبا به عدد ۹.۱ میلیون تن رسید که نسبت به سال ۹۸ که کرونا نبود و همه مرزهای کشور فعال بود، تقریبا ۱۰۰ درصد رشد داشت. در دو ماهه اخیر نیز نسبت به دو ماهه سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته که این آمار نشان می دهد با وجود مشکلات و کمبودهای موجود سازمان سعی داشته خدمت رسانی مناسبی انجام دهد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همچنین اظهار داشت: در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی به طور مداوم با این سازمان در خصوص حمل هرچه سریع‌تر کالاهای اساسی که در بنادر امام(ره)، چابهار و بندرعباس پهلوگیری کرده و رساندن این کالاها به مراکز استان‌ها در ارتباط است.

امانی با تاکید براینکه این سازمان همیشه در حال خدمت‌رسانی است، خاطرنشان کرد: به محض این‌که کالاهای اساسی حمل شود، سفرهای تابستانی آغاز می‌شود، پس از آن خدمت به زائران اربعین حسینی را پیش رو داریم و بعد از آن راهداری زمستانی شروع می‌شود، لذا به طور شبانه روزی افتخار خدمت رسانی به هموطنان را داریم.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، وی ابراز امیدواری کرد: امیدوارم مجموعه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بتواند به وظایف خود به درستی عمل کند و خدمات صادقانه و بدون منتی را به مردم کشور ارائه دهد.