شناسهٔ خبر: 110794 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان خبر داد؛

کسب رتبه ششم استان قزوین در طرح نهضت ملی مسکن

طرح نهضت ملی مسکن شهریار مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین از کسب رتبه ششم این استان در طرح نهضت ملی مسکن و استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای تحقق این طرح خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مسکن یکی از بخش‌های پیش‌رو در اقتصاد کشورها است؛ ضرورت تامین مسکن به عنوان کالای اساسی زندگی مردم و سهم بسیار عظیم آن در ایجاد اشتغال و شتاب بخشی به اقتصاد، این بخش را همواره جزو اولویت‌ها قرار داده است و بر ضرورت دخالت دولت در امر تامین مسکن تاکید دارد. از این رو در دولت سیزدهم با توجه به تاکید رئیس‌جمهور بر ضرورت حل فوری مشکلات مستأجران و متقاضیان مسکن، تامین مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن در صدر برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت. به منظور بررسی روند پیشرفت این طرح در استان قزوین با سید علی هاشمی، مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین به گفت‌وگو تفصیلی پرداختیم.

فعال شدن صنعت ساختمان چه تاثیری بر گردش چرخ‌های اقتصاد می‌گذارد؟

بی‌گمان با فعال شدن صنعت ساختمان، افزون بر رفع دغدغه‌ی اساسی مسکن، شاهد ایجاد اشتغال، گردش چرخ‌های اقتصاد و رشد و توسعه‌ی درون‌زا خواهیم بود. چرا که ما در بخش ساختمان، چه در بخش‌های مهندسی و کارشناسی، چه در بخش مصالح و موارد مورد نیاز و چه در حوزه‌ی اجرا خودکفا بوده و از نیروهای متخصص و ماهر بومی بهره‌مند هستیم.

با آغاز اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کشور، استان قزوین چه اقداماتی را در راستای تحقق اهداف این طرح دنبال کرد؟

در استان قزوین با به کارگیری تمام ظرفیت­ها و برگزاری منظم جلسات شورای مسکن پیوسته درصدد این هستیم تا این خواسته مهم و اهداف پیش‌بینی شده را محقق کنیم و با توجه به تلاش­هایی که صورت گرفته موفق شدیم در طرح اقدام ملی مسکن در شاخص­های ارزیابی اقدام ملی و جهش تولید مسکن در کشور، رتبه ششم را کسب کنیم که مهمترین این شاخص­ها شامل تامین زمین، ساماندهی متقاضیان، تخصیص پروژه به متقاضیان، اجرای فونداسیون، اجرای اسکلت، تعداد متقاضیان تعیین تکلیف شده، تعداد واحدهای دارای قرارداد با سازنده، تعداد واحدهای دارای پروانه ساختمان  بوده است.

تا کنون احداث چه تعداد مسکن در دستور کار قرار گرفته است؟

در همین راستا در استان قزوین برنامه‌ریزی برای احداث هشت هزار واحد مسکونی در ناحیه منفصل شهری مهرگان و هفت هزار واحد مسکونی در سایر شهرهای استان را در دستور کار قرار دادیم. همچنین تاکنون ۴۹۸ هکتار از اراضی دولتی توسط این اداره کل در ۱۲ شهر استان تامین شده و جهت برنامه ریزی و مدیریت برای احداث بنا تحویل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شده است.

با توجه به اینکه در بخش مسکن و خدمات روبنایی استان پروژه‌های عمرانی در حال انجام است، آماده‌سازی سایت ٢٢ هکتاری مهرگان در طرح ملی مسکن با چه میزان پیشرفت فیزیکی روبه‌رو است؟

در راستای بهبود وضعیت خدمات رسانی عمومی در ناحیه شهری مهرگان، بالغ بر ۲۱ هزار مترمربع از اراضی دولتی با کاربری آموزشی، ورزشی، درمانی و تجاری در ناحیه شهری مهرگان تامین شده است. بالغ بر ١٢ پروژه عمرانی در بخش مسکن و خدمات روبنایی در استان در حال انجام است و آماده‌سازی سایت ٢٢ هکتاری مهرگان در طرح ملی مسکن پیشرفت ٨٠ درصدی دارد.

سهم استان قزوین در طرح نهضت ملی مسکن برای چهار سال چه میزان اعلام شده است؟

سهم چهارساله این استان در طرح نهضت ملی مسکن، احداث ۶۲ هزار واحد بوده و سهم استان برای سال نخست در این طرح، احداث ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد است که تا کنون بیش از ۸۵ هزار نفر در سامانه ثبت نام کرده‌اند.

محله‌های استان قزوین از بافت خاصی برخوردار هستند؛ در اجرای طرح نهضت ملی مسکن تا چه میزان به حفظ این بافت‌ها اهمیت داده شده است؟

موضوع مهمی که در ساخت مسکن بسیار حائز اهمیت بوده و ما آن را مورد توجه قرار داده‌ایم این است که ساخت مسکن باید متناسب با فرهنگ و هویت مردم باشد؛ در بیشتر شهرها بافت­های واجد ارزش محله­ها بافت‌های هویت­دار شهرها هستند و ما باید کمک کنیم مردم به محله‌های خود بازگردند و مناطق مسکونی خود را احیا کنند. از دیرباز تاکنون فرهنگ ایرانی فرهنگ ویلایی نشین بوده ولی امروز به دلیل شرایط گوناگون در بلند مدت و خواسته یا ناخواسته، محل سکونت مردم تبدیل به آپارتمان­های کوچک و بدون حیاط شده است. باید رویکرد این باشد که مردم در شهرهای کوچک زندگی خود را رها نکنند و افراد بومی بتوانند در شهر­های خود صاحب خانه شوند و از مهاجرت به دلیل بحث مسکن پیشگیری شود؛ چرا که این امر منجر به افزایش مهاجرت و برهم خوردن توازن جمعیتی می­­شود و به تبع آن مشکلات اقتصادی، فرهنگی و امنیتی ایجاد خواهد شد.

از دوم دی ماه تا کنون در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن، قابلیت ثبت نام خود مالکان برای دریافت وام ساخت مسکن فراهم شده است؛ در استان چه میزان از این ظرفیت شده است؟

برای فعال ساختن و استفاده از انگیزه‌ی کسانی که ظرفیت احداث مسکن برای خود را دارند، در استان موضوع وام خودمالکی را به صورت جدی در دستور کار قرار دادیم تا اگر قرار بر ساخت آپارتمان نیز هست، تسهیلات را در اختیار مردم قرار دهیم و کمک کنیم به گونه خودمالکی ساخت و ساز را انجام دهند.

نام‌نویسی و پالایش متقاضیان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

اداره کل راه و شهرسازی استان برای تحقق این طرح و برنامه‌های آن با توجه به زمان بندی و فوریت طرح نهصت ملی مسکن، جلسات مختلفی را با سازمان نظام مهندسی ساختمان، انبوه‌سازان و سایر انجمن‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی برگزار کرده و تلاش شده تا از همه‌ی ظرفیت‌ها و توانایی‌ها استفاده شود. در همین راستا طبق توافقات انجام شده با نظام مهندسی موضوع ثبت نام و پالایش متقاضیان به آنها سپرده شده است. 

استان قزوین در بحث تامین زمین با کمبود مواجه شده است؟ برای رفع کمبودها چه راهکارهایی را در دستور کار قرار داده‌اید؟

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در بخش نهضت ملی مسکن همواره مورد توجه بوده موضوع تامین زمین است که در همین راستا جلسات متعدد و متمرکز به ریاست استاندار، معاون عمرانی و اداره کل برگزار شده و موضوع مورد پیگیری قرار گرفته است. در شهرهای مختلف استان برای ساخت مسکن برنامه ریزی کرده و اراضی دولتی که استعداد و قابلیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن را داشته‌اند، به کار گرفته ایم. در مکاتبات متعدد و همچنین جلسات و بازدیدهای حضوری از دستگاه‌های اجرایی استان نیز خواسته شده تا اراضی تحت مالکیت خود را اعلام کنند تا جهت تغییر کاربری، الحاق یا هر نیاز دیگری اقدام شده و در اختیار اجرای طرح مسکن شود.