شناسهٔ خبر: 110797 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه وشهرسازی خراسان جنوبی درنشست خبری اعلام کرد:

موافقت صندوق توسعه ملی برای پرداخت ۲۶۰۰ میلیاردتومان به پروژه راه‌آهن بیرجند - یونسی/ پیشرفت مطلوب طرح نهضت ملی مسکن / افزایش دوبرابری حجم قراردادهای باندهای دوم طی دوسال اخیر درخراسان‌جنوبی

نشست خبری خراسان جنوبی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی درنشست خبری که امروز برگزار شد گزارش جامعی از اقدامات و برنامه های اداره کل راه وشهرسازی خراسان جنوبی درحوزه های مختلف را درجمع خبرنگاران ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی (خراسان جنوبی)وحید داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی صبح امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های مهمی بوده که دولت به طور جدی آن را در دستور کار قرار داده است.

داعی بیان داشت: طرح مسکن ملی با طرح نهضت ملی مسکن تجمیع شده و در این طرح‌ سهمیه استان از ۴ میلیون واحد مسکونی طی چهار سال که توسط دولت اعلام شده ۴۰ هزار واحد مسکونی است و از این تعداد ۲۲ هزار واحد مسکونی شهری و ۱۸ هزار واحد مسکن روستایی است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی ادامه داد: برای هر واحد مسکونی در مرکز استان ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی به متقاضیان پرداخت و در بقیه شهرها میزان تسهیلات برای هر واحد مسکونی ۳۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

داعی با بیان اینکه تاکنون ۷۳ هزار و ۹۸۷ نفر تقریباً ۳.۵ برابر سهمیه شهری استان در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، یادآور شد: از این تعداد ۹ هزار و ۶۵۳ نفر در انتظار بررسی، ۸ هزار و ۶۳۰ نفر در سامانه تأیید نهایی شده و ۳ هزار و ۳۴۷ متقاضی رد درخواست شده‌اند.

وی در مورد تعیین تکلیف متقاضیانی که درخواست آن‌ها به هر دلیلی رد شده است، گفت: تلاش داریم تا حداکثر تا ۱۵ مردادماه امسال تمام این متقاضیان تعیین تکلیف شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با اشاره به شرایط ثبت‌نام متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن افزود: متأهل و سرپرست خانوار، دارای ۵ سال سابقه سکونت در شهر منتخب، فرم (ج) آن‌ها سبز باشد یعنی از سال ۵۷ تاکنون از امکانات زمین و مسکن دولتی استفاده نکرده باشند، عدم داشتن سابقه مالکیت شخصی زمین یا واحد مسکونی از سال ۸۵ به این طرف که شامل زمین‌های کشاورزی و تجاری نمی‌شود از جمله این شرایط است.

داعی اضافه کرد: تاکنون در استان ۳ هزار و ۷۲۴ متقاضی پروانه ساختمانی خود را دریافت کرده‌اند، یک‌هزار و ۹۷۶ نفر در مرحله انعقاد قرارداد با بانک، ۲ هزار و ۳۵۸ واحد اتمام فونداسیون، یک‌هزار و ۳۸۵ واحد اتمام  اسکلت و سقف، ۲۷۱ واحد در حین مرحله سفت‌کاری، ۱۵۶ واحد اتمام مرحله سفت کاری، ۱۹۶ واحد در حین نازکاری و ۳۸ واحد اتمام نازکاری را انجام داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در راستای تأمین زمین تاکنون ۹۶۹ هکتار زمین به محدوده شهرهای استان در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن الحاق شده و سهمیه زمین برای چهار سال آینده تأمین شده، بیان داشت: براساس آخرین ارزیابی وزارت راه و شهرسازی از طرح‌های نهضت ملی مسکن در استان‌ها خراسان‌جنوبی رتبه دوم کشوردر سه شاخص اجرای این برنامه را دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی دررابطه با مسکن خانواده شهدا و ایثارگران در استان، گفت: تاکنون در استان برای ۴۴۲ نفر از ایثارگران تأمین زمین انجام شده که میزان آن ۴۰ هزار مترمربع بوده وخراسان‌جنوبی از این حیث جزو استان‌های برتر کشور است.

داعی در مورد طرح واگذاری زمین به مددجویان کمیته امدادهم بیان داشت: یکی از برنامه‌های دولت کمک و حمایت از دهک‌های پایین جامعه بوده که در این راستا طرح واگذاری زمین به مددجویان کمیته امداد اجرا شده و در این حوزه تاکنون برای ۷۶ نفر از مددجویان به اداره کل کمیته امداد استان زمین به صورت رایگان واگذار شده است.

وی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی سومین استان پهناور کشور بوده با ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و همجواری با شش استان کشور و قرارگیری در مسیر دو کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب است که این استان را در موضوع راه‌ها خاص کرده است، تصریح کرد: ۷۹۳ کیلومتر از راه‌های استان دوبانده بوده که از این میزان ۱۸۷ کیلومتر مربوط به دو سال اخیر است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی ادامه داد: همچنین برای اجرای ۵۸۰ کیلومتر باند دوم در استان قرارداد با پیمانکاران وجود دارد که میزان اعتبار آن ۳ هزار میلیارد تومان است که از این میزان ۴۰۰ میلیارد تومان مربوط به دو سال اخیر بوده که افزایش دو برابری در حجم قراردادها در حوزه راه‌های استان برای دو بانده‌سازی را نشان می‌دهد.

داعی تصریح کرد: براساس هدف‌گذاری که برای سال ۱۴۰۱ صورت گرفته اجرای حدود ۱۰۰ کیلومتر باند دوم در سطح استان بوده که هدف‌گذاری بسیار سنگینی است.

وی با اشاره به اینکه در سفر رئیس‌جمهور به استان ۴۱۵ میلیارد تومان اعتبار نقدی به حوزه راه و شهرسازی استان اختصاص یافت که به فعال بودن پروژه‌های این حوزه بسیار کمک کرد اضافه کرد: با نگاه توسعه‌ای که به تمام شهرستان‌های استان وجود دارد حداقل یک پروژه باند دوم راه یا در آن اجرا و یا در دست اجراست.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با بیان این موضوع که برای اینکه پروژه‌ای ردیف اعتباری دریافت کند باید موافقت کمیسیون ماده ۲۳ را اخذ نماید، بیان داشت: محور بیرجند به سمت طبس یک محور قدیمی بوده که ۲۰ سال سابقه زیر بار ترافیک دارد و تا سال ۱۴۰۰ این محور دارای ردیف اعتباری مستقل در قانون بودجه نبوده که براساس پیگیری‌های صورت گرفته توانستیم با اخذ موافقت کمیسیون ماده ۲۳ ردیف اعتباری مستقلی را برای آن بگیریم و پروژه‌های مختلفی برای این محور تعریف شده و در حال اجرا است.

داعی یکی دیگر از محورهایی که امسال پیگیری آن برای کسب موافقت کمسیون ماده ۲۳ صورت می‌گیرد محور بیرجند به اسدیه عنوان کرد و گفت: تلاش می‌کنیم تا ردیف اعتباری مستقلی برای این محور کسب کنیم.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت تهاترهای بانکی و مالیاتی برای کمک به پروژه‌های راه در استان افزود: این ظرفیت در قانون بودجه ۱۴۰۰ وجود داشته که راه و شهرسازی استان از این ظرفیت استفاده کرده و توانسته‌ایم ۴۰ میلیارد تومان تهاتر بانکی و مالیاتی برای فعال بودن پروژه‌های راه در استان انجام دهیم.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در تاریخ استان ۵۰ میلیارد تومان از بانک مسکن برای محور بیرجند- قاین از ماده ۵۶ استفاده شد یادآور شد: همچنین ۱۰۰ میلیارد تومان از بانک تجارت برای محور سربیشه به ماهیرود که قلب تپنده اقتصادی استان بوده موافقت شده و در مرحله پرداخت قرار داردو ۵۰ میلیارد تومان هم از بانک سپه برای محور دیهوک-فردوس قرارداد مبادله شده است.

داعی با بیان اینکه راه و شهرسازی استان تنها اداره کلی است که در خاک افغانستان نیز به اجرای پروژه مشغول است عنوان کرد: در راستای اجرای این پروژه که از مرز ماهیرود تا استان فراه ادامه دارد۱۲۰ کیلومتر است که ۵۳ کیلومتر از این مسیر از قله کاه تا فراه در دست پیمانکار بوده و در حال اجرای پروژه قرار دارد که اجرای پروژه دوبانده‌سازی محور سربیشه- ماهیرود تا فراه سبب ایجاد جذابیت مرز برای سرمایه‌گذاران می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی در مورد پروژه راه‌آهن در استان افزود: برای اتصال مرکز استان به شبکه ریلی کشور دو پروژه وجود دارد که شامل پروژه بیرجند تا یونسی به میزان ۲۷۱ کیلومتر بوده و از یونسی به سمت گناباد و قاین با طول ۵۸ کیلومتر که زیرسازی آن انجام شده از بیرجند به سمت قاین که قطعه ۱۶ بوده به طول ۳۲ کیلومتر با پیمانکار قرارداد منعقد شده که در حال انجام زیرسازی بوده بنابراین در مجموع از ۲۷۱ کیلومتر پروژه ریلی بیرجند به ایستگاه یونسی ۹۰ کیلومتر آن در دست اقدام است.

داعی با بیان اینکه امسال ۱۱۸ میلیارد تومان برای این پروژه اعتبار مشخص شده است، افزود: در سفر معاون اجرایی رئیس جمهور به استان مقررشد ۷۰ میلیارد تومان از متمم سفر رئیس‌جمهور به اجرای پروژه قطعه ۱۶ کمک شود.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات دولت محدود بوده و برای اجرای پروژه راه آهن بایدبه دنبال ظرفیت‌های دیگری از جمله استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی هستیم گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته برای ۱۸۰ کیلومتر باقی مانده از پروژه راه‌آهن در محور بیرجند به یونسی موافقت پرداخت ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان را از هیأت امنای این صندوق دریافت کرده‌ایم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی ادامه داد: در این راستا گروه احداث راه‌آهن بیرجند قاین یونسی با حضور شش شرکت بزرگ راهسازی کشور ثبت و تحت عنوان کنسرسیوم ریلی که بین وزارت راه و شهرسازی و این کنسرسیوم قرارداد مشارکت در احداث و تأمین مالی پروژه راه‌آهن بیرجند قاین یونسی منعقد شده است.

داعی ادامه داد: همچنین در گام چهارم با توجه به نظر هیأت امنای صندوق توسعه ملی که یک بانک نمی‌تواند به تنهایی عامل پرداخت باشد کنسرسیوم بانکی تشکیل شد که سرگروه آن بانک رفاه بوده و تمام این بانک‌ها موافقت کتبی خود را اعلام کرده و تنها بانک ملی باقی مانده تا دو هفته آینده به احتمال زیاد این بانک نیز موافقت خود را اعلام می‌کند.

وی بیان داشت: در پروژه راه‌آهن در قطعه زاهدان به بیرجند ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی و در قطعه بیرجند به قاین ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در زیرسازی و از یونسی به گناباد ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی وجود دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته از باندهای دوم استان اعتبار این پروژه‌ها در استان در سال ۱۴۰۰ به میزان ۴۵۵ میلیارد تومان افزایش داشته و امروز در لایحه بودجه ۱۴۰۱ این عدد به ۷۴۶ میلیارد تومان با ۶۳ درصد افزایش نسبت به سال‌های قبل همراه بوده است.

داعی با بیان اینکه از سال ۹۹ تا ۱۴۰۱ با پیگیری‌های صورت گرفته میزان باندهای دوم در استان ۲.۵ برابر شده است، مطرح کرد: طول محور بیرجند-قاین ۱۰۰ کیلومتر است که تا سال ۹۸ از این میزان ۴۵ کیلومتر دوبانده شده است.

وی ادامه داد: در طول دو سال اخیر این میزان به ۸۴ کیلومتر رسیده که نشان می‌دهد سالانه بالغ بر ۲۰ کیلومتر دوبانده‌سازی در این محور انجام شده که ۵ برابر متوسط عملکرد ۱۰ سال گذشته برای دو بانده سازی در این محور است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی بیان داشت: از مجموع طول این مسیر برای دوبانده‌سازی ۱۶ کیلومتر باقی مانده که تلاش می‌کنیم چهار کیلومتر آن حداکثر ظرف دو ماه آینده زیر بار ترافیک رفته و ۱۲ کیلومتر باقی مانده که درصورت اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه این میزان نیز تا پایان تیرماه سال آینده به اتمام برسد و پرونده این پروژه بسته شود.در حال حاضر ۱۲ کیلومتر ازباقی مانده این محور۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به اینکه محور بیرجند- اسدیه براساس اولویت‌بندی در دستور کار قرار دارد خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا بتوانیم از محل اعتبارات راه‌های کویری یک قطعه در سه راهی منصورآباد به طول ۵ کیلومتر برای آن اعتبار دریافت و مناقصه آن را برگزار کنیم.