شناسهٔ خبر: 110813 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید تیس مطرح کرد؛

بیش از ۱۴۰۰ متقاضی طرح نهضت ملی در شهر جدید تیس واریز وجه را انجام داده‌اند/ پیشرفت ۲۵ درصدی در ساخت ۹۲۰ واحد مسکونی

شهر جدید تیس مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید تیس با بیان اینکه بیش از ۱۴۰۰ متقاضی نهضت ملی مسکن واریز وجه خود را انجام داده‌اند، از پیشرفت ۲۵ درصدی در ساخت ۹۲۰ واحد نهضت ملی مسکن در این شهر خبر داد.

رضا فرهادزاده مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید تیس در استان سیستان و بلوچلستان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیرامون آخرین وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در تیس، ابتدا با اشاره به وضعیت آماده‌سازی و ساخت واحدها مبتنی بر طرح جامع شهر جدید تیس مصوب سال ۱۳۹۶ ضمن بیان این نکته که در سال ۱۳۹۸ کلنگ ساخت اولین واحدهای مسکونی در شهر جدید تیس به زمین زده شد، گفت: شهر جدید تیس که در حد فاصل کُنارک و چابهار قرار دارد، به جهت قرار گرفتن در سواحل مکران و برخورداری از ۱۲ کیلومتر ساحل خلیج فارس، موقعیت بسیار مناسبی برای سکونت دارد.

وی با اشاره به معرفی تیس به عنوان شهر جدید گردشگری در کشور، افزود: سرانه فضاهای گردشگری در شهر جدید تیس در مقایسه با تمامی شهرهای ایران، بالاترین میزان را دارد؛ در حالی که میانگین سرانه فضاهای گردشگری در شهرهای کشور کمتر از یک مترمربع است، شهر جدید تیس بالغ بر ۱۴۰ مترمربع سرانه فضای گردشگری دارد .

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید تیس اضافه کرد: تیس شهری بسیار کم‌تراکم است و در اراضی شهری آن که بالغ بر ۴۳۰۰ هکتار است، امکان سکونت ۱۵۰ هزار نفر پیش‌بینی شده است که این میزان تراکمِ کم، سه برابر استانداردهای کشوری است. با توجه به چنین قابلیت‌هایی فعالیت‌های مختلفی جهت آماده‌سازی شهر برای سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی صورت گرفته است؛ ضمن اینکه تیس به لحاظ دسترسی هم از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است و از جاده چابهار تنها با طی کردن ۱۵ کیلومتر به این شهر می‌رسید.

فرهادزاده سپس به جزئیات اجرای طرح نهضت ملی مسکن در تیس به عنوان جدیدترین شهر کشور اشاره کرد و یادآور شد: جمعیت استان سیستان و بلوچستان به نسبت وسعت آن در مقایسه با سایر استان‌های کشور، کمتر است و به عنوان مثال شهرهای چابهار و کُنارک و قصر قند و ... تنها ۳۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن دارند. با این وجود با توجه به اولویت‌بخشی به توسعه سواحل مکران، تقاضا برای سوق دادن جمعیت و سکونت در شهر جدید تیس بسیار زیاد شده است. شهر جدید تیس در مجموع ۱۵ درصد از کل سهمیه سیستان و بلوچستان و حدود ۳۵ درصد از سهمیه جنوب این استان را در طرح نهضت ملی مسکن به خود جذب کرده است و خوشبختانه استقبال مردم هم از طرح خوب بوده است.

وی با بیان اینکه عمده واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در شهر جدید تیس به صورت ویلایی ساخته می‌شود، گفت: ما در مجموع ۱۳ هزار ثبت‌نامی داشتیم که بعد از بررسی و پالایش ۱۸۰۰ نفر واجد شرایط چهارگانه شدند و بیش از ۱۴۰۰ نفر واریز وجه خود را انجام داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه زمین‌های طرح نهضت ملی مسکن در شهر جدید تیس هیچگونه معارضی ندارد و تمامی زیرساخت‌های یک واحد مسکونی از قبیل آب و برق و تلفن و گاز و ... در آن در حال فراهم شدن است، تاکید کرد: ما از اواسط سال ۱۴۰۰ عملیات اجرایی ثبت نام از متقاضیان را همزمان با سراسر کشور در شهر جدید تیس کلید زدیم و ساخت ۹۲۰ واحد را  آغاز کردیم. با توجه به ساحلی بودن شهر و نیاز به انجام مطالعات فنی با هدف پی‌ریزی و انجام فونداسیون، تمامی بررسی‌های خاک‌شناسی و زمین‌شناسی انجام شد و علیرغم تفاوت هزینه در حمل و جابجایی مصالح اعم از فولاد و سیمان و ...، ساخت این تعداد واحد مسکونی هم‌اکنون با حدود ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید تیس با بیان اینکه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن انجام خواهد شد، ادامه داد: علاوه بر این هم‌اکنون در حال انعقاد قرارداد ساخت ۵۰۰ واحد مسکونی دیگر هستیم تا تکلیفمان را در ۴ ساله نهضت ملی مسکن که ساخت ۱۴۲۰ واحد مسکونی در شهر جدید تیس است، محقق کنیم.