شناسهٔ خبر: 110816 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مطرح کرد:

خدمات رسانی حج۱۴۰۱با هواپیمایی «هما» / درعملیات حج امسال از هواپیماهای جدید استفاده نخواهد شد

نشست رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: درعملیات حج ۱۴۰۱ از هواپیماهای جدید استفاده نخواهد شد و هواپیماهای شرکت « هما»  خدمات رسانی خواهد کرد. 

محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری مشترک با موضوع حج تمتع ۱۴۰۱ که در روز شنبه ۲۱ خرداد برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در مورد تمهیدات بهداشتی برای بازگشت حجاج به کشورگفت:کشور عربستان در مورد بیماری های واگیردار شرایط سخت گیرانه ای دارد و درستاد بیماری های واگیردار وزارت بهداشت کمیته ای تشکیل شده است. براساس تصمیماتی که در حین مناسک حج گرفته می شود متناسب با آن در برگشت حجاج تصمیم گیری می شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه در خصوص اینکه در حج امسال آیا از هواپیمای جدید وارد شده استفاده خواهد شد، تصریح کرد:  در شرایط فعلی ۳۳۰ فروند هواپیما داریم که ۱۶۰ فروند هواپیما فعال هستند و در عملیات حج ۱۴۰۱ از هواپیماهای جدید استفاده نخواهد شد و هواپیماهای شرکت هما  خدمات رسانی خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: قیمت بلیت پروازهای حج امسال با همان نرخ قرارداد سال ۹۸ بین ایران ایر و سازمان حج و زیارت بسته شده است  وهما به این توافق پایبند است، بر اساس نرخ دوسال پیش پرواز رفت و برگشت حجاج همان مبلغ ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.

رییس سازمان هواپیمایی درباره اینکه پشتیبانی پروازهای حج توسط کدام ایرلاین انجام می‌پذیرد نیز گفت: پروازها توسط هما انجام می‌شود اما از ظرفیت سه ایرلاین قشم‌ایر، ایران ایرتور و معراج برای پشتیبانی و استفاده از ظرفیت آنها استفاده می‌کنیم.

به گفته رئیس سازمان هواپیمایی فعلاً عربستان هیچ شرکتی به غیر از ایران‌ایر را برای عملیات حج قبول نکرده است اما پیش‌بینی‌های ثانویه برای تغییر نوع پشتیبانی داریم. بدین صورت که هواپیمایی قشم‌ایر، شرکت معراج و ایرتور اعلام آمادگی کرده‌اند تا در حوزه تأمین قطعه هواپیما و پشتیبانی در صورت نیاز خدمات ارائه کنند.

محمدی بخش تاکید کرد که مبنای انجام پروازها« ایمنی» است و همه پروازها با تایید استاندارد و با صدور مجور انجام می‌شود.

رییس سازمان هواپیمایی  در بخش دیگری از این نشست خبری افزود: شرکت های هواپیمایی ایرانی ایمنی لازم را دارند و  استاندارهای لازم برای پروازهای بین المللی را دریافت کرده اند و ما به کشورهای اروپای و آسیایی پرواز داریم و محدودیتی بابت استاندارد نداریم .

وی  تاکید کرد: هیچ مشکلی در پروازهای حج نداریم. جابه‌جایی حدود ۴۰ هزار زائر نمی‌تواند مشکلی در پروازهای داخلی و خارجی ما ایجاد کند؛ چراکه در نوروز امسال حدود ۲.۵ میلیون مسافر در فاصله ۲۰ روز جابه‌جا شدند و مشکل خاصی در پروازهای آنها به وجود نیامد.

وی در زمینه تاخیر پروازهای حج  گفت : وسایل مرتبط با آب و هوا و اقلیم که امروزه در عربستان گرد و غبار هم وجود دارد ممکن است در تاخیر پروازها اثر گذار باشد و مشکل دیگری که وجود دارد پاسخگویی عربستان در خصوص برنامه های پروازی‌اش است که ممکن است تاخیر پروازهای حج را افزایش دهد.

در ادامه شمس الدین فرزادی پور سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در مورد تأثیر پرواز های حج بر پرواز های داخلی و خارجی گفت:پروازهای حج بر پرواز های داخلی تاثیری ندارد و پروازها طبق برنامه انجام خواهند شد اما در مورد پروازهای خارجی  تاثیر دارد و راهکارهایی برای جبران این کمبودها از طریق به کارگیری از سایر ایرلاین ها در نظر گرفته شده است.

فرزادی پور تاکید کرد: ما تلاش داریم هزینه ای  مازاد به مسافر تحمیل نکنیم از این رو دربحث سوخت سعی می کنیم از عربستان سوخت نگیریم و هزینه ها را کاهش دهیم در مورد پذیرایی از حجاج نیز با توجه به سن زوار حتما پذیرایی خواهیم کرد و پذیرایی از حجاج ویژه تر از پذیرایی معمولی خواهد بود.