شناسهٔ خبر: 110980 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه شورای تأمین مسکن استان ایلام با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان شد:

تمام ایران به کارگاه بزرگ مسکن سازی تبدیل شده است

جلسه شورای تامین مسکن استان با حضور معاون وزیر.JPG معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن درجلسه شورای تأمین مسکن استان ایلام از روند رو به رشد احداث مسکن در کشور در قالب نهضت ملی مسکن خبر داد

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (ایلام)، عبدالله بهادری مدیرکل راه و شهرسازی استان و دبیر جلسه شورای تأمین مسکن استان که با حضور معاون وزیر و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تشکیل شد گفت: مردم استان ایلام در دوران هشت سال دفاع مقدس پیشانی نظام در مقابل تهاجم دشمن قرار داشته و در این دوران آماج سخت ترین حملات قرار گرفته و هنوز هم آثار توسعه نیافتگی در این استان به چشم می خورد لذا شایسته است به این استان توجه بیشتری صورت گرفته و در اجرای طرح ها و برنامه ها محرومیتهای این استان لحاظ گردد.

وی با تشریح اقدامات راه و شهرسازی استان در طرح نهضت ملی مسکن گفت: تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم تا برنامه های دولت جهت خانه دار شدن اقشار مختلف جامعه را به نحو شایسته به انجام رسانیم  و در این راه تا کنون زمین مورد نیاز طرح اقدام ملی مسکن استان ایلام را حد امکان تأمین نموده و از سازمان ملی زمین و مسکن تقاضا داریم تا جهت کم نمودن هزینه احداث واحدهای نهضت ملی مسکن اعتباراتی برای احداث دیوار حائل بعضی از پروژه ها و تسطیح زمینها در نظرگرفته شود.

عبدالله بهادری سهمیه استان ایلام برای احداث مسکن در ۴ سال را ۳۲۶۰۱ واحد عنوان کرد و افزود:   ۸۰۰۰ واحد روستایی، ۱۶۸۷ واحد استیجاری، ۵۷۲۹ بخش خصوصی، ۴۲۹۶ باز سازی محلات فرسوده و ۱۲۸۸۹ واحد مسکن شهری است که احداث ۱۲۸۸۹ واحد مسکن شهری مستقیماً بر عهده راه و شهرسازی استان است.

وی خاطر نشان کرد تا کنون عملیات احداث ۶۴۱۵ واحد نهضت ملی مسکن در استان ایلام به کارگزاریها از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام( ره) واگذار شده است.

حسن بهرام نیا استاندار ایلام و رئیس شورای تأمین مسکن استان در این جلسه گفت: سهم استان ایلام از طرح نهضت ملی مسکن ساخت ۳۲۶۰۱ واحد بوده که برنامه ریزی لازم برای انجام این تعهد اتخاذ شده است.

بهرام نیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به سفرهای شهرستانی گفت: در طول هفت ماه در استان بصورت متوسط به هر شهرستان سه بار سفر داشته‌ایم و در شورای اداری شهرستان‌ها پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ایلام از استان‌های کم برخوردار کشور است و سود مشارکت ۹ و ۱۸ درصدی برای احیای بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده که بسیار بالا است، اضافه کرد: برای برخی استان‌ها کم برخوردار مانند ایلام باید استثناء قائل شویم که این سود وام و مشارکت کاهش یابد.

استاندار ایلام با عنوان این مطلب که شرایط توپوگرافی ایلام با برخی استان‌ها متفاوت است، اظهار داشت: ایلام به دلیل جبر جغرافیایی نیازمند ساخت واحدها با تراکم بالا است.

وی افزود: همه مردم به ویژه دهک‌های اول تا سوم از فرصت بی بدیل طرح نهضت ملی مسکن استفاده کنند.

بهرام نیا در پایان با اشاره به کلنگ زنی ۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن در استان ایلام، گفت: راه و شهرسازی استان در این زمینه تلاش قابل قبولی داشته  و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی در این زمینه مناسب است.

علیرضا فخاری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی مسکن در نشست شورای مسکن استان ایلام اظهار داشت: نهضت ملی مسکن در سطح کشور یک اقدام جهادگونه بوده و همه باید تلاش کنیم در این راه موفق عمل کنیم.

وی افزود: برای پیشرفت در اجرای این‌کار بزرگ باید از حوزه سازمانی بیرون آمده و به طور ملموس نیازمندی های مردم را در این بخش احصا و جبران کنیم‌.

معاون وزیر راه با تاکید بر کار جهادی برای پیشبرد احداث واحدهای نهظت مسکن ملی یادآور شد: به طور قطع با همفکری خاص و با تغییر در روش ها و برنامه ها می توانیم تعدیل تراکم را متناسب با شرایط اقلیمی و فرهنگی انجام دهیم.

فخاری طرح نهضت ملی مسکن را یکی از اقدامات دولت برای کنترل قیمت زمین و مسکن اعلام کرد و گفت: با توج به تجاربی که از طرح مسکن مهر و اقدام ملی مسکن به دست آمده امید می‌رود بتوان با سرعت، دقت واحدهای مسکونی را به متقاضیان تحویل دهیم.

وی خواستار توجه به بخش خصوصی در احداث واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن شد و گفت: توجه به بخش خصوصی در اولویت اول برای تولید مسکن از لحاظ بافت فرسوده و بازآفرینی باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر راه با بیان اینکه تلاش ما بر این است تا نیازهای هر استان در بخش زمین به مرحله جانمایی و سپس ساخت و ساز برسد، اضافه کرد: اگر متقاضیان در پرداخت آورده همکاری نداشته باشند، بطور قطع تکمیل اتمام این واحدها میسر نخواهد شد.

فخاری، ماده ۱۰ و ۱۲ قانون جهش تولید مسکن را راهکاری برای رفع چالش تامین زمین در کشور عنوان کرد و گفت: بر اساس این ۲ بند قانونی دستگاه‌های اجرایی و حتی بخش خصوصی که در سال‌های گذشته زمین در اختیار گرفته‌ اما تاکنون هیچ برنامه‌ای برای استفاده از آن نداشته‌اند باید این زمین بدون استفاده را به وزارت راه و شهرسازی واگذار کنند.