شناسهٔ خبر: 111030 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در یکصد و بیست و دومین نشست کمیسیون ایمنی راه‌های کشور مطرح شد؛

کاهش ۱۰.۴ درصدی تصادفات جاده‌ای نسبت به سال گذشته

ببینید|نشست 122 کمیسون ایمنی راه های کشور در یکصد و بیست و دومین نشست کمیسیون ایمنی راه‌های کشور، پلیس راهور از کاهش ۱۰.۴ درصدی تصادفات جاده‌ای نسبت به سال گذشته خبر داد و اعضاء به ارائه گزارش عملکرد و بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،‌ یکصدو بیست و دومین نشست کمیسیون ایمنی راه‌های کشور، به ریاست شهریار افندی‌زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور به منظور بررسی آمار ترددها، تصادفات رانندگی و بررسی عملکرددستگاه‌ها در نوروز ۱۴۰۱، روز سه‌شنبه، در ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این جلسه برخی از اعضاء به ارائه گزارش و نقطه نظرات خود پرداختند و جانشین فرمانده پلیس راهور گزارش آمار تردد در محورهای برون شهری در سال ۱۴۰۱ را اعلام کرد که بر ایناساس مجموعا از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا به امروز ۲۰ درصد افزایش تردد در محورهای مواصلاتی کشور را شاهد بودیم؛همچنین در ایام خاصی همچون تعطیلات عید نوروز، عیدسعید فطر و تعطیلات ۱۴ و ۱۵ خردادماه افزایش تردد به ۵۰درصد نیز رسید.

بر مبنای اعلام پلیس راهور، تقریبا همچون سال گذشته ۸۷درصد تردد مربوط به خودروهای سبک بود و تردد ناوگان عمومینسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افزایش داشت.

در ادامه این نشست آمار تصادفات نوروز نیز از سوی پلیسراهور اعلام شد؛ براساس این اعلام سال ۱۴۰۰، ۸۳۴ فقره تصادف فوتی به ثبت رسید که این میزان در سال ۱۴۰۱ به ۷۴۷ فقره رسید که این میزان از کاهش ۱۰.۴ درصدی تصادفات حکایت دارد.

همچنین در سال ۱۴۰۰، تعداد کشته‌شدگان نیز کاهش ۲.۶درصدی را نشان می‌دهد؛ چرا که در سال گذشته یکهزار و ۱۰نفر و در سال جاری ۹۴۹ کشته به ثبت رسیده است.

در پی ارائه گزارش عملکرد دستگاه‌ها و آمار تصادفات و جان-باختگان تصادفات رانندگی در سال ۱۴۰۰ و طرح نوروزی۱۴۰۱، توسط دبیرخانه کمیسیون بر طبق آمار اعلامی سازمان پزشکی قانونی، در سال ۱۴۰۰، با رشد هشت درصدیتعداد جان‌باختگان مواجه بودیم و با رشد قابل توجه تردد در سفرهای نوروزی پس از عبور از محدودیت‌های ناشی از کرونا، کشته‌شدگان تصادفات رانندگی در ایام نوروز ۱۴۰۱ نیز حدود هفت درصد افزیش داشته است.

در عین حال استان‌هایی هم بوده‌اند که در کنترل و کاهش تصادفات طرح نوروزی ۱۴۰۱ عملکرد مثبتی داشته‌اند که در این نشست به معرفی آنها پرداخته شد و استان‌های البرز، چهارمحال و بختیاری، اردبیل و خراسان جنوبی،  به عنوان استان‌هایبرتر در حوزه برون شهری شناخته و استان های آذربایجانشرقی، قم، بوشهر، اردبیل و فارس استان‌های برتر در حوزه درون‌شهری معرفی شدند.

در جریان یکصد و بیست و دومین نشست کمیسیون ایمنی راه‌های کشور استاندار کرمان به بیان معضلات راه‌ها، کمبود منابع مالی و بودجه و چرایی حوادث جاده‌ای این استان پرداخت.

همچنین سازمان اورژانس کشور، سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر و سازمان پزشکی قانونی نیز به ارائه نحوه عملکرد در امدادرسانی به آسیب‌دیدگان تصادفات رانندگی و بیان نقطه نظرات و مشکلات سازمان‌های مربوطه پرداختند.

شهریار افندی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی نیردر این نشست تاکید کرد: با توجه به نقش آمار صحیح و جامع در شناخت وضعیت و برنامه‌ریزی صحیح ارتقای ایمنی،‌ضرورت تدوین ضوابط ارائه جامع و یکپارچه آمار تصادفات رانندگی و تحلیل آنها با هماهنگی و مشارکت کلیه نهادها و دستگاه‌های تاثیرگذار و مسئول وجود دارد.

در ادامه این نشست همچنین با هدف مشارکت استان‌ها و پایش عملکرد آنها توسط کمیسیون ایمنی راه‌های کشور،‌ در این نشست از استاندار و اعضای کمیسیون ایمنی استان کرمان دعوت و گزارش وضعیت ایمنی استان، عملکرد و برنامه‌های ارتقای ایمنی حوزه‌های مختلف استانی اعم از راهداری، اعمال مقررات، امداد و فوریت‌ها و ... شد.

در پایان بر ملاحظات ویژه در امر تخصیص اعتبار حوزه ایمنی استان کرمان با توجه به وسعت و طول شبکه جاده‌ایاستان تاکید و عنوان شد ساخت پاسگاه‌های پلیس راه و پایگاه‌های امداد و نجات در اولویت قرار گیرند.