شناسهٔ خبر: 111032 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خبر داد؛

پیشرفت ۴۴ درصدی در بخش زیرسازی راه آهن شیراز- بوشهر/ بهره‌برداری از آزادراه اصفهان- شیراز تا پایان سال در صورت تامین اعتبار

شیراز مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در جریان سفر به استان فارس از پیشرفت ۴۴ درصدی در بخش زیرسازی راه آهن شیراز- بوشهر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، صبح امروز، سه شنبه، ۲۴ خردادماه، مرتضوی، معاون اجرایی رییس جمهور در جریان سفر استانی به فارس، به همراه خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و ایمانیه استاندار فارس از آزادراه شیراز- اصفهان و راه آهن شیراز- بوشهر بازدید کرد.

خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از آزادراه اصفهان- شیراز به عنوان طولانی‌ترین آزادراه در دست ساخت کشور یاد کرد و گفت: این آزادراه به طول۲۲۴ کیلومتر اولین آزادراه جنوبی کشور واقع در کریدور بین المللی شمال- جنوب است و قطعات یک تا شش آن به طول ۲۱۲ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصد مراحل نهایی اجرا را طی می‌کند.

وی این آزادراه را جزو طرح‌های اولویت‌دار دولت اعلام کرد و افزود:‌ این طرح با مشارکت ۵۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع در حال اجرا است که تاکنون حدود سه هزار میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شده است و به منظور اتمام عملیات اجرایی نیز به دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

خادمی از اهتمام وزارت راه و شهرسازی در تکمیل هرچه سریعتر این پروژه خبر داد و گفت: هم اکنون قریب به یک هزار و ۲۰۰ نفر نیروی انسانی و ۸۰۸ دستگاه ماشین آلات در این هفت قطعه مشغول به فعالیت هستند و با تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه، این آزادراه مهم تا پایان سال جاری زیرعبور قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه بهره‌برداری از این آزادراه را تحولی در بخش ترانزیت کالا و مسافر بین مرکز و جنوب کشور به ویژه استان‌های فارس هرمزگان و بوشهر دانست و اظهار کرد: کاهش دو ساعت زمان سفر و ۱۳۰ کیلومتر از مسیر، کاهش ۱۳۶ میلیون لیتر در مصرف سوخت، کاهش ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت و هزینه های حوادث جاده ای و صرفه جویی حدود هزار میلیارد تومان در سال اول بهره برداری از دیگر مزایای زیر عبور رفتن آزادراه اصفهان- شیراز است.

پیشرفت ۴۴ درصدی در بخش زیرسازی راه آهن شیراز- بوشهر

معاون وزیر راه و شهرسازی در این سفر همچنین از بازدید معاون اجرایی رییس جمهور از راه آهن شیراز-بوشهر خبر داد و گفت: این خط آهن یک ابر پروژه ریلی در راستای ایجاد کریدور ریلی جنوب به شمال کشور است که با اتصال بندر عسلویه به شبکه ریلی کشور نقش مهمی در توسعه منطقه ویژه پارس جنوبی دارد.

وی ادامه داد: راه‌آهن شیراز - بوشهر ۴۵۰ کیلومتر است که از این میزان ۳۱۰ کیلومتر آن در استان فارس و ۱۴۰ کیلومتر در استان بوشهر واقع شده است و نقش ویژه ای در اتصال ریلی حداکثری شهرها و مراکز جمعیتی استان های فارس و بوشهر بر عهده دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی پیشرفت فیزیکی زیرسازی محور را ۴۴ درصد اعلام کرد و افزود: در این مسیر ۲۲ کیلومتر تونل در ۲۵ رشته و ۴.۵ کیلومتر پل بزرگ در ۳۹ دستگاه احداث می شود و حجم عملیات خاکی در این مسیر ریلی بیش از ۴۳ میلیون متر مکعب است که از این میزان  حدود ۲۹ درصد خاکبرداری و حدود ۱۷ درصد عملیات خاکریزی انجام شده است.

خادمی اعتبار هزینه شده در این پروژه را تاکنون بیش از سه هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: اعتبار مصوب سال ۱۴۰۰ این خط آهن ۹۷۰ میلیارد ریال است که از این میزان ۹۰۳ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است و به منظور تکمیل طرح نیز بیش از ۵۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با تاکید بر کمبود اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح عنوان کرد: در حال حاضر مذاکره با بانک ها به منظور دریافت تسهیلات مالی در حال انجام است و استفاده از تهاتر نفت و بهره گیری از ظرفیت های ماده ۵۶ از سازمان برنامه و بودجه برای استفاده از تسهیلات بانک های عامل یا تضمین سرمایه گذاری برای انتشار اوراق مرابحه که هم اکنون اخذ شده است نیز از دیگر منابع مالی و سرمایه گذاری برای تامین اعتبار این پروژه است که در حال پیگیری است.

به گزارش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خادمی خاطرنشان کرد: حداکثر سرعت طراحی شده در راه آهن شیراز- بوشهر ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطار مسافری و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای قطار باری است.