شناسهٔ خبر: 111035 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در دیدار مدیر کل آژانس حمل و نقل ترکمنستان مطرح کرد؛

افزایش حمل‌ونقل ایران و ترکمنستان به بیش از ۵۰ درصد/ تاکید بر ترانزیت ۱۰ میلیون تن در سال میان دو کشور

ببینید| جلسه شورای معاونان حوزه حمل و نقل با حضور وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی حمل‌ونقل ایران و ترکمنستان با توجه به توافقات قبلی میان دو کشور گفت:‌ با بازنگری در تعرفه‌های حمل‌ونقل و انجام توافقات میان دو طرف می‌توان رقم تردد میان دو کشور را افزایش داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در دیدار با مامتخان چاکی‌یف مدیر کل آژانس حمل و نقل و ارتباطات وابسته به کابینه وزرای ترکمنستان و هیات همراه که امروز در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد،‌ خاطر نشان کرد:‌ بر اساس‌ آمارها پس از توافقات قبلی، میزان حمل‌ونقل ایران و ترکمنستان ۵۰ درصد افرایش یافته است و این رقم می‌تواند با توافقات میان دو طرف جهشی و افزایشی شود.

وی افزود:‌ افزایش این رقم نیازمند اقداماتی در همه حوزه‌های حمل‌ونقل است که دو طرف بر آن توافق کنند و بازنگری در تعرفه‌های حمل‌ونقل زمینی می‌تواند منجر به افزایش میزان حمل‌ونقل،‌ تردد و ترانزیت شود.

قاسمی تاکید کرد:‌ ایران هیچ گونه محدودیتی برای حمل‌ونقل از طریق ترکمنستان با کشورهای همسایه نداشته و امکان ترانزیت ترکیبی همه جانبه با کشور ترکمنستان وجود دارد.

قاسمی با اعلام اینکه آمادگی برگزاری کمیسیون مشترک حمل‌ونقل ایران و ترکمنستان را درعشق آباد یا تهران داریم، گفت: ایران، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و حتی ترکیه در شرایط خوبی قرار داشته و می‌توان ترانزیت ترکیبی و همه جانبه برقرار کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام آمادگی ایران برای مذاکره در همه زمینه‌های حمل‌ونقلی و برطرف کردن موانع موجود تاکید کرد: نباید به افزایش ۵۰ درصدی سال قبل قانع بود و با توجه به شرایط منطقه باید از فرصت افزایش حمل و نقل بین کشورها استفاده کرد.

وی ادامه داد: با توجه موقعیت جغرافیایی دو کشور امکان راه‌یابی به کشورهای دریاهای جنوبی مثل خلیج فارس، دریای عمان، بنادر جنوبی تا کشورهای شمالی و روسیه وجود دارد و اعضای کریدور جنوب به شمال که کشورهای متحد با یکدیگر هستند می‌توانند با افزایش نقش ترانزیتی خود میلیاردها دلار در سال از منابع کشورها را تامین کنیم.

قاسمی تاکید کرد: باید عملیات اجرایی ۱۰ میلیون تن ترانزیت در سال را میان دو کشور آغاز کنیم و به این ترتیب قطعا کشورهای دیگر هم به ما می‌پیوندد.

بازگشایی مرزهای زمینی ایران و ترکمنستان در آینده‌ای نزدیک

مامتخان چاکی‌یف مدیر کل آژانس حمل و نقل و ارتباطات وابسته به کابینه وزرای ترکمنستان نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه در زمینه حمل‌ونقل بین دو کشور هیچ محدودیتی وجود ندارد، گفت: در آینده نزدیک امکان برقراری تردد از سایر مرزها نیز وجود دارد.

وی گفت: افزایش تردد ریلی در مرز سرخس به بالای ۲۰۰ واگن پیش از این مورد توافق قرار گرفته است و آمادگی تردد از مرزهای دیگر هم به صورت گام به گام وجود دارد.

مدیر کل آژانس حمل و نقل و ارتباطات ترکمنستان ضمن تاکید بر موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌های بالای حمل و نقل میان ایران و ترکمنستان گفت: هیچ محدودیتی در زمینه حمل و نقل از سوی ما وجود نداشته و در زمینه تردد جاده‌ای و کامیونی نیز برخی اقدامات آغاز شده است.