شناسهٔ خبر: 11109 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بررسی انتقال پایتخت در کشورهای دنیا - ۲

انتقال پایتخت در نیجریه/ دلایلی که تغییر پایتخت نیجریه را قابل دفاع کرد

پایتخت نیجریه انتقال پایتخت در نیجریه به علت‌هایی از جمله زمین محدود برای توسعه، بحران‌های شهری، فقدان گرایشات صحیح با جامعه بین الملل، فقدان مرکزیت مکانی و تراکم شهری از لاگوس به آبوجا انجام گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، انتقال پایتخت به مکانی جدید به عنوان تحولی در یک کشور در نظر گرفته می‌شود و در طول سال‌ها کشورهایی مانند روسیه، برزیل، استرالیا و ساحل عاج انتقال پایتختشان را به ترتیب به شهرهایی چون موسکو، برزیلیا، کانبرا و یاموسوکورو ضروری دانستند.

نیجریه یکی از کشورهای غربی قاره آفریقاست؛ کشوری که زمانی «لاگوس» پایتخت آن بود و بسیاری پایتخت ماندن این شهر بندری را دارای اشکالاتی متعدد می‌دانستند. به تدریج و با گذشت زمان این قطعیت ایجاد شد که باقی ماندن این شهر به عنوان پایتخت نیجریه دیگر قابل دفاع نیست و موافقان انتقال پایتخت برای اثبات ادعای خود به معضلاتی مانند زمین محدود برای توسعه شهر، بحران‌های شهری، فقدان تمایل برای ارتباط با جامعه بین‌الملل، نبود مرکزیت مکانی و تراکم شهری اشاره می‌کردند و این موارد را از دلایل عمده‌ای می‌دانستند که تغییر پایتخت را ناگزیر می‌کرد. همین مشکلات در نهایت سبب شدند در سال ۱۹۷۵ دولت فدرال در اندیشه یافتن راه حل نهایی برای برطرف کردن کم‌وکاستی‌های پایتخت نیجریه باشد. 

در ۹ اوت ۱۹۷۵ رییس دولت وقت «ژنرال مورتالا محمد» هیئتی را برای بررسی موضوع ایجاد پایتخت فدرال جدید برای نیجریه تشکیل داد. بعد از مذاکرات گسترده پیشنهاد مشترکی برای مکان‌یابی پایتخت جدید در آبوجا به دولت ارائه شد. کمتر از دو ماه بعد از ارائه، این پیشنهاد توسط دولت فدرال پذیرفته و «آبوجا» رسما به عنوان پایتخت فدرال جدید معرفی شد.

در پنجم ژانویه ۱۹۷۶ اداره توسعه پایتخت فدرال (FCDA) طی حکمی توسط دولت تاسیس شد. این حکم FCDA را موظف به برنامه ریزی، طراحی و توسعه پایتخت کرد و این‌گونه حکم مالکیت، کنترل و اداره پایتخت به دولت فدرال محول شد. از آن زمان، ساخت پایتخت جدید به طور جدی آغاز شد و دولت‌های مختلف اهمیت زیادی برای ساخت آبوجا در نظر گرفتند.

رییس جمهور نیجریه از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۱ ژنرال ابراهیم بابانگیدا بود که در ۱۲ دسامبر ۱۹۹۱ محل جلوس دولت را از لاگوس به آبوجا رسما انتقال داد. طبق نظر اعضای هیئتی که ایجاد پایتخت فدرال جدید را بررسی می‌کرد آبوجا نه تنها به دلیل وسعت آن و مناسب بودنش به عنوان پایتخت کشور اهمیت یافت بلکه این شهر به خوبی قادر به تامین نیازهایی در حوزه آب، جنگلبانی، صنعت، کشاورزی، فضاهای باز، دفاع، حمل و نقل هوایی بود و همه این موارد در کنار هم پایتخت بودن این شهر را قابل دفاع می‌کرد. 

منبع: http://www.onlinenigeria.com

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما