شناسهٔ خبر: 111123 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

کارشناس سازمان هواشناسی خبر داد؛

بارش‌های رگباری در استان‌های نوار شمالی و شرقی/ خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در مناطق مستعد

گرد و خاک کارشناس سازمان هواشناسی کشور برای امروز در استان‌های نوار شمالی و شرقی کشور بارش‌های رگباری را پیش‌بینی کرد و از احمال خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق مستعدِ واقع در بخش‌هایی از شمال شرق، شرق، جنوب شرق و همچنین دامنه‌های البرز شرقی خبر داد.

کبری رفیعی کارشناس سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با تشریح آخرین وضعیت جوی کشور طی امروز پنجشنبه ۲۶ خردادماه و نیز ساعات و روزهای آتی، گفت: امروز بارش‌ها را در خراسان شمالی، خراسان رضوی و شمال استان‌های آذربایجان‌های شرقی و غربی و نیز اردبیل و جنوب سیستان و بلوچستان و ارتفاعات البرز مرکزی خواهیم داشت که البته این بارش‌ها در بعضی از ساعات به شکل رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی خواهد بود و در مناطق مستعد بارش تگرگ رخ می‌دهد.

کارشناس سازمان هواشناسی کشور اضافه کرد: روز دوشنبه هم مناطقی از شمال شرق، سواحل خزر و ارتفاعات البرز بارش‌های رگباری را تجربه خواهند کرد.

وی افزود: امروز برای استان خوزستان وزش باد شدید و گاهی گرد و خاک را پیش‌بینی می‌کنیم.

رفیعی ادامه داد: از امروز تا روز یکشنبه در بخش‌هایی از شمال شرق و شرق کشور به ویژه منطقه زابل در شمال سیستان و بلوچستان و نیز جنوب شرق کشورمان و همچنین دامنه‌های البرز شرقی و روز دوشنبه هم بیشتر مناطق کشور، پدیده غالب وزش باد خواهد بود که سرعت این وزش باد افزایش پیدا خواهد کرد و در مناطق مستعد سبب خیزش گرد و خاک خواهد شد.

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: امروز همچنین در شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان‌ شمالی و شمال خراسان رضوی و جنوب سیستان و بلوچستان، احتمال برخورد صاعقه، آب‌گرفتگی و جاری شدن روان آب البته به شکل محدود و محلی وجود دارد و با توجه به اینکه وزش باد شدید هم این بارش‌ها را همراهی خواهد کرد، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکسته شدن نهال‌ها و درختان فرسوده وجود دارد و در بعضی از نقاط هم سبب کاهش دید و کاهش موقتی کیفیت هوا نیز خواهد شد که هم‌وطنان بایستی تمهیدات لازم را در نظر بگیرند.

 وی عنوان کرد: آب‌های خلیج فارس امروز و فردا مواج خواهد بود و از امروز تا روز یکشنبه هم شرق دریای عمان را همچنان مواج و متلاطم پیش‌بینی می‌کنیم.

رفیعی برای تهران هم طی امروز آسمانی صاف همراه با وزش باد را پیش‌بینی کرد و گفت: وزش باد در ساعت‌های بعد از ظهر شدید خواهد شد و احتمال گرد و خاک هم برای تهران وجود دارد. بیشینه دمای هوای تهران امروز به ۳۶ درجه خواهد رسید، اما کمینه دما به ۲۳ درجه بالای سفر رسید که نسبت به دیروز هم ۲ درجه کاهش پیدا کرد.