شناسهٔ خبر: 111142 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شرکت عمران شهرهای جدید کشور:

سند توسعه فرهنگی و اجتماعی شهرهای جدید تدوین می‌شود

دیدار مدیرکل دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شهرهای جدید کشور با امام جمعه عالیشهر مدیرکل دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شرکت عمران شهرهای جدید کشور گفت: سند توسعه فرهنگی و اجتماعی شهرهای جدید در ۱۲ راهبرد تدوین می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید علیرضا مکبری روز چهارشنبه در نشست با امام جمعه عالیشهر افزود: در نقشه یاد شده پس از مشخص شدن رسالت دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف اعم از امامان جمعه، سپاه، بسیج، گروه‌های جهادی، هیات‌های مذهبی و کانون‌ها نسبت به انجام عملیات فرهنگی در شهرها ی جدید اقدام خواهد شد.

وی بیان کرد: شمار شهرهای جدید کشور ۲۰ شهر است که با افزایش ۴ شهر جدید شمار  آنها به ۲۴ شهر افزایش خواهد یافت.

مدیرکل دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شرکت عمران شهرهای جدید کشور ادامه داد: در اجرای طرح مسکن مهر در شهرهای  تنها به دید اسکان به آن نگاه شده ولی زیرساخت‌های متناسب با آن تامین نشده است. 

وی اظهار کرد: توجه نکردن به زیرساخت‌های بخش‌های مختلف منجر به آسیب‌هایی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی شده که در سند توسعه فرهنگ و اجتماعی باید تمام این آسیب‌ها مدیریت شوند.

مکبری ادامه داد: در حوزه شهرهای جدید انباشت آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی به جایی رسیده است که نخستین مشکل این شهرها اکنون مسئله هویت شهری است.

وی افزود: در سند تحول شهرهای جدید از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ باید کارهای موردنیاز بخش هویت این شهرها به خوبی دیده شود.

مدیرکل دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شرکت عمران شهرهای جدید کشور تصریح کرد: در احداث شهرهای جدید دقت کافی لحاظ نشده تا جایی که شهرهای جدید در کنار پایتخت نیز با اشکالات و کمبودهایی مواجه هستند.

مکبری ادامه داد: در هشت سال گذشته راه‌اندازی بهزیستی، اورژانس اجتماعی در شهرها فعال نشد و برنامه‌های اجتماع محور نیز بخوبی در این شهرها دیده نشده است.

وی افزود: در سند مبتنی بر اجرا که برای شهرهای جدید ترسیم خواهد شد نخستین پروژه شهرهای جدید مسجدهای ۲ هزار متری است که در ساختار آنها باید کانون‌های توسعه، کتابخانه و فضای ورزشی راه‌اندازی شود.

مدیرکل دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شرکت عمران شهرهای جدید کشور اضافه کرد: شهرهایی که یادمان شهدا ندارند در بهترین نقطه آنها باید یادمان شهدا احداث شود چراکه در مدیریت آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی نیز نقش پررنگی دارد.

وی با اشاره به اینکه نمادهای شیعی و اسلامی در شهرهای جدید وجود ندارد، اظهار کرد: مقوله هنر در بحث جلب رضایت هر چه بیشتر شهروندان نیز بسیار تاثیرگذار است که باید این ظرفیت در شهرهای جدید بخوبی دیده شود.

مکبری ادامه داد: برگزاری راهپیمایی نمادین اربعین در شهرها همراه با فعالیت گسترده هیات‌ها و موکب‌ها و همچنین در حوزه ورزش پیاده‌روی خانوادگی باید در اولویت‌های شهرهای جدید باشد.
وی با تاکید بر تقویت سواد تاریخی و فرهنگی عنوان کرد: پویش "سلام فرمانده" سنگ محک حوزه فرهنگی است و نشان داد که در کار فرهنگی مذهبی بن بست وجود نداشته و نخواهد داشت.

مدیرکل دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شرکت عمران شهرهای جدید کشور در ارتباط با شهر جدید عالیشهر نیز عنوان کرد: بیمارستان محلی این شهر با وجود احداث ساختمان تاکنون بهره‌برداری نشده است که در این راستاده استفاده از ظرفیت نیروهای جهادی حوزه درمان باید در اولویت باشد.

وی گفت: مزیت گردشگری عالیشهر نیز هنوز مشخص نشده است که با توجه به اهمیت موضوع باید نسبت به کار در این حوزه اقدام شود.

مکبری عنوان کرد: چنانچه مزیت گردشگری عالیشهر مشخص شود این شهر رونق خواهد گرفت و با ایجاد اشتغال این بخش بسیاری از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی مرتفع می‌شود.

امام جمعه عالیشهر نیز در این دیدار گفت: شماری مراکز فرهنگی در شهر جدید عالیشهر احداث شده ولی هنوز شرایط به وضعیت مطلوبی نرسیده است‌.

حجت الاسلام سید غلامرضاهاشمی افزود: این شهر ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد که از ابتدا مقرر شده به عنوان سرریز جمعیتی مرکز استان باشد که بنا به این شرایط باید امکانات آن همانند امکانات شهر بوشهر باشد.

وی ادامه داد: از تمام استان‌های کشور در عالیشهر حضور دارند که وجود اقوام مختلف اجرا کارهای فرهنگی در این شهر را دشوار می‌کند.

هاشمی اضافه کرد: شهر جدید عالیشهر با وجود گذشت ۳۰ سال از احداث آن همچنان ساکنان آن تعلق خاطر و هویتی مناسب را ندارند که این وضعیت استقرار خدمات و امکانات بیشتری می‌طلبد.

وی یادآور شد: برخی امکانات احداث شده در عالیشهر مانند مجتمع فرهنگی هنری آفتاب اقدامی ارزشمند است که به این شهر آبرو و اعتبار داده است.

هاشمی افزود: ساختمان بیمارستان محلی عالیشهر نیز احداث شده اما تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است که به عنوان مطالب مهم مردمی باید به صورت اولویت‌دار پیگیری شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: عالیشهر یک سری آسیب‌های اجتماعی نیز دارد که باید با توجه به اهمیت موضوع اقدام‌های لازم صورت گیرد.

هاشمی افزود: برای عالیشهر از دیرباز تصور شهری خوابگاهی ایجاد شده که باید با تامین امکانات موردنیاز دیدگاه خوابگاهی از شهر جدید عالیشهر برداشته شود.

وی عنوان کرد: عالیشهر برای عالی شدن مولفه‌هایی دارد که تحقق این مهم نیازمند ترسیم افقی ایده‌آل و مطلوب برای این شهر است.