شناسهٔ خبر: 111153 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

استاندار کرمان در کمیسیون ایمنی راه‌های کشوراعلام کرد

اعتبارات اختصاص یافته به راهداری متناسب با وضعیت موجود راههای استان نیست

اعتبارات اختصاص يافته به راهداري متناسب با وضعيت موجود راههاي استان نيست محمد فداکار استاندار کرمان در نشست یکصد و بیست و دومین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های کشور که به صورت وبینار برگزار شد، اعتبارات اختصاص یافته به راهداری استان را نامتناسب خواند و خواستار تامین اعتبار مورد نیاز برای نگهداری مناسب محور های مواصلاتی استان شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (راهداری و حمل ونقل جاده ای کرمان)، فداکار با اشاره به پهناوری استان گفت: مجموع طول راه های مواصلاتی استان حدود 23 هزار و 200 کیلومتر است که 8 درصد راه های کشور را تشکیل می دهد و از این حیث استان کرمان رتبه اول کشور را دارد، اما متاسفانه اعتبارات اختصاص یافته متناسب با وضعیت موجود راه ها نیست و این کاستی باید جبران شود.

فداکار ادامه داد: برای کاهش تصادفات و ایمنی جاده ها؛ در درجه اول پاسگاه‌های پلیس راه باید خیلی قوی‌تر از وضعیت فعلی عمل کنند ضمن آنکه انتظار می رود در محورهای برون شهری دوربین های ثبت سرعت و مداربسته بیشتری نصب شود زیرا رانندگان خطرآفرین در نبود دوربین‌های نظارتی، احساس امنیت می‌کنند.

مقام عالی دولت در استان کرمان به موضوع فرهنگسازی و کمک رسانه ها در پیشبرد اهداف استان برای کاهش تصادفات اشاره کرد و گفت : باید اعتبارات کافی به منظور نصب سامانه های ثبت سرعت و تخلفات جاده ای در محورهای مواصلاتی استان اختصاص یابد ضمن آنکه انتظار می رود بحث ایمنی راه های روستایی نیز در دستورکار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد از همین رو بحث توزیع عادلانه و منطقی اعتبارات امری مهم و ضروری است.

استاندار کرمان به تعداد بالای فوت شدگان تصادفات در استان به دلیل تردد خودروهای متخلف قاچاق اتباع افغانستانی و قاچاق سوخت اشاره کرد وگفت: یکی از مشکلات جدی استان در جاده ها، به دو موضوع قاچاق سوخت و اتباع خارجی غیرمجاز بر می گردد که شاهد هستیم، این خودروها با سرعت بالایی در جاده‌ها تردد داشته و مردم را گرفتار حادثه های فوتی و جرحی و تصادفات ناگواری می کنند به طوری که در سال گذشته، 90 نفر فوتی‌های ناشی از سوانح جاده ای استان مربوط به اتباع و خودرو های افغانی بر بوده که این امر به عنوان یکی از مصیبت‌های استان کرمان محسوب می شود.

براساس این گزارش، احسان عراقی‌زاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان نیز با ارائه گزارشی از اقدامات یک سال گذشته مجموعه راهداری استان اظهار داشت: اصلاح نقاط حادثه‌خیز از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مسائل ایمنی جاده‌ها است که راهداری استان با اصلاح 92 نقطه حادثه‌خیر طی سال گذشته، رتبه اول کشور در این بخش به خود اختصاص داد.

عراقی زاده افزود: استان کرمان با داشتن رتبه دوم طول‌ راه‌ها و رتبه سوم محورهای شریانی کشور، به لحاظ نصب دوربین‌های کنترل سرعت در رتبه سوم کشوری و در ایمن‌سازی مدارس حاشیه جاده‌ها نیز رتبه دوم کشور را دارد.

وی خاطرنشان کرد: استان ما در بحث روکش آسفالت گرم و روکش تقویتی رتبه اول کشور و همچنین رتبه سوم در بحث بهسازی جاده ها و رتبه اول خط کشی در راه‌ها را به خود اختصاص داده است که در مقایسه آمار ملی، بیش از 4 برابر متوسط کشوری است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان با بیان این مطلب که کسب این رتبه ها به راحتی بدست نیامده و حاصل تلاش های سخت و شبانه روزی همه کارکنان است افزود: تعداد 147 دوربین کنترل سرعت جاده ای ، 40 دوربین نظارت تصویری و 138 دستگاه ترددشمار برخط ، جاده های استان را به شکل هوشمند مدیریت می کنند و برای سومین سال متوالی است که مرکز مدیریت راههای ما رتبه نخست کشور را به خود اختصاص می دهد.