به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (راهداری و حمل ونقل جاده ای کرمان)، فداکار با اشاره به پهناوری استان گفت: مجموع طول راه های مواصلاتی استان حدود 23 هزار و 200 کیلومتر است که 8 درصد راه های کشور را تشکیل می دهد و از این حیث استان کرمان رتبه اول کشور را دارد، اما متاسفانه اعتبارات اختصاص یافته متناسب با وضعیت موجود راه ها نیست و این کاستی باید جبران شود.
فداکار ادامه داد: برای کاهش تصادفات و ایمنی جاده ها؛ در درجه اول پاسگاههای پلیس راه باید خیلی قویتر از وضعیت فعلی عمل کنند ضمن آنکه انتظار می رود در محورهای برون شهری دوربین های ثبت سرعت و مداربسته بیشتری نصب شود زیرا رانندگان خطرآفرین در نبود دوربینهای نظارتی، احساس امنیت میکنند.
مقام عالی دولت در استان کرمان به موضوع فرهنگسازی و کمک رسانه ها در پیشبرد اهداف استان برای کاهش تصادفات اشاره کرد و گفت : باید اعتبارات کافی به منظور نصب سامانه های ثبت سرعت و تخلفات جاده ای در محورهای مواصلاتی استان اختصاص یابد ضمن آنکه انتظار می رود بحث ایمنی راه های روستایی نیز در دستورکار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد از همین رو بحث توزیع عادلانه و منطقی اعتبارات امری مهم و ضروری است.
استاندار کرمان به تعداد بالای فوت شدگان تصادفات در استان به دلیل تردد خودروهای متخلف قاچاق اتباع افغانستانی و قاچاق سوخت اشاره کرد وگفت: یکی از مشکلات جدی استان در جاده ها، به دو موضوع قاچاق سوخت و اتباع خارجی غیرمجاز بر می گردد که شاهد هستیم، این خودروها با سرعت بالایی در جادهها تردد داشته و مردم را گرفتار حادثه های فوتی و جرحی و تصادفات ناگواری می کنند به طوری که در سال گذشته، 90 نفر فوتیهای ناشی از سوانح جاده ای استان مربوط به اتباع و خودرو های افغانی بر بوده که این امر به عنوان یکی از مصیبتهای استان کرمان محسوب می شود.
براساس این گزارش، احسان عراقیزاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمان نیز با ارائه گزارشی از اقدامات یک سال گذشته مجموعه راهداری استان اظهار داشت: اصلاح نقاط حادثهخیز از اصلیترین و مهمترین مسائل ایمنی جادهها است که راهداری استان با اصلاح 92 نقطه حادثهخیر طی سال گذشته، رتبه اول کشور در این بخش به خود اختصاص داد.
عراقی زاده افزود: استان کرمان با داشتن رتبه دوم طول راهها و رتبه سوم محورهای شریانی کشور، به لحاظ نصب دوربینهای کنترل سرعت در رتبه سوم کشوری و در ایمنسازی مدارس حاشیه جادهها نیز رتبه دوم کشور را دارد.
وی خاطرنشان کرد: استان ما در بحث روکش آسفالت گرم و روکش تقویتی رتبه اول کشور و همچنین رتبه سوم در بحث بهسازی جاده ها و رتبه اول خط کشی در راهها را به خود اختصاص داده است که در مقایسه آمار ملی، بیش از 4 برابر متوسط کشوری است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان با بیان این مطلب که کسب این رتبه ها به راحتی بدست نیامده و حاصل تلاش های سخت و شبانه روزی همه کارکنان است افزود: تعداد 147 دوربین کنترل سرعت جاده ای ، 40 دوربین نظارت تصویری و 138 دستگاه ترددشمار برخط ، جاده های استان را به شکل هوشمند مدیریت می کنند و برای سومین سال متوالی است که مرکز مدیریت راههای ما رتبه نخست کشور را به خود اختصاص می دهد.