شناسهٔ خبر: 111200 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در سفر به استان اصفهان:

بازآفرینی و حفظ جان ساکنین در بافت‌های فرسوده اولویت اول کاری ما در دولت سیزدهم است

محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: موضوع بازآفرینی و حفظ جان ساکنین در بافت‌های فرسوده به عنوان اولویت اول کاری ما در دولت سیزدهم به شمار می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران که همراه با رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و همزمان با سفر هیات دولت به اصفهان رفته است در نشستی با موضوع «شتاب بخشی به روند نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد اصفهان» که با حضور اعضای شورای شهر، نمایندگان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، شهرداری و سازمان نوسازی و بهسازی اصفهان برگزار شد، حضور یافت.

در این نشست و پیش از سخنان معاون وزیر راه و شهرسازی حاضران به بیان دیدگاه‌ها، اقدامات صورت گرفته و مشکلات پیش روی خود در حوزه بازآفرینی پرداختند و در موضوعاتی مانند تسهیلات و مشوق‌ها، وصول مطالبات مربوط به ماده ۱۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و همکاری سایر دستگاه‌ها خواستار راهنمایی‌ها و کمک معاون وزیر راه و شهرسازی شدند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران پس از استماع نظرات اعضای جلسه با بیان اینکه شتاب بخشی در نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار از مهم ترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی است، گفت: همکاری جدی شهرداری‌ها با وزارت راه و شهرسازی و دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است.
 
محمد آئینی راه حل بهره‌گیری از ظرفیت دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی را فعال شدن ستادهای بازآفرینی و برگزاری منظم جلسات این ستاد و پیگیری مصوبات آن دانست و گفت: استانداران به عنوان روسای ستادهای بازآفرینی شهری استان‌ها، فرمانداران به عنوان روسای ستادهای بازآفرینی شهری شهرستان‌ها و شهرداران به عنوان دبیران ستادهای بازآفرینی شهری نقش مهمی در این زمینه دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی بر استفاده از ظرفیت‌های ماده ۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن جهت انجام پروژه‌های نوسازی تاکید کرد و با بیان اینکه مردم ساکن در بافت‌های فرسوده و متقاضی نوسازی حق‌شان است که حداقل از ۵۰ درصد تخفیف در پرداخت عوارض پروانه و تراکم ساخت مطابق ماده ۱۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن بهره‌مند شوند، گفت: در خصوص مطالبات شهرداری‌ها نیز دولت خود را مکلف به بازپرداخت آن می‌داند و شهرداری‌ها باید به ثبت مطالبات خوددر سامانه‌ای که به این منظور ایجاد شده است، بپردازند و جهت دریافت تخفیفات عوارضی که داده اند پیگیری لازم را به عمل آورند.

رییس هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در ارتباط با تسهیلات و مشوق‌های در نظر گرفته شده برای نوسازی بافت‌های فرسوده، اظهار کرد: اشخاص حقیقی یعنی ساکنان در بافت فرسوده شهری که بخواهند برای وام نوسازی مسکن در بافت فرسوده کلانشهر اصفهان اقدام کنند می‌توانند مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان وام و در سایر شهرهای استان ۳۵۰ میلیون تومان دریافت کنند که ۱۵۰ میلیون تومان از این مبلغ با سود صفر درصد محاسبه و در دوران ساخت باید به بانک بازگردانده شود.

او ادامه داد: مالکان واحدهای مسکونی در محلات هدف بازآفرینی در طول زمان نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی خویش می‌توانند به دریافت تسهیلات اسکان موقت (وام ودیعه مسکن) اقدام کنند که برای هر واحد مسکونی ۴۵ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

بازآفرینی و حفظ جان ساکنین در بافت‌های فرسوده اولویت اول کاری ما در دولت سیزدهم است

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان اینکه بسته‌های تشویقی شهرسازانه جهت جلب مشارکت مردم، سرمایه‌گذاران، توسعه‌گران و سازندگان در دست تدوین است گفت: سازندگان و توسعه‌گرانی که نسبت به نوسازی محله‌ای و یا از روش تجمیع پلاک‌ها استفاده می‌کنند، از امتیازات و مشوق‌های بیشتری از جمله اضافه تراکم، کسر پارکینگ، کاهش زمان صدور پروانه، تخفیفات نظام مهندسی و تخفیفات عوارض شهرداری و تسریع در اخذ مجوزهای مربوط به دستگاه‌های خدمات رسان (آب، برق، گاز) بهره‌مند می‌شوند.

او بر استفاده از متخصصان، نخبگان و اندیشمندان دانشگاهی در حوزه بازآفرینی شهری تاکید و اظهار کرد: به دنبال این هستیم تا از ظرفیت جوانان و گروه‌های جهادی متخصص در محلات کم برخوردار در راستای تحقق سند تحول مردمی دولت سیزدهم استفاده کنیم.

آئینی با یادآوری اینکه دفاتر نوسازی و تسهیلگری در محلات هدف بازآفرینی شهری می‌توانند سهم زیادی در مشارکت مردمی و تجمیع در موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده داشته باشند، گفت: موضوع بازآفرینی و حفظ جان ساکنین در بافت‌های فرسوده به عنوان اولویت اول کاری ما در دولت سیزدهم به شمار می‌آید.

او ادامه داد: بیشترین انتظار ما از شهرداری و شورای شهر اصفهان این است که زمینه را به گونه‌ای فراهم کنند تا در تمام ۹۹ محله بافت فرسوده و ناکارآمد اصفهان، هسته‌های تسهیل‌گری و گروه‌های جهادی تخصصی وارد محلات شوند و با ارائه مشورت‌های تخصصی و آموزش‌های لازم به شهروندان آن‌ها را به نوسازی بافت‌های فرسوده تشویق کنند تا شبیه پروژه همت‌آباد اصفهان را در ۹۹ محله دیگر هم داشته باشیم و به زودی با موج جدیدی از نوسازی مواجه شویم.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، آئینی همچنین تاکید کرد تا فعالان این حوزه با تمام ظرفیت‌های قانونی آشنا شوند و از آن استفاده کنند. ماده ۱۱ و ماده ۹ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در کنار معافیت‌هایی که برای مناطق محروم در نظر گرفته شده، مواردی است که می‌تواند به نوسازی بافت‌های فرسوده کمک کند. شهرداری اصفهان نیز باید بسته‌های تشویقی مناسب را جهت تسهیل امر نوسازی بافت‌های فرسوده تهیه کند و در کمیسیون ماده پنج بگنجاند.