به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمزه ذاکری، مدیرکل دفتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل ونقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، با بیان اینکه مدیریت زیرساختهای جاده ای کشور، امروز با سرمایه گذاری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در توسعه مدیریت سیستماتیک به جایگاه ویژهای دست پیدا کرده است که خود از سرمایههای با ارزش و پرچمدار دانش بنیان کشور به شمار میرود، گفت: در راستای ایجاد و استقرار نظام برنامه محور برای اولویت بندی پروژههای نگهداری رویه راهها، دور دوم پایش وضعیت رویه راه های فرعی که از مهر ماه سال ۱۴۰۰ با به کارگیری تجهیزات پیشرفته ارزیابی رویه راه ها آغاز شده بود، تکمیل و آخرین وضعیت رویه راههای فرعی در سامانه مدیریت روسازی سازمان در حال بارگذاری است.
وی افزود: با هدف استقرار نظام اولویت بندی و مدیریت هوشمند پروژههای نگهداری رویه راههای فرعی، برنامه برداشت و تحلیل اطلاعات نزدیک به ۴۰ هزار کیلومتر- خط از وضعیت روسازی راههای فرعی به سفارش معاونت ساخت و نگهداری راههای فرعی و روستایی، هماهنگی و تعامل موثر دفتر نگهداری راههای فرعی و روستایی و همکاری شایسته ادارات کل راهداری و حمل و نقل جادهای استانها با اعزام تیمهای مجهز به فناوریهای روز توسط آزمایشگاه فنی مکانیک خاک، طی هشت ماه انجام شد.
مدیرکل دفتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل ونقل در ادامه سامانه مدیریت روسازی راه های سازمان را یکی از دستاوردهای ملی برشمرد و عنوان کرد: این سامانه با به کارگیری فناوریهای پیشرفته و انتقال آخرین مبانی روز دنیا مطابق استانداردهای بین المللی در حال توسعه است. همچنین از قابلیتهای این فناوری میتوان به ارتباط با سامانه جامع راهداری، پیشبینی و شبیهسازی وضعیت رویه راهها در سالهای آینده در چرخه عمر، تعیین گزینه و اولویت بندی سالیانه برنامه عملیات نگهداری، ابزار هوش تجاری BI و ارتباط یکپارچه با سایر سامانه های مدیریتی اشاره کرد.
به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، ذاکری با بیان اینکه به زودی نتایج تحلیل و خروجی بهروزرسانی شده راههای فرعی کشور، به منظور بهرهبرداری در اختیار ادارات کل قرار خواهد گرفت، گفت: همچنین مجموعه اقداماتی به منظور تولید نسل جدید این سامانه در حال انجام است که با تکمیل آن ایران در زمره محدود کشورهای صاحب تکنولوژی قرار میگیرد.