شناسهٔ خبر: 111281 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان خبرداد؛

تامین زمین ۱۲ هکتاری با ظرفیت ۹۴۵ واحد برای نهضت ملی مسکن استان سمنان /تحویل اولین واحدها تا پایان سال جاری

مهدی رجبی مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان با اشاره به سهمیه ۱۹ هزار واحدی این استان از طرح نهضت ملی مسکن برای چهار سال، از تامین یک قطعه زمین ۱۲.۶ هکتاری با ظرفیت ۹۴۵ واحد مسکونی خبر داد.

مهدی رجبی مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره میزان تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن در این استان خاطر نشان کرد:‌ در استان سمنان زمین مورد نیاز برای ۱۷ هزار نفر باید فراهم شود که تا کنون حدود ۱۴۰ هکتار از این میزان تامین شده است.

وی ضمن تمجید از اقدام اداره کل راهداری استان سمنان به دلیل همکاری در آماده‌ کردن زمین ۱۲ هکتاری گفت: با اقدام جهادی راهداری طی تنها دو روز با نخاله‌برداری قریب به ۲۹۰ سرویس کامیون، امکان ایجاد شرایط مناسب برای زمین ۱۲ هکتاری جهت واگذاری اراضی و آغاز ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن فراهم شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان افزود: در برخی شهرهای استان سمنان با مشکل کمبود زمین مواجه بوده و اقداماتی برای رفع کسری زمین در دست اقدام است که البته در برخی شهرها نیز تامین زمین بیش از متقاضی انجام شده است.

رجبی گفت: تامین زمین با چالش‌هایی از جمله حریم‎بندی مواجه است. برای مثال زمین ۱۲.۶ هکتاری تامین شده،‌ پیش از این  ۳۵ هکتار بود ولی با توجه به حرایم متعددی که با آن مواجه شد، به حدود ۱۲ هکتار کاهش یافت.

استعلام از  حدود ۲۲ دستگاه برای تایید زمین‌های طرح نهضت ملی مسکن

وی ادامه داد: از سوی دیگر برای تایید زمین‌های کاندید شده باید از حدود ۲۲ دستگاه از جمله سازمان پدافند غیر عامل، شرکت آب و فاضلاب، شرکت برق، گاز و ... باید استعلام گرفته شود و هر کدام از این سازمان‌ها و دستگاه‌ها ممکن است ملاحظات و حرائمی در زمین مورد نظر داشته باشند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در راستای تامین زمین استان، غالبا برای هر شهر یک سایت در نظر گرفته شده،‌ افزود: در شهرهای سمنان و دامغان با توجه به کثرت متقاضیان ثبت نامی،‌ میزان زمین در نظر گرفته شده کافی نبوده و باید از سایر  اراضی برای تامین زمین مورد نیاز طرح استفاده کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان با اشاره به تفاهمنامه بنیاد شهید و امور ایثارگران با وزارت راه و شهرسازی و ضرورت تامین زمین مورد نیاز برای ساخت واحدهای متقاضیان واجد شرایط ایثارگر این بنیاد گفت:‌ با هماهنگی استانداری، ۲۵ قطعه ۴ واحدی از سایت ۹۴۵ واحدی مورد اشاره به این منظور اختصاص یافته که مجموع آن‌ها به ۱۰۰ واحد می‌رسد.

رجبی با بیان اینکه تا کنون برای ساخت واحدها با هیچ پیمانکاری از سوی اداره کل راه و شهرسازی قرارداد منعقد نشده،‌ افزود: روش ساخت و ساز واحدها در این استان غالبا گروهی و خودساز در نظر گرفته شده که بر اساس آن قطعه زمینی به گروه ۳ الی ۴ نفره تخصیص می‌یابد تا مردم راسا به ساخت آن اقدام کنند.

وی ادامه داد: تمامی مراحل از جمله تهیه نقشه، خرید مصالح، اخذ مجوزهای لازم و ... بر عهده خود مردم بوده و این روش با استقبال زیادی از سوی آن‌ها مواجه شده است.

رجبی گفت:‌ برای تعیین گروه‌های ۳ الی ۴ نفره مردمی،‌ از سوی اداره کل روش قرعه کشی مطرح شده تا پس از تعیین گروه‌ها، قرارداد با آن‌ها منعقد شود که این روند آغاز شده و تا یک ماه آینده تکمیل خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان خاطر نشان کرد: ۲۷۲ واحد از ۹۴۵ واحد زمین ۱۲ هکتاری، به شکل آپارتمانی و انبوه‌سازی دیده شده که پیمانکار یا تعاونی آن را می‌سازد، اما باقی واحدها به شکل گروهی و واگذاری به مردم است.

رجبی درباره میزان متقاضیان استان سمنان در طرح نهضت ملی مسکن نیز گفت: حدود ۳۴ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند که از این میزان ۱۷ هزار نفر واجد شرایط شناخته شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در سمنان برای متقاضیان واجد شرایط واریز وجه شده پیامک تکمیل فرم و انعقاد قرارداد ارسال شده و در سایر شهرها نیز متعاقبا اقدام خواهد شد،‌ افزود: بیشترین تعداد ثبت نام کنندگان از شهر سمنان بوده و تا کنون ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از ثبت نام کنندگان نیز واریز وجه اولیه را انجام داده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه برای تکمیل طرح نهضت ملی مسکن از ظرفیت بنیاد مسکن، ستاد اجرایی فرمان امام،‌ تعاونی‌ها و در صورت امکان انبوه سازان استفاده خواهیم کرد، گفت: در حال حاضر قراردادی برای واگذاری زمین ۸۰ واحدی با تعاونی آموزش و پرورش منعقد شده است.

رجبی با اشاره به پیشرفت ۴۵ درصدی تعدادی از واحدهای طرح نهضت ملی مسکن گفت: اولین واحدهای این طرح تا پایان سال جاری پس از تکمیل، تحویل داده می‌شود.

تکمیل واحدهای نیمه‌کاره مسکن مهر با همکاری انجمن خیرین مسکن ساز

این مقام مسئول درباره پروژه‌های باقیمانده از مسکن مهر نیز توضیح داد: پروژه‌ نیمه‌کاره‌ای از مسکن مهر باقی مانده بود که در حال عقد قرارداد با انجمن خیرین مسکن ساز برای تکمیل است، مراتب خلع ید ۱۶۰ واحد از پیمانکار قبلی در مراجع قضایی انجام شده و پروژه موصوف حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: افرادی که جزو دهک‌های یک تا سه بوده و تمکن مالی کمتری دارند در این پروژه جانمایی خواهند شد.