شناسهٔ خبر: 111405 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار دریایی سطح زرد برای دو سامانه صادر کرد؛

تنگه هرمز و دریای عمان طوفانی می‌شود/محدودیت در ترددهای دریایی

طوفان سازمان هواشناسی با انتشار هشدار دریایی سطح زرد برای دو سامانه از افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع موج در تنگه هرمز، دریای عمان و دریای خزر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور، سامانه اول افزایش سرعت باد از پیش از ظهر چهارشنبه اول تیر آغاز شده و تا بعدازظهر جمعه سوم ادامه دارد.

نوع مخاطره این سامانه افزایش ارتفاع امواج ۱تا ۱/۵ متر در سواحل و ۲تا ۳ متر در فراسواحل اعلام شده است.

این سامانه در تنگه هرمز و دریای عمان و در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان جریان دارد.

اثر مخاطره احتمال آسیب به قفس ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و اختلال در فعالیت‌های دریایی خواهد بود و سازمان هواشناسی نیز به ممنوعیت شنا، محدودیت و احتیاط در ترددهای دریایی بویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی توصیه کرده است.

بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی سامانه دوم افزایش سرعت باد نیز اواخر وقت چهارشنبه آغاز شده و تا اواخر وقت پنج‌شنبه ادامه خوهد داشت.

نوع مخاطره سامانه افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج بوده و منطقه اثر آن در مناطق ساحلی و دور از ساحل در نواحی مرکزی و شرقی دریای خزر، در استان‌های مازندران و گلستان خواهد بود.

اثر مخاطره احتمال عرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و خسارت به قایق و شناورهای کوچک پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی احتیاط در شنا، احتیاط در ترددهای دریایی بویژه تردد با شناورهای سبک و قایق های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی توصیه کرده است.