شناسهٔ خبر: 111466 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در حضور رؤسای جمهور، وزرا و مدیران عامل راه‌آهن‌های دو کشور ایران و قزاقستان انجام شد

امضای موافقت‌نامه همکاری راه‌آهن‌های ایران و قزاقستان/ ترانزیت تمام ریلی اولین قطار کانتینری قزاقستان از کریدور ایران به ترکیه

قطار کانتینری موافقتنامه همکاری بین راه‌آهن‌های دو کشور از سوی مدیران عامل راه‌آهن‌های ایران و قزاقستان امضا شد و نخستین قطار کانتینری اعزامی قزاقستان از ایستگاه تهران به مقصد ترکیه، سیر خود را ادامه داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امضای این تفاهم‌نامه، بر اساس مذاکرات و هماهنگی‌های قبلی انجام شده بین سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با نورلان سورانبایف، مدیرعامل راه‌آهن کشور قزاقستان با هدف فعال کردن کریدور ترانزیتی KTI (قزاقزستان - ترکمنستان - ایران) به مقصد ترکیه و اروپا در چارچوب نشست رؤسای جمهور دو کشور ایران و قزاقزستان انجام شده است.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در این نشست، ضمن خوش آمدگویی به رئیس جمهوری قزاقستان و هیات همراه، اظهار کرد: امیدوارم این سفر برای دو کشور نقطه عطفی باشد و گام بلندی در جهت ارتقای روابط بین دو کشور رقم بزند.

وی تصریح کرد: از راه آهن جمهوری اسلامی ایران و همچنین راه آهن کشور دوست‌مان قزاقستان تشکر می‌کنم که این کار مشترک و ماندگار را دنبال کردند و در سفر آقای توکایف به تهران، قطار را از تهران به سمت ترکیه حرکت دادند، انشالله این امر بتواند به گسترش روابط تجاری و اقتصادی هر چه بهتر دو کشور بیانجامد.

رییسی عنوان کرد: یکی از اولویت‌های سیاست‌ خارجی جمهوری اسلامی ایران، نقش آفرینی موثر در افزایش همگرایی منطقه‌ای از طریق گسترش تجارت از سرزمین ایران به عنوان یک مسیر امن، کم هزینه و سریع است.

وی اظهار کرد: ایران جایگاه منحصر به فردی در جغرافیای راهبردی منطقه دارد و می‌تواند مسیر اتصال بین منطقه‌ای از شرق و جنوب آسیا به اروپا باشد.

وی تاکید کرد: خرسندم اعلام کنم با عنایت به برنامه‌های دولت مردمی جمهوری اسلامی ایران در جهت گسترش و توسعه روابط با همسایگان و کشورهای منطقه، نخستین قطار ترانزیتی کشور دوست؛ قزاقستان، از کریدور شرقی – غربی از مسیر جمهوری اسلامی ایران در حال تردد است.

رئیس دولت سیزدهم عنوان کرد: شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی بین قاره‌ای مدت‌ها است که مجذوب کریدور شرقی – غربی و شمالی – جنوبی از مسیر جمهوری اسلامی ایران شده اند.

رئیسی خاطرنشان کرد: با برداشته شدن محدودیت‌های کرونا و فعال شدن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی، این مسیر اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. به خصوص برای کشورهای آسیایی و اروپایی که هم از نظر هزینه و هم از نظر مدت زمان به صرفه بوده و با توجه به امنیت منحصر به فرد در جمهوری اسلامی ایران، مورد توجه جدی قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به تصریح سیاست‌های بالادستی، اهتمام جدی به حوزه حمل و نقل ریلی دارد. تامین نیازها و رفع موانع ترانزیت ریلی در سریع‌ترین زمان ممکن، از اولویت‌های دولت جمهوری اسلامی ایران است و همه کشورهای جهان می‌توانند روی مسیر ایران حساب کنند.

رئیس جمهور ایران افزود: امید است با فعال‌تر شدن این کریدور، مراودات تجاری کشورهای آسیای میانه از مسیر جمهوری اسلامی ایران روز به روز گسترش یافته و پنجره و مسیر سودآورتری را در عرصه تجارت و بازرگانی بین‌المللی شاهد باشیم.

قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان نیز در این نشست اظهار کرد: ما پروژه‌ای را راه اندازی کردیم که اهمیت بسیار زیادی در خصوص همکاری فی ما بین دارد.

وی عنوان کرد: قبل از هر چیز از دست اندرکاران و راه آهن.های دو کشور که تلاش می‌کنند این پروژه عینا به تحقق برسد، تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور قزاقستان بیان کرد: دکتر رئیسی مفصل بیان کرد در رابطه با ماهیت اهمیت این پروژه هم در عرصه بین‌المللی و هم در عرصه داخلی توضیح داد. من فقط می‌توانم این مساله را اضافه کنم که امیدوارم این پروژه به صورت کامل و به صورت بند به بند به اجرا برسد.

 سید میعاد صالحی، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در ابتدای این نشست، با اظهار خوش آمدگویی به رئیس جمهور؛ رئیسی و همچنین رئیس جمهور قزاقستان؛ توکایف، تاکید کرد: با تلاش‌های صورت گرفته در راستای دیپلماسی حمل و نقل ریلی در دولت سیزدهم و با حمایت‌های رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی، تفاهم همکاری مهمی فی ما بین دو کشور در حوزه حمل و نقل ریلی به امضا می‌رسد.

وی بیان کرد: این تفاهم همکاری شامل نرخ‌های ترجیحی و تسریع و ارتقای حمل و نقل ریلی بین‌المللی است و از وزارت تجارت و همچنین راه آهن قزاقستان به خاطر تسریع در عملیاتی کردن تفاهم سه هفته قبل تشکر می‌کنم.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: مسیر ریلی ایران برای حمل بار از چین و قزاقستان به ترکیه، پاکستان و هند می تواند یک مسیر مطمئن، ایمن، پایدار، سریع و کم هزینه باشد. با توجه به تفاهم انجام شده، هدفگذاری اولیه برای جابجایی ۵ میلیون تن کالا در سال از کریدور قزاقستان - ایران - ترکیه انجام شده است و امکان توسعه آن نیز وجود دارد.

صالحی تاکید کرد: ما قصد توسعه این همکاری به چین و دیگر کشورها را داریم تا در این میان مسیر ریلی قزاقستان – ترکمنستان – ایران یک کریدور ریلی پایدار برای جا به جایی کالا از شرق به غرب را فراهم کند.

نورلان سورانبایف، مدیر عامل راه آهن قزاقستان نیز ضمن تشکر از همکاری و پیگیریهای مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت همکاری دو کشور ایران و قزاقستان در حوزه حمل و نقل ریلی تاکید کرد و خواستار گسترش این همکاری شد.

گفتنی است؛ همزمان با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین راه‌آهن‌های دو کشور ایران و قزاقستان، با اجازه رئیس جمهور و در حضور وزیر راه شهرسازی، مدیر عامل راه آهن ایران به طور ویدئو کنفرانس، دستور ادامه سیر اولین قطار کانتینری قزاقستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران را صادر کرد.

لازم به ذکر است؛ این قطار کانتینری روز سه‌شنبه مورخ ۲۴ خرداد از مبدا اکتائو قزاقزستان بارگیری و به مقصد در نظر گرفته شده، مطابق برنامه تنظیمی اعزام شده است.