شناسهٔ خبر: 111482 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون اول رییس جمهور در بازدید از سامانه ملی املاک و اسکان مطرح کرد:

نقدینگی و سرمایه گذاری در کشور به سمت بخش مسکن هدایت شود/ تاکید بر اهمیت حضور فعالانه مردم در ساخت و ساز واحدهای مسکونی

محمد مخبر- وزیر معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه باید نقدینگی و سرمایه گذاری در کشور به سمت بخش مسکن هدایت شود، تصریح کرد:‌ رونق صنعت مسکن می تواند به کاهش نرخ تورم، تقویت ارزش پول ملی و افزایش تراز سرمایه گذاری ها منجر شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ محمد مخبر معاون اول رییس جمهور عصر امروز(سه شنبه) در حاشیه حضور در وزارت راه و شهرسازی و بازدید از سامانه های مسکن این وزارتخانه، با اشاره به اهمیت حضور فعالانه مردم در ساخت و ساز مسکن در راستای تحقق شعار دولت برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم افزود: توان مالی و اجرایی و همچنین خلاقیت مردم می تواند زمینه ساز یک شکوفایی و رونق بزرگ و همچنین سرعت ساخت و ساز در صنعت مسکن شود.

معاون اول رییس جمهور در جمع معاونان و مدیران ارشد این وزارتخانه ، مکان یابی مناسب برای طرح مسکن ملی را یک امر ضروری برشمرد و گفت: ‌در این صورت سرمایه گذاری ها در این بخش توجیه پذیر می شود و نقدینگی سرگردان در جامعه می تواند در اقتصاد کشور اثر مثبت داشته باشد که البته در کنار این موارد باید از فناوری های نوین جهانی هم در ساخت مسکن استفاده کرد.

 مخبر از وزارت راه و شهرسازی خواست تا در مسیر اجرای نهضت طرح ملی مسکن و ساخت چهار میلیون واحد مسکونی، یک مدل جامع و با توجیه پذیری بالای اقتصادی تنظیم کند تا برای سرمایه گذاران انگیزه کافی درخصوص ورود به صنعت مسکن ایجاد شود.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ساخت و ساز مسکن در رشد و ارتقاء بسیاری از مولفه های اقتصادی کشور نقش کلیدی دارد، ادامه داد: باید برنامه ریزی ها و اقدامات در راستای ریشه کن کردن فقر و خانه دار شدن مردم نتیجه عملی بدهد.

 مخبر همچنین بر ضرورت اتمام واحدهای نیمه تمام مسکن مهر و طرح اقدام ملی ساخت مسکن برای روستاییان و تمرکز بر بافت های فرسوده در ساخت و ساز مسکن تأکید کرد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به برنامه های دولت در حوزه ساخت مسکن برای مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی گفت: با کمک سازمان ها و نهادهای انقلابی و غیردولتی به گونه ای برنامه ریزی شده است تا پایان دولت سیزدهم مشکل مسکن این بخش از جامعه حل شود.

 مخبر در این مراسم از سامانه های وزارت راه و شهرسازی از جمله سامانه ملی املاک و اسکان کشور، سامانه نهضت ملی مسکن و همچنین سامانه تسهیلات این وزارتخانه بازدید کرد و با توضیحات و گزارش مسئولان مربوطه در جریان روند کاری این سامانه ها قرار گرفت.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز گزارشی از عملکرد برنامه مسکن حمایتی در قالب قانون جهش تولید مسکن و آمار متقاضیان ثبت نام شده طرح نهضت ملی مسکن به تفکیک استانی و شهرها، وضعیت اجرای واحدهای مسکونی شروع شده و کلنگ زده شده و وضعیت پیشرفت فیزیکی طرح ملی مسکن در دولت سیزدهم ارایه کرد.

مخبر همچنین در حاشیه این مراسم در گفتگویی با اشاره به سخنان رییس جمهور درخصوص ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم گفت: این اقدامی بسیار بزرگ است که ان شاالله با همت تمام بخش های مربوطه، محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: دولت در حوزه بازار مسکن چند کار را همزمان انجام می دهد که یکی نظارت بر وضعیت اجاره بهای واحدهاست. همچنین در این راستا کمک ودیعه مسکن را پیش بینی کرده ایم که اقدامات اجرایی برای پرداخت به متقاضیان آغاز شده است و در کنار این اقدامات، بخشنامه ای هم در جلسه سران تصویب شد تا اجاره های مسکن بی رویه بالا نرود و در روزهای آتی بازرسی ها در این رابطه هم شروع خواهند شد و سازمان تعزیرات با بنگاه هایی که در این خصوص تخلف کنند برخورد خواهد کرد.

معاون اول رییس جمهور افزود: تسریع در تکمیل واحدهای نیمه تمام مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن از عوامل مهم حل مشکل مسکن است که در این طرح ها برخی زیرساخت ها آماده نبوده که برنامه ریزی شده تا به سرعت روند اتمام و تکمیل آنها نهایی شود تا در اختیار مردم قرار گیرد.

وی با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم ادامه داد: خوشبختانه مشکل زمین بیش از یک میلیون و  سیصد هزار واحد مسکونی در این طرح حل شده و پیشرفت خوبی در شروع ساخت این واحدها ایجاد شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، مخبر بر اهمیت بهره گیری از فناوری روز دنیا در ساخت این واحدها تاکید کرد و افزود:مدلی در وزارت راه و شهرسازی در حال تهیه است تا با ارایه تضمین های کافی، سرمایه گذاری در طرح نهضت ملی مسکن برای سرمایه گذاران مهیا شود که البته  تکیه بر توان مالی و اجرایی مردم در اجرای نهضت ملی مسکن به اجرای موفقیت آمیز این طرح کمک می کند.