شناسهٔ خبر: 111531 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر عامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اعلام کرد؛

کنترل کیفیت خاک در طرح نهضت ملی مسکن برخی استان‌ها/کاهش ۵۰ درصدی هزینه نگهداری راه‌ها با روش‌های نوین

ببینید | بازدید معاون عمرانی وزیر کشور از توانمندی های مختلف آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک مدیر عامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از مشارکت این آزمایشگاه در طرح نهضت ملی مسکن استان‌های البرز، مرکزی و زنجان خبر داد و گفت: خدمات کنترل کیفیت در این پروژه‌ها بر اساس موارد خواسته شده ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مراسم بازدید معاون عمرانی وزیر کشور و سایر معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری‌های سراسر کشور از توانمندی‌ها و بخش‌های مختلف آزمایشگاهی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در راستای توجه به اهمیت موضوع پایش کیفیت ساخت و سازها در پروژه‌های عمرانی کشور با حضور رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل این آزمایشگاه برگزار شد.

مجید کیان‌پور، مدیر عامل و رئیس هیات مدیره شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در این در مراسم ضمن تاکید بر اهمیت ارتقا کیفیت پروژه‌های عمرانی گفت: بالارفتن عمر مفید طرح‌های عمرانی با کاهش هزینه‌ها و... به تولید ناخالص داخلی و جی دی پی کشور کمک خواهد کرد.

وی برای همکاری و کمک‌ شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در بخش آموزش و کمیته نظارت در شورای فنی را اعلام آمادگی کرد و افزود: باید بکوشیم تا اعتبارات عمرانی و منابع مالی محدود پروژه‌های استانی با افزایش کنترل و کیفیت مناسب‌تر بیشترین بازدهی را داشته باشد.

کیان‌پور در ادامه با اشاره به امکانات و ظرفیت‌های آزمایشگاه به منظور کنترل کیفیت و نظارت برای بخش خصوصی خاطر نشان کرد: تمامی دستگاه‌های این آزمایشگاه در مدت معینی کالیبره و استاندارد سنجی می‌شوند و دامنه انحراف در استاندارد در حد مجاز است.

وی در خصوص کنترل کیفیت محورها و راه‌ها توسط این شرکت اظهار کرد: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک همه محورهای مورد نظر را توسط دستگاه اسکنر پیمایش مسیر کرده و نقاط دارای مشکل و خرابی برای تعمیر و بهسازی به کارفرماها اعلام می‌شود.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران درباره مشارکت در طرح نهضت ملی مسکن برای بررسی کیفیت خاک‌ها به منظور جلوگیری از حوادث ناگوار گفت: در استان‌هایی مثل البرز، مرکزی و زنجان بررسی کیفیت و استاندارد خاک طرح نهضت ملی مسکن به آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک درخواست شده است و خدمات کنترل کیفیت در این پروژه‌ها  بر اساس موارد خواسته شده و طبق شاخص‌ها ارائه می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به قدمت ۶۷ ساله آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اظهار کرد: این آزمایشگاه در اکثر پروژه‌های زیرساختی کشور به ویژه پروژه‌های مربوط به وزارت راه و شهرسازی حضور داشته است.

این مقام مسئول ادامه داد: ۵ طرح آبی در وزارت نیرو در جریان است و بیش از ۶۰۰ آزمایش و خدمات ارائه می‌شود. همچنین در حدود ۱۹ فاز پارس جنوبی حضور داشتیم که نشان از توانمندی آزمایشگاه است و واحد تحقیق و توسعه تلاش می کند که در موقعیت های خاص بتواند بهترین خدمات را ارائه دهد.

کیان‌پور درباره خصوصی‌سازی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نیز توضیح داد: قرار بر این بود که از طریق اصل ۴۴ قانون اساسی این موضوع تعیین تکلیف شود، اما تا این لحظه اقدامی در خصوص واگذاری انجام نشده است؛ چرا که مسئولان بر این باورند که این شرکت می‌تواند نقش حاکمیتی داشته باشد، از این رو با سازمان های مختلف مانند سازمان استاندارد در بخش‌های مختلفی و برای ایجاد دستورالعمل‌ها همکاری داریم.

وی ادامه داد: حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از نهادهای دولتی، شهرداری‌ها و بخش خصوصی طلب داریم که معمولا بخشی از آن به عنوان بدهی جاری پرداخت می‌شود.

مدیر عامل و رئیس هیات مدیره شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک درباره ریزش ساختمان متروپل و سایر ساختمان‌هایی که روی خاک سست بنا می‌شوند نیز اظهار کرد: هنوز نظر کارشناسی در خصوص متروپل ارائه نشده است اما هر چه قدر به فرایند کنترل کیفیت اهمیت بیشتری قائل شویم، پروژه‌های باکیفیت‌تری خواهیم داشت و با این اقدامات می‌توان سرمایه‌گذاری‌های پروژه‌های عمرانی را بیمه کرد.