شناسهٔ خبر: 111583 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:‌

سعی شده در اعتبارات سفر به خراسان شمالی عقب ماندگی‌های استان جبران شود

سفر ریاست جمهوری به استان وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در بیست و ششمین سفر هیئت دولت به خراسان شمالی در آیین افتتاح متمرکز ۷۷ کیلومتر راه روستایی و بهسازی راه فرعی و اصلی و شروع عملیات اجرایی پروژه های راهداری و حمل و نقل جاده ای استان به ارزش ۲۷۰۰ میلیارد ریال که با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی در راهدارخانه اسدلی برگزار شد، از پیش بینی اختصاص ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار در سفر هیئت دولت به این استان در حوزه راه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان شمالی)، رستم قاسمی گفت: اعتبارات خوبی در استان های محروم کشور از جمله خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان و کردستان که وضعیت راه روستایی آن ها خوب نیست درنظر گرفته شده تا این بخش را بهبود ببخشیم.
وی با بیان این که در سفر رئیس جمهور محترم به خراسان شمالی حدود ۴هزار میلیارد تومان در حوزه راه پیش بینی کردیم و منابع آن دیده شده است، افزود: خراسان شمالی به عنوان استانی محروم در شاخص های کل کشور است و سعی شده در اعتبارات سفر این عقب ماندگی جبران شود.
وی اظهارکرد: ۴ هزار میلیارد تومان در این سفر برای راه ها پیش بینی شده که به جز اعتبارات ملی است و قطعا می تواند تحول بزرگی در حوزه راه خراسان شمالی ایجاد کند و این میزان بعلاوه اعتبارات ملی که پیش بینی شده حوزه راه استان را به شاخص های کشور می رساند و ممکن است از این شاخص ها نیز قدری بالاتر برود. وی با اشاره به پیش بینی بیش از هزار میلیارد تومان فقط برای راه روستایی استان و تاکید بر این که باید بلافاصله عملیات اجرایی آغاز شود، ادامه داد: منابع استانی، زود و حتما پرداخت می شود. با این اعتبار می خواهیم اتفاق خوبی در راه های روستایی استان بیفتد و از دوستان می خواهیم با سرعت، روحیه جهادی و انقلابی کار را انجام دهند.
وی با اشاره به این که اعتبارات قبلی هم در حوزه بودجه کشور داریم، اظهارکرد: با اعتباراتی که در حوزه راه و مسکن پیش بینی شده است اشتغال قابل توجهی در استان ایجاد خواهد شد و انشالله و استان را از شاخص های کشور بالاتر ببریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که ما خادم مردم هستیم گفت: مردم رئیسند و ما مرئوس و نباید این موضوع را فراموش کنیم و اگر کاری انجام می دهیم به عنوان خادم مردم دنبال کار آن ها باشیم که خوشبختانه همه همکاران این نیت را دارند. بنابراین باید کارهای مردم در مراجعات مردمی در حوزه های مختلف را با این نگاه انجام دهیم.
وی اضافه کرد: حکومت جهادی و دینی یعنی این که مدیران خود را ارباب ندانند و از همه همکاران در وزارتخانه خواستارم با این نگاه خدمتگزاری به مردم را انجام بدهند.
وی گفت: من روستایی هستم و در روستایی که سال های زیاد آسفالت وجود نداشت طعم سخت تردد مردم به شهر برای نیازهای ضروری را از نزدیک دیده ام بنابراین برای راه های روستایی در کشور اهمیت قائل هستم و سعی کردم اعتباراتی که امکان دارد برای این موضوع منظور شود.
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور هم در این مراسم تصریح کرد: نگاه این سازمان با توصیه های مقام عالی وزارت و حرکت جهادی که در راستای تامین منابع پایدار در بخش راهداری کشور که یکی از معضلات اساسی ما بود در سال ۱۴۰۱ به چند بخش تقسیم شده است.
محمد تیموری افزود: یک بخش نگاه ملی است که اولویت ما راه ها و کریدورهای اصلی کشور است و امسال با توصیه های مقام عالی وزارت، ۱۰ کریدور اصلی که عهده دار بیش از ۷۰ درصد ترافیک محورهای کشور هستند در اولویت سازمان راهداری قرار گرفته است که یکی از آن ها، کریدور مشهد به آستارا و اردبیل و به طول حدود ۳ هزار کیلومتر رفت و برگشت است.
به گفته وی از این میزان ۴۴۴ کیلومتر به صورت رفت و برگشت در حوزه استان خراسان شمالی قرار دارد و سازمان راهداری، اعتبارات خوبی از محل ملی برای ایمن سازی، روکش آسفالت و نگهداری کریدور در نظر گرفته است.
وی با بیان این که در کنار این موارد، بحث توسعه راه های روستایی و فرعی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار دارد مطرح است، اظهارکرد: شاخص برخورداری راه های روستاهای بالای ۲۰ خانوار در خراسان شمالی با توجه به جمعیت روستایی که در این استان ساکن هستند نسبت به میانگین کشور ۱۰ درصد کمتر است و به این دلیل در مصوبات سفر رئیس جمهور محترم و نگاه خاصی که وزیر راه و شهرسازی دارد در زمینه اقدام جهادی در خصوص توسعه راه های روستایی، به راه های روستایی خراسان شمالی توجه خاصی خواهد شد.
وی افزود:حرکت جهادی و تحولی در سال ۱۴۰۱ و برنامه سه ساله ای داریم که بتوانیم استان را به میانگین کشوری برسانیم.
وی نقاط پرحادثه و ایمن سازی جاده ها را اولویت دیگر این سازمان برشمرد و ادامه داد: بزرگراه مشهد به بجنورد با تلاش های انجام شده به بهره برداری رسید اما دوربرگردان ها و تقاطع های آن اجرا نشده و نقاط حادثه خیزی در طول مسیر داریم که ممکن است حادثه ایجاد کند.
وی گفت: سازمان راهداری در برنامه دارد که با اقدامات کم هزینه زودبازده این دوربرگردان ها را اصلاح کند و باید بر شرکت ساخت تاکید شود که دوربرگردان ها را به نتیجه برساند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی هم در این مراسم گفت: با سفر هیئت دولت به استان ۴۰ کیلومتر احداث راه روستایی، ۳۷ کیلومتر روکش راه فرعی و اصلی و احداث ۳ دستگاه پل و رفع ۳ نقطه حادثه خیز به ارزش ۱۱۵۰ میلیارد ریال افتتاح شد.
جعفر شهامت افزود: همچنین عملیات اجرایی احداث ۶۰ کیلومتر راه روستایی و روکش و بهسازی ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و اصلی آغاز شده است.
وی تصریح کرد: به جرات اعلام می کنیم که تا آخر سال جاری بیش از ۱۲۰ کیلومتر راه روستایی اجرا شود که تاکنون از این میزان،۴۰ کیلومتر آسفالت شده است. همچنین امیدواریم با توجه به عقب ماندگی انباشته ای که داریم روکش ۱۵۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و شریانی محقق شود.
وی افزود: تا پایان امسال احداث یک مجمتع خدماتی رفاهی عملیاتی می شود همچنین ۹ دستگاه پل بالای ۱۰ متر در محرومترین بخش نقاط استان مانند شهرستان راز و جرگلان اجرا می شود همچنین از ۷۷ کیلومتر راه روستایی که به بهره برداری رسیده ۲۲ کیلومتر در این شهرستان و حدود ۶.۵ کیلومتر در جنوب شهرستان فاروج است.
وی گفت: آمادگی داریم پروژه هایی را که تا ۱۰ سال نیمه کاره رها شده بودند به تدریج تکمیل شود.
قاسمی رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی و مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز در این مراسم گفت: این استان فاقد هر گونه حمل و نقل ریلی است و با توجه به این که راه آهن نقاب _اسفراین حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد انشالله طی این سفر مصوب و اجرا شود.
وی ادامه داد: از مجموع ۲۲ هزار و ۸ کیلومتر شبکه آزادراهی و بزرگراهی کشور، استان خراسان شمالی فاقد هر گونه شبکه آزادراهی و بزرگراهی است.
وی بیان کرد: در راستای توسعه استان پروژه های مهم و مورد درخواست ما احداث و تکمیل باند دوم محور بجنورد جنگل گلستان است که جزو مصوبات سفر نیز قرار دارد همچنین احداث باند دوم بجنورد اسفراین سبزوار است.
وی افزود: از مجموع شبکه های راه های اصلی و فرعی کشور به طول ۶۲ هزار و ۷۹۴ کیلومتر، سهم استان خراسان شمالی فقط ۹۹۳ کیلومتر است که به طور میانگین از میانگین کشوری ۵۰درصد عقب است و با توجه به عقب ماندگی این استان در حوزه راه های روستایی و اصلی از وزارت راه و شهرسازی خواستار توجه بیشتر هستیم.