شناسهٔ خبر: 111599 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

لزوم اختصاص ۲۰ درصد از منابع بانک ها به بخش مسکن

تکذیبیه ساخت ۴ میلیون واحد در دو مرحله انجام می شود که طبق ابلاغیه بانک مرکزی تمامی بانک‌ها باید ۲۰ درصد از منابع خود را به بخش مسکن و اجرای طرح نهضت ملی مسکن تخصیص بدهند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، این وزارتخانه در پی انتشار محتوایی در روزنامه همدلی با عنوان  با عنوان "رئیسی در برابر یک وعده انتخاباتی محقق نشده" " توضیحاتی ارائه کرده است که متن کامل آن به شرح زیر است.

سرکار خانم نیره طاهری نیک
مدیر مسئول محترم روزنامه همدلی
با سلام و احترام
بدین وسیله پیرو انتشار مطلبی در روزنامه همدلی با عنوان "رئیسی در برابر یک وعده انتخاباتی محقق نشده" به تاریخ۲۸/۲/۱۴۰۱، طبق ماده ۲۳ قانون مطبوعات توضیحات زیر برای انتشار ارسال می‌شود.
خواهشمند است طبق قانون ذکر شده دستور فرمایید مطالب ارائه شده زیر با تیتر مشخص شده به منظور تنویر افکار عمومی منتشر شود.

لزوم اختصاص ۲۰ درصد از منابع بانک ها به بخش مسکن

طرح نهضت ملی مسکن به عنوان طرح کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن هم‌اکنون مراحل پالایش نهایی خود را می‌گذراند. مقرر شده است تا پالایش شرط چهارم که شامل سابقه سکونت است در پایان خردادماه توسط ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و شهرهای جدید نهایی و به معاونت مسکن و ساختمان اعلام شود تا متقاضیان واجد شرایط ضمن افتتاح حساب، واریز وجوه اولیه و سایر شرایط به پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن معرفی شوند.
بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان در مجموع در طرح نهضت ملی مسکن ۵ میلیون و ۴۹۰هزار و ۱۶۶ نفر نام‌نویسی کردند که از این تعداد ۳ میلیون و ۳۶۰ هزار و۱۵۳ نفر حائز شرایط اولیه (فرم ج سبز،نداشتن سابقه مالکیت و عدم استفاده از تسهیلات دولتی) شدند.
جزئیات آماری پالایش اولیه طرح نهضت ملی مسکن در ۳۱ استان اعلام شد که آمارها حاکی است که بیشترین ثبت‌نام و احراز شرایط اولیه در استان تهران و کمترین آنها نیز مربوط به شرق سمنان است.
بر اساس وعده داده شده دولت که بارها بر اجرای آن تأکید شده است، ساخت ۴ میلیون واحد در دو مرحله و طی ۴ سال انجام می‌شود که به‌زودی آغاز ساخت ۲ میلیون واحد مرحله اول تکمیل می‌شود.
برای متقاضیانی که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند و تعداد ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر حائز سه شرط (تاهل، عدم بهره‌مندی از تسهیلات دولتی و عدم مالکیت) بوده اند که تاکنون حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد توسط ادارات کل راه و شهرسازی و با نظارت سازمان ملی زمین و مسکن و حدود ۱۹۱ هزار واحد نیز توسط شهرهای جدید تامین زمین شده است و این رقم با انجام الحاق ها و تغییر کاربری ها به حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار واحد می رسد.بنا بر دستور وزیر راه و شهرسازی و توافقاتی که انجام شده است تامین اراضی تمامی واحدهای طرح نهضت ملی مسکن به تعداد ۴ میلیون واحد مسکونی که در برخی از استان‌ها مشکلاتی داشته‌ باید حداکثر تا پایان مردادماه به اتمام برسد و نتایج نهایی شوند.
بر اساس گزارش‌های ارایه شده توسط معاونت مسکن و ساختمان، استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان‌جنوبی، بوشهر و لارستان (اداره کل راه و شهر سازی جنوب استان فارس) استان‌هایی هستند که اراضی طرح نهضت ملی مسکن را به طور کامل تامین کرده‌اند و استان‌های قم، کردستان، هرمزگان، ایلام و تهران ۵ استانی هستند که مکلف شده‌اند تا اراضی اجرای طرح نهضت ملی مسکن را تا مردادماه سال جاری شناسایی، معرفی و تامین کنند.
بنابر آخرین اطلاعات ارائه شده بیش از ۵۰۷ هزار نفر از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن نزد بانک مسکن افتتاح حساب کرده‌اند، بیش از ۲۹۰ هزار نفر برای انعقاد قرارداد و دریافت تسهیلات به بانک مسکن معرفی شدند که انعقاد قرارداد آنها در حال انجام است.
از تعداد متقاضیان معرفی شده به بانک با ۹۱ هزار واحد عقد قرارداد شده است که میزان تسهیلات این قراردادها ۳۱ هزار میلیاردتومان است.
نکته قابل توجه اینکه چنانچه معرفی متقاضیان به همین روال به بانک مسکن ادامه پیدا کند عملا تنها بانک مسکن است که به اجرای طرح نهضت ملی مسکن و مصوبه شورای پول و اعتبار عمل کرده است. در حالیکه طبق مصوبه شورای پول و اعتبار و ابلاغ بانک مرکزی ۲۶ بانک و موسسه اعتباری موظف هستند تا در اجرای طرح نهضت ملی مسکن به ارایه تسهیلات بپردازند. طبق ابلاغیه بانک مرکزی تمامی بانک‌ها باید ۲۰ درصد از منابع خود را به بخش مسکن و اجرای طرح نهضت ملی مسکن تخصیص بدهند.