شناسهٔ خبر: 111616 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی اعلام کرد؛

تامین زمین برای ساخت ۵۳ هزار واحد نهضت ملی مسکن استان/تکمیل پالایش ثبت نام کنندگان تا پایان تیرماه

پیشرفت بیش از ۴۷ درصدی واحدهای طرح نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی سهم این استان از نهضت ملی مسکن برای چهار سال را ۲۰۰ هزار واحد اعلام کرد و گفت:‌ تا کنون ساخت بیش از ۱۵ هزار و ۲۵۶ واحد آغاز شده و زمین مورد نیاز برای حدود ۵۳ هزار واحد مسکونی نیز تامین شده است.

مهدی اسحقی نژاد معاون مسکن راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از ثبت نام ۲۷۲ هزار و ۸۱۱ نفر در طرح ملی مسکن این استان خبر داد و افزود:‌ از این میزان ۲۰ هزار و ۹۲۶ نفر انصراف داده و ۵۵ هزار و ۷۳۰ متقاضی نیز حائز شرایط شناخته شده اند.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون ۱۰ هزار و ۵۱ متقاضی نیز واریز وجه اولیه را انجام داده‌اند.

اسحقی نژاد استقبال از تبریز با ۱۶۸ هزار و ۵۷۱ نفر متقاضی را از سایر شهرها بیشتر دانست و افزود: شهر سهند ۸۶ هزار و ۲۳ نفر و شهریار ۷۹ هزار و ۱۲۸ نفر متقاضی داشته است.

وی درباره وضعیت پالایش متقاضیان نیز توضیح داد: تا کنون پالایش بیش از ۹۰ درصد متقاضیانی که مدارک خود را بصورت کامل بارگذاری کرده‌اند، انجام شده و پالایش سایر افراد نیز تا پایان تیر ماه تکمیل خواهد شد.

معاون مسکن راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی درباره روند ثبت نام متقاضیان نیز گفت: متقاضی باید بعد از ثبت نام با مراجعه به سامانه طرح‌های حمایتی مسکن نسبت به بارگذاری مدارک شناسایی و گواهی سابقه سکونت خود و اعضای خانواده اقدام کند و پس از آن امکان ارسال دعوتنامه تشکیل پرونده برای متقاضی فراهم می‌شود.

اسحقی نژاد خاطر نشان کرد: به منظور تسریع در پالایش متقاضیان و تسهیل مراجعه ثبت نام کنندگان، تفاهمنامه‌ای فی مابین اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل پست استان منعقد شده است و مردم برای تشکیل پرونده حضوری می‌توانند به اداره پست شهر محل تقاضای خود مراجعه کنند.

وی با اشاره به دو شهر جدید سهند و شهریار در این استان برای نهضت ملی مسکن از کمبود زمین در شهر جدید شهریار و در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان از جمله مراغه، مرند، اهر، سراب و میانه خبر داد و افزود: پیگیری‌های لازم برای تأمین اراضی در حال انجام است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با اشاره به تامین زمین مورد نیاز برای حدود ۵۳ هزار واحد مسکونی گفت: برای تأمین زمین سهم ۲۰۰ هزار واحدی استان در طرح نهضت ملی مسکن،  از ابزارهای مختلف پیش‌بینی شده در شیوه‌نامه به ویژه الحاق اراضی استفاده شده است.

اسحقی نژاد در مورد چگونگی اجرای بیمه کیفیت واحدهای مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن اظهار کرد: با هدف ارتقای کیفیت و پوشش هزینه‌های احتمالی ناشی از عیوب اساسی و پنهان پروژه‌های این طرح، تفاهم‌نامه‌ای میان شرکت بیمه البرز و وزارت راه و شهرسازی منعقد شده تا پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن با رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط و مقررات معماری و شهرسازی اجرا شود.

معاون مسکن راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی درباره وضعیت واحدهای باقیمانده طرح مسکن مهر در این استان نیز گفت: اکثر پروژه های مسکن مهر در سطح استان تکمیل و تحویل متقاضیان شده که مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی افزود: تعداد محدودی از پروژه‌های باقیمانده مساکن مهر نیز مشمول پروژه‌های تعاونی ساز هستند، مشکلات پیش روی این پروژه‌ها در جلسات کمیته تعاونی‌های مشکل‌دار استان که بصورت مستمر در محل اداره کل تعاون استان تشکیل می‌شود، مطرح و به تفکیک هر پروژه تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.