شناسهٔ خبر: 11175 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیسی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان با بهره‌ از ابلاغیه وزیر راه‌ و شهرسازی به خودباوری برسند/ گذشت زمان مزایای ابلاغیه را ثابت می‌کند

محمدرضا رئیسی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی با انقلابی خواندن تصمیم تازه وزیر راه و شهرسازی مبنی بر منع حضور و شرکت کارکنان شهرداری‌ها، شورای شهر و روستا و وزارت کشور و همچنین کارکنان وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: استقلال سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان یعنی اینکه به حرفه ساخت و ساز اهمیت داده و آن را حرفه‌مند ‌کنیم.

محمدرضا رئیسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی مبنی بر منع کارکنان شهرداری‌ها، وزارت کشور و شورای شهر و روستا از نامزدی در انتخابات و عضویت در هیئت‌مدیره سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان کشور که پیش‌تر، این منع برای کارکنان وزارت راه و شهرسازی نیز ایجاد شده بود گفت: آقای آخوندی به دنبال اجرای ماده یک قانون است که در آن وظایف نظام مهندسی ساختمان همچون قوانین، آیین‌نامه و مشخصات تشکل‌های صنفی به طور کامل بیان شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه سازمانهای نظام مهندسی ساختمان جایگاه اعتلاف تشکلهای صنفی است به تعداد تشکل‌های صنفی کشور در امر ساخت و ساز اشاره کرد و گفت: در کشور در حال حاضر بیش از 12 تشکل صنفی وجود دارد که خدمات مهندسی ارایه می‌دهند و دست‌اندرکار اجرایی و عملیاتی شدن طرح‌ها و پروژه‌ها هستند یعنی همان تشکل‌های صنفی هفت‌گانه سازما‌ن‌های نظام مهندسی ساختمان شامل عمران، برق، مکانیک، معماری، شهرسازی، ترافیک و نقشه‌برداری و همچنین تشکل‌های صنفی مربوط به ساخت و ساز، انجمن صنفی مجریان، انجمن انبوه‌سازان، انجمن شرکت‌های ساختمانی و انجمن مشاورین که در امور ساخت و سازها از طراحی تا اجرا و نظارت حضور و شرکت دارند.

رئیسی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی ساختمان محل هماهنگ‌کننده تشکل‌های صنفی برای اهداف، قوانین، مقررات ملی ساختمان و استانداردها است به همین خاطر اداره کننده این تشکیلات و تشکل‌های صنفی نباید به دولت وابسته باشد. اگرچه همواره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان از حمایت‌ها، پشتیبانی و مشاوره های دولتی بهره برده‌اند و آن را نیز ندیده نمی‌گیرند اما در حال حاضر و پس از گذشت 20 سال از قانون نظام مهندسی ساختمان جا دارد که تشکل‌های صنفی مستقل شوند و این مدت زمان برای راهنمایی آنها زمان مناسبی بوده است. استقلال سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان یعنی اینکه به حرفه ساخت و ساز اهمیت داده و آن را حرفه‌مند ‌کنیم.

وی تاکید کرد: آقای آخوندی با طرح های انقلابی خود، ایده‌هایی که زمانی تحقق آن جزو آرمان‌های ما بود را اجرایی کرده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی به بودجه عمرانی کشور که در طی یکسال به حدود 12 هزار میلیارد تومان می‌رسد اشاره کرد و افزود: تشکل‌های صنفی که خدمات مهندسی ارائه می‌کنند بالای 100 هزار میلیارد هزینه می‌کنند به همین‌خاطر نیز جایگاه تشکل‌های صنفی جایگاه بسیار معتبری است و تصمیمات آقای وزیر این تفکیک‌ها را عملیاتی می‌کند. بدین‌معنا که کارکنان سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی در نقش راهبر و راهنمایی‌کننده هستند و مهندسان حرفه‌مند و اعضای تشکل‌های صنفی مسئولیت سنگین طراحی، اجرا و نظارت بر ساخت و سازها را انجام می‌دهند.

رئیسی با اشاره به اینکه تصمیماتی که در حوزه‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی گرفته می‌شود خلق‌الساعه نبوده و بر اساس مطالعه و مشاوره با کارشناسان و دست‌اندرکاران انجام می‌شود، تاکید کرد: در حال حاضر در دوران گذر بوده بدین معنا دورانی را تجربه می‌کنیم که برخی از شرایط در حال تغییر و تحول است به همین‌خاطر نیز وجود آسیب‌هایی در این مقطع زمانی دور از ذهن نیست. بدین‌معنا که عده‌ای مخالفت کرده، عده‌ای نیز به نقد روی آورده و عده‌ای نیز از دستور وزیر راه و شهرسازی سرباز می‌زنند. با این حال این ابلاغیه اثرات مثبت زیادی در پی‌خواهد داشت و این موردی است که گذشت زمان آن را به اثبات می‌رساند.

وی افزود: تشکل‌های صنفی باید به خودباوری برسند و به‌همین‌خاطر در فرصت مغتنمی که ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی برای سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان فراهم کرده باید خود را به جایگاهی که باید برسند برسانند.

رئیسی حضور بازنشستگان سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی در سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان را مغتنم ارزیابی کرد و گفت: حضور بازنشستگان نشان از تجربه بالا و حضور جوانان حاکی از چابکی سازمان است به همین خاطر هیات‌مدیره‌ای که بتواند از این دو بهره ببرد به اهداف موردنظر خود دست می‌یابد. /

نظر شما