شناسهٔ خبر: 111873 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در سه ماهه نخست سال جاری محقق شد؛

تخلیه و بارگیری حدود ۱۱ میلیون تن کالا در بندر امام (ره)

بندر امام خمینی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان از تخلیه و بارگیری نزدیک به ۱۱ میلیون تن انواع کالا از ابتدای امسال تاکنون در مجتمع بندری امام خمینی (ره) و صنایع همجوار خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان اعلام کرد: تخلیه کل کالاها در سه ماهه نخست سال جاری در پهناورترین بندر تجاری کشور با ۲ درصد افزایش به بیش از ۵ میلیون تن رسیده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به پهلوگیری ۵۸ فروند کشتی اقیانوس‌پیمای حامل کالای اساسی در بازه زمانی یاد شده، گفت: بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع کالای اساسی در این مجتمع بزرگ بندری به طور شبانه‌روزی با بهره‌گیری از تجهیزات استراتژیک و  پیشرفته تخلیه و انبارش شده است.

وی همچنین با اشاره به هم‌افزایی‌های صورت گرفته به منظور تسریع در روند خروج کالای اساسی از این مجتمع بزرگ بندری که در پی تأکیدات مقامات اجرایی ارشد کشور در جریان بازدید از این بندر صورت گرفته، از رشد ۹ درصدی خروج کالای اساسی در مدت مذکور خبر داد و تصریح کرد: بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع کالای اساسی از انبارهای وسیع بندر امام خمینی (ره) بارگیری و به نقاط مختلف کشور با بهره‌گیری از ناوگان جاده‌ای و ریلی به واسطه اتصال این بندر به شبکه مواصلاتی در پسکرانه‌ی خود ارسال شده است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) اشتغال‌آفرینی را یکی از جنبه‌های با اهمیت در انجام امور بندری عنوان کرد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های کاربردی که صورت گرفته به واسطه ظرفیت سرمایه‌گذاری‌های مختلفی که در بندر امام خمینی (ره) وجود دارد، امکان ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار از سوی بخش خصوصی در این مجموعه بندری فراهم است.

وی با اشاره به برخورداری بندر امام خمینی (ره) از انبارهای وسیع انبارش و ذخیره کالا یادآور شد: این بندر ظرفیت انبار (ظرفیت درجا) ۳.۵ میلیون تن کالای اساسی و غلات را دارد و علاوه بر این نیز امکان ذخیره ۴۵۰ هزار تن روغن خوراکی را دارد.

به گفته آقایی، با بهره برداری از سیلوی جدید بندر امام خمینی‌ (ره)، ظرفیت نگهداری غلات در این بندر به ۳۵۰ هزار تن افزایش یافته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان اضافه کرد: با توجه به حجم ورود کالاهای مورد نیاز کشور به بندر امام (ره)، به مردم توصیه می‌شود در زمین تامین کالاهای اساسی، نگرانی نداشته باشند.

اسکله‌های مسافری در بندر امام خمینی (ره) ایجاد می‌شود

آقایی همچنین به وجود ظرفیت‌های گردشگری دریایی در استان اشاره کرد و گفت: خوزستان دومین استان کشور است که بیشترین طول سواحل کشور را به خود اختصاص داده است که همین موضوع جذابیت‌های مطلوبی را در حوزه مسافرت‌های دریایی و گردشگری دریایی به وجود آورده است.

وی ادامه داد: در غرب بندر امام خمینی (ره) شهرستان‌های آبادان و خرمشهر قرار دارد که بنادر آنها از جذابیت مطلوبی برای مسافرت‌های بین المللی برخوردار هستند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان یادآور شد: در این بنادر نیز خطوط دریایی با محوریت تبادل مسافر بین کشورهای همسایه فعالیت دارند.

آقایی به جذابیت‌های گردشگری مطلوب در شرق بندر امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: در اهداف پیش‌بینی شده برای توسعه فعالیت این بندر، ایجاد اسکله‌های مسافری بیشتر در محدوده این بندر است.

انجام مسئولیت‌های اجتماعی با جدیت در بنادر و دریانوردی خوزستان پیگیری می‌شود

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان همچنین بر اهمیت مسئولیت‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: این اداره کل در انجام مسئولیت‌های اجتماعی، سه موضوع اساسی را در دستور کار قرار داده است که به بخش ایجاد زیرساخت‌های مطلوب برای منطقه، توجه به موضوعات بهداشت و درمان و همچنین اشتغال است.

وی افزود: از جمله پروژه‌های فعال در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی این اداره کل، احداث جاده کمربندی بندر امام خمینی (ره) است که همزمان با تکمیل بخش‌هایی از آن، تأمین روشنایی این مسیر نیز در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، حدود ۷۰ درصد حجم کالاهای اساسی مورد نیاز کشور از طریق بندر امام خمینی (ره) وارد می‌شود. این بندر در جنوب خوزستان و شمال غربی خلیج فارس ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه ۵۰ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی را دارد.