شناسهٔ خبر: 111894 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در بهار امسال صورت پذیرفت:

افزایش ۹۰ درصدی شناسایی تخلفات اضافه بار در استان مرکزی

گشت دروازه ای معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی از افزایش ۹۰ درصدی شناسایی تخلفات اضافه بار توسط کارشناسان ایمنی و ترافیک و گشت‌های سیار در سطح راه‌های استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی از استان مرکزی، «علی امیری» معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با اشاره به تشدید نظارت‌ها بمنظور کنترل فعالیت ناوگان حمل و نقل گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون شناسایی تخلفات اضافه بار در استان مرکزی ۹۰ درصد رشد داشته است.

وی هدف از اجرای این طرح را ارتقای ایمنی و جلوگیری از آسیب به زیرساخت راه‌ها عنوان کرد و افزود: با تقویت گشت‌های نظارت حمل و نقل و همکاری پلیس راه استان، امسال بیش از ۵۰ طرح گشت دروازه ای در سطح محورهای مواصلاتی استان به اجرا در آمده است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با تشریح اقدامات انجام شده اظهار کرد: از عمده ترین تخلفات احصا شده در این طرح می‌توان به حمل کالای بدون بارنامه و حمل بار دارای اضافه تناژ اشاره کرد.

وی ادامه داد: برای شناسایی تخلفات اضافه بار، علاوه بر سامانه‌های هوشمند توزین بار (WIM) نصب شده در راه‌ها، این تخلفات توسط گشت‌های ایمنی و ترافیک با استفاده از باسکول سیار نیز شناسایی شده و پس از آن متخلفین به کمیسیون رسیدگی به تخلفات اداره کل معرفی می‌شوند که گفته می‌شود اغلب تخلفات اضافه بار مربوط به محورهای منتهی به معادن مصالح ساختمانی است.

به گفته امیری در سه ماهه نخست امسال بیش از ۲۰۰ تخلف در کمیسیون‌ ماده ۱۱ و ۱۲ رسیدگی به تخلفات حمل و نقل در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی مورد بررسی قرار گرفته که نتیجه آن صدور احکام مختلف برای ۸۴ نفر راننده و ۱۴ شرکت حمل و نقل کالا بوده است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی یادآور شد: حمل بار بدون بارنامه علاوه بر تخلف و تخطی از قانون، می‌تواند عواقب جبران ناپذیری در صورت بروز حوادث پیش بینی نشده، برای رانندگان بهمراه داشته باشد که یکی از آنها عدم پوشش بیمه در صورت خسارت به محموله‌ است.

وی تأکید کرد: هدف از اجرای طرح‌های نظارتی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای، در وهله اول جابه‌جایی نظام مند و سیستماتیک بار بوده که در نهایت منجر به برخورداری از حمل و نقل ایمن و حمایت از رانندگان درصورت بروز حوادث پیش بینی نشده و احتمالی است که امیدواریم با تداوم اجرای طرح گشت دروازه ای و رعایت کامل قوانین توسط رانندگان، شاهد شبکه حمل و نقل پایدار باشیم.