شناسهٔ خبر: 112073 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

کارشناس سازمان هواشناسی اعلام کرد؛

افزایش بادهای ۱۲۰ روزه و خیزش گردوخاک در مناطق مستعد/کاهش ۷ درجه‌ای دما از امروز

طوفان شن در سیستان و بلوچستان کارشناس سازمان هواشناسی از افزایش میزان بادهای ۱۲۰ روزه و خیزش گردوخاک در برخی مناطق کشور به ویژه زابل خبر داد.

کبری رفیعی کارشناس سازمان هواشناسی، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخرین وضعیت جوی کشور برای امروز یکشنبه دوازدهم تیرماه و روزهای آتی را تشریح کرد.

وی افزود: امروز در استان‌های ساحلی دریای خزر به ویژه استان‌های گلستان و مازندران بارش باران و در ارتفاعات رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی رخ می‌دهد.

رفیعی خاطر نشان کرد:‌ در بخش‌هایی از استان اردبیل، خراسان شمالی و شمال آذربایجان‌های غربی و شرقی، ارتفاعات ‌البرز مرکزی و مناطق جنوبی کشور از جمله سیستان و بلوچستان،‌ ارتفاعات جنوبی کرمان،‌ شمال شرق هرمزگان و در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب بارش‌های رگباری همراه با رعد و برق و وزش باد شدید را خواهند داشت.

کارشناس سازمان هواشناسی از تداوم بارش‌ها برای روز دوشنبه در سواحل خزر، استان‌های گیلان و مازندران و ارتفاعات البرز مرکزی خبر داد و گفت: احتمال رعد و برق در این مناطق نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در سیستان و بلوچستان،‌ جنوب کرمان و شمال هرمزگان هم همین شرایط ادامه پیدا می‌کند، افزود: در واقع مناطق جنوبی تا روزهای پایانی هفته این شرایط را خواهند داشت.

رفیعی گفت: امروز در مناطقی از غرب و جنوب غرب کشور، مناطق شمال شرق و شرق،‌ سمنان، شمال اصفهان، البرز، قم و تهران افزایش سرعت وزش باد سبب خیزش گردوخاک خواهد شد و از روز دوشنبه تا پنجشنبه در شمال شرق و شرق کشور به ویژه منطقه زابل وزش باد شدید سبب خیزش گردوخاک می‌شود که در واقع افزایش بادهای ۱۲۰ روزه را در این مناطق خواهیم داشت.

کارشناس هواشناسی از کاهش۴ تا ۷ درجه‌ای دمای هوا طی روزهای یکشنبه و دوشنبه در نیمه شمالی کشور خبر داد و گفت: مجددا روزهای سه شنبه و چهارشنبه افزایش تدریجی و نسبی دمای هوا رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: از امروز تا روز سه شنبه دریای خزر مواج و متلاطم خواهد بود و طی پنج روز آینده دریای عمان این شرایط را خواهند داشت که برای مناطق ساحلی و دور از ساحل سیستان و بلوچستان و هرمزگان هم هشدار سطح نارنجی صادر شده و فعالان دریایی و صیادان باید توجه لازم را داشته باشند.

رفیعی خاطر نشان کرد: در مناطق جنوبی از جمله استان هرمزگان، ‌کرمان و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و مناطق جنوبی کرمان بارش‌های رگباری سبب جاری شدن روان آب،‌ آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی و برخورد صاعقه خواهد شد که این شرایط برای روز سه‌شنبه نیز در این مناطق و جنوب شرق فارس ادامه خواهد داشت.

کارشناس هواشناسی آسمان امروز تهران را صاف همراه با وزش باد در برخی ساعات اعلام کرد که احتمال وزش باد شدید هم وجود دارد.

وی بیشینه دمای امروز تهران را ۳۵ درجه بالای صفر دانست که نسبت به روز گذشته حدود ۵ درجه کاهش یافته و کمینه دما نیز فردا به ۲۱ درجه بالای صفر خواهد رسید.