شناسهٔ خبر: 112127 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

در نشست خبری سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما»مطرح شد:

پایان عملیات اعزام حجاج /اعزام بیش از ۳۹هزارزائر به سرزمین وحی

جلسه سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» با اعلام پایان عملیات اعزام حجاج طی امروز گفت: اعزام ۳۹هزارو ۵۳۱ زائر با ۱۶۲ پرواز برقرار شد.

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شمس الدین فرزادی پور، سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» طی نشست خبری که امروز ۱۲ تیر ماه با حضور خبرنگاران برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدای پرواز ۶۵۵ ایران ایر در ۱۲تیرماه۱۳۶۷بیان کرد: پروازهای رفت حج امروز با دو پرواز از فرودگاه زاهدان و امام خمینی (ره) به اتمام خواهد رسید.

وی با اشاره به اعزام ۳۹هزارو ۵۳۱ زائر حج تمتع  با ۱۶۲پرواز تا پایان امروز گفت:میانگین تأخیر پروازها ۳۷ دقیقه بوده و حتی تعدادی از پروازها زودتر از موعد انجام شد و تنها دو پرواز به عربستان ۸تا ۱۰ ساعت تاخیر داشتند و همه همکاران در هما تلاش می‌کنند تا تاخیرها به حداقل برسد.

فرزادی پور در ادامه گفت : بسیاری از تاخیر پروازها به خاطر تاخیر در ورود هواپیما اتفاق افتاد و نقص فنی کمترین دلیل تاخیر پروازها بود.

وی درادامه با اشاره به بحث بازگشت حجاج گفت:در بحث پروازهای برگشت همه کشورها تمایل دارند زودتر به وطن بازگردند و موضوع بعد بحث هزینه هاست و عربستان توان پاسخگویی به این تعداد پرواز را ندارد.

وی در ادامه گفت: در پرواز های برگشت  در روزهای نخست ۵ و ۶ پرواز  و در بیشترین تعداد در عملیات برگشت زائران ۱۴ پرواز اختصاص داده خواهد شد.

جزییات اعزام حجاج از  فرودگاه امام خمینی (ره)

سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به عدم اعزام حجاج از ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: مشکلات موجود به دلیل محدودیت های ما بود. فاصله رمپ فعلی تا ترمینال سلام ۱۱کیلومتر است که این امر موجب استهلاک زیاد هواپیما می شود و در اجرای ماموریت دچار مشکل بودیم به همین منظور برای جابجایی حجاج از اتوبوس فرودگاهی استفاده نشد و از اتوبوس ویژه و صندلی دار استفاده شد که زایران برای طی مسیر از ترمینال سلام به ایستگاه پروازی در ترمینال یک اذیت نشوند.

حج امسال هم قیمت حج۹۸

فرزادی پور در ادامه با اعلام این که حج  امسال با ارزان ترین قیمت ممکن،  با مبلغ ۱۵ میلیون هم  قیمت سال ۹۸ انجام شده است، افزود: در سوختگیری هواپیماها مشکلی نداشتیم و در عربستان بدلیل افزایش هزینه ها سوختگیری انجام نشد. اگر آنجا مجبور به سوخت گیری می شدیم، هزینه ها خیلی افزایش پیدا می‌کرد ولی برنامه ریزی به گونه ای انجام شد که آنجا سوختگیری نشود.

وی در مورد اینکه عربستان فقط به ایران ایر اجازه پرواز حج را داد اظهار کرد: عربستان به شرکت های حامل پرچم معمولا در انجام ماموریت های بزرگ اجازه پرواز می دهد و دلیل اصلی آن ضمانت هایی است که دولت ها به شرکت های حامل پرچم دارند.

فرزادی پور خاطر نشان کرد: در عملیات اعزام حجاج هواپیمایی معراج با ۵ پرواز  باشماره پرواز ایران ایر در ماموریت اعزام حجاج به عملیات حج کمک کرد.

بدهی۲۷۰میلیون دلاری ایران ایر از خرید هواپیمای برجامی

فرزادی پور با بیان اینکه هواپیماهای برجامی خصوصاً ATR ها سودده نیستند که هیچ زیان ده هم هستند، گفت: تنها ۱۰ درصد پروازهای با ATR زیان کمتری دارند ولی به این معنی نیست که ATR ها را کنار بگذاریم.

وی درباره میزان بدهی باقی‌مانده ایران ایر به شرکت ATR گفت: ۲۷۰ میلیون دلار بدهی خرید هواپیماهای  ATR که در دوران برجام خرید شد را داریم و به مرور شرکت ایران ایر موظف به پرداخت بدهی است. انتظار داریم شیوه‌های پرداخت در دولت تببین شود تا فشار زیادی برای پرداخت بدهی به شرکت ایران ایر نیاید.

 وی درباره برنامه هما برای نوسازی ناوگان نیز بیان‌داشت: حاکمیت به دنبال خرید هواپیما است، اما خرید هواپیما به صورت مستقیم از سوی شرکت دنبال نمی‌شود.

وی درباره واگذاری صندوق بازنشستگی هما به صندوق بازنشستگی کشوری گفت: سه ماه است این انتقال عملیاتی شده و بازنشستگان هما در موعد مقرر از صندوق کشوری حقوق ماهانه دریافت می‌کنند. با این حال سهمیه‌هایی مانند بلیت سالانه که بر گردن ماست حتماً انجام خواهد شد.

آغاز فروش بلیت تهران- نجف با نرخ ۶ میلیون تومان

سرپرست هواپیمایی هما همچنین درباره قیمت پروازهای نجف و بغداد در آستانه روز عرفه، گفت: بسیاری از  ایرلاین‌ها بلیت‌ها را به چارتر کنندگان واگذار کرده‌اند و به همین دلیل قیمت بلیت نجف در آستانه عید قربان به رقم ۱۲ میلیون تومان رسیده است.

وی ادامه‌داد: ایران ایر برای کمک و توقف افزایش بی رویه قیمت‌ها اقدام به فروش بلیت تهران- نجف با قیمت مصوب ومنطقی کرده است و در محدوده قیمتی رفت و برگشت ۶ میلیون تومان فروش بلیت را آغاز کرده است و هم اکنون روزانه  ۲۵۰ صندلی درحال عرضه است.