شناسهٔ خبر: 112155 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اعلام کرد:‌

بیش از ۶۱ هزار متقاضی مسکن قمی حائز شرایط شده اند

نهضت ملی مسکن قم 1 مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: تاکنون بیش از ۶۱ هزار متقاضی مسکن طرح نهضت ملی در استان قم حاثز شرایط شده اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قم)، محمد صادقی اظهار کرد: در استان قم حدود ۱۳۲ هزار متقاضی در سامانه نهضت ملی مسکن نام نویسی کرده اند که تاکنون ۶۱۶۵۲ متقاضی حائز شرایط شده اند.

وی افزود: از میان افراد حائز شرایط شده، برای ۲۵۷۳۹ متقاضی افتتاح حساب انجام شده است که ۱۸۲۷۹ تن از آنان آورده اولیه را واریز کرده اند.

صادقی در خصوص فازهای ثبت نامی در استان قم توضیح داد: در فاز یک ۴۹۱۹ تن در سال ۹۸، در فاز پنجم ۲۲۹۴۴ متقاضی در خرداد ۱۴۰۰ و در فاز ششم یعنی طرح نهضت ملی مسکن ۹۲۷۲۹ متقاضی نام نویسی کرده اند.

وی در خصوص ثبت نام نهادی و تفاهم نامه ای اظهار کرد: تعداد ۱۱۱۱۲ متقاضی در فازهای نهادی مانند اتاق تعاون، کارگری، مهندسین، جهاد کشاورزی و ..... ثبت نام کرده اند که فرآیند پالایش آنان بعد از انعقاد تفاهم نامه انجام می شود.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان قم، در حال حاضر پالایش متقاضیان فازهای عمومی پنج و شش در حال انجام است و با توجه به زمان بر بودن این فرآیند، در هیچ مرحله ای متقاضیان نیاز به مراجعه حضوری به این اداره کل ندارند.

صادقی تصریح کرد: برای تمامی متقاضیان که حائز شرایط چهار گانه اعلامی هستند، زمین تأمین خواهد شد و به تبع آن واحد مسکونی احداث می شود.

وی گفت: آورده اولیه تمامی متقاضیان چهل میلیون تومان است که طی دو مرحله ۲۰ میلیون تومانی از متقاضیان اخذ خواهد شد که در صورت عدم واریز در موعد مقرر حذف می شوند.

صادقی در خصوص آغاز عملیات اجرایی در اراضی ۵۶۰ هکتاری اظهار کرد: آماده سازی و زیر سازی این اراضی به زودی آغاز می شود و بعد از اتمام آن عملیات ساخت بر روی این اراضی کلید خواهد خورد.

وی در خصوص نحوه انتخاب سازندگان توضیح داد: در این طرح از سازندگان حرفه ای و دارای گرید بهره گیری خواهد شد و در همین راستا، کارگروهی متشکل از راه و شهرسازی، استانداری، سازمان نظام مهندسی استان برای بررسی صلاحیت سازندگان ایجاد شده است.

صادقی به ارائه تسهیلات ویژه برای خودمالکین اشاره کرد و گفت: مالکین زمین یا واحدهای فرسوده می توانند برای دریافت تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی ساخت یا بازسازی واحد در سامانه نام نویسی کنند که تا کنون ۵۴۵ پروژه  و ۹۱۷۳ واحد مسکونی در سامانه ثبت نام کرده اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در پایان با اشاره به این که فرآیند پالایش متقاضیان زمان بر است خاطر نشان ساخت: هم اکنون بیش از ۲۰ تن از کارکنان این اداره کل در حال انجام و پالایش مدارک و فرم ج متقاضیان هستند، این فرآیند به مرور برای تمامی متقاضیان انجام می شود.از این رو مراجعه حضوری متقاضیان باعث طولانی تر شدن فرآیند پالایش خواهد شد.