به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از خوزستان، حمیدرضا شهرکی ثانوی در سفر به استان خوزستان و بازدید از پایانه سیاحت اهواز اظهار کرد: با توجه به آغاز سفرهای تابستانی، طرح ویژه کنترل تأخیر در مبدا و حین سفر ناوگان عمومی حمل و نقل مسافر از ۱۲ تیرماه به مدت ۱۰ روز در پایانه های مسافربری عمومی و خصوصی اجرا می شود.
وی افزود: در تبصره ۱و۲ماده ۶ ضوابط حمل و نقل مسافر و بند ۶ منشور حقوق مسافر چگونگی خدمات دهی به مسافران مشخص شده و در صورت به حد نصاب نرسیدن تعداد مسافران یک اتوبوس، با همکاری دیگر شرکت های حمل و نقل مسافری، باید اتوبوس دیگری با همان کیفیت و امکانات در اختیار مسافران قرار گیرد و در صورت تأخیر بیش از یک ساعت در حرکت، شرکت ها موظف هستند بلیط را بدون کسر وجه استرداد کنند.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: در مبدأ سفر، کنترل های لازم انجام می شود و با اجرای این طرح، استان های مقصد نیز شکایت های مردمی از جمله تأخیر در حین مسیر و محل پیاده شدن مسافران که خارج از استانداردهای تعریف شده هست را رسیدگی کرده و به ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مبدأ منعکس خواهند کرد.
شهرکی ثانوی تأکید کرد: درصورتی که تأخیرهای گزارش شده با ضوابط ابلاغ شده حمل و نقل و منشور حقوق مسافر مغایرت داشته باشند، تخلفات پس از بررسی کارشناسان، در کمیسیون های ویژه رسیدگی بر اساس مواد ۱۱ و ۱۲ و ۱۴ منجر به صدور رأی خواهد شد.
وی گفت: مسافران در صورت مشاهده تخلف می توانند مراتب را به سامانه پیام کوتاه شکایت ۲۰۰۰۱۴۱، تلفن گویای ۱۴۱ مرکز مدیریت راه ها، سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و سایت های ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای منعکس کنند.
معاون حمل و نقل سازمان ادامه داد: طبق آمار سال گذشته علی رغم شرایط به وجود آماده به دلیل بیماری کرونا، بیش از ۱۰۳ میلیون نفر مسافر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای در کشور جابه جا شدند که از این میزان سهم جابه جایی مسافران توسط ناوگان اتوبوس ۵۶ درصد بود به همین دلیل رضایت مسافران عزیز حمل و نقل بین شهری با ناوگان اتوبوسی برای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
وی اظهار کرد: با توجه به شرایط به وجود آمده در زمینه فروش بلیط به صورت اینترنتی، مسافران می توانند از این ظرفیت برای تهیه بلیط استفاده کرده و از سایت های معتبر نسبت به تهیه بلیط اقدام کنند.
شهرکی ثانوی اذعان کرد: درصورتی که مسافران امکان خرید بلیط اینترنتی را ندارند، با مراجعه به پایانه های مسافربری بلیط مورد نیاز خود را از شرکت های معتبر تهیه کنند تا در صورت بروز تخلف، امکان رسیدگی به شکایات از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان های سراسر کشور امکان پذیر باشد.