شناسهٔ خبر: 11233 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

دعوت آخوندی از سرمایه‌گذاران برای توسعه حمل و نقل مسافری در دریای خزر /سرمایه‌گذاری ۱۲۲ میلیارد تومانی در ۳ پروژه‌ توسعه‌ای بندر انزلی

سفر گيلان وزیر راه و شهرسازی با دعوت از تمام سرمایه گذارانی که علاقمند به توسعه ناوگان حمل و نقل مسافری دریایی هستند گفت: وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی دارند تا تجهیزات و ناوگان لازم برای سرمایه گذاری در این بخش را تامین کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی امروز ۷ شهریورماه در حاشیه مراسم افتتاح بزرگترین حوضچه بنادر شمالی حاشیه دریای خزر در جمع خبرنگاران گفت: امروز در بندر انزلی پروژه افزایش ظرفیت بارگیری و تخلیه این بندر که رقمی در حدود ۷ میلیون تن کالا است را داریم. با اقداماتی که تا به امروز انجام شده قرار است این ظرفیت به ۱۰ میلیون تن کالا افزایش یابد. همچنین این حوضچه بزرگترین حوضچه بنادر دریایی خزر به شمار می رود.

آخوندی از سرمایه‌گذاری ۱۲۲ میلیارد تومانی در ۳ پروژه‌ توسعه‌ای بندر انزلی سخن گفت و افزود: سرمایه‌گذاری‌ها همچنان ادامه دارد و در پنج اسکله‌ای که در دست احداث است هزینه می شود.

وزیر راه و شهرسازی از پیگیری برای تکمیل آزادراه قزوین - رشت خبر داد و گفت: عملیات اجرایی این محور در حوزه خارج از شهر انجام شده و عمده موارد این آزادراه در بخش تونل‌ها و پل‌های سنگین بود که عملیات آن به پایان رسید. اجرای عملیات باقی مانده از این محور اعتباری حدود هزار میلیارد تومان نیاز دارد که بخشی از آن اجرا شده و پروژه با سرعت بسیار خوبی پیش می‌رود.

وی گفت: بخش راه‌آهن انزلی بسیار فعال است و عملیات به خوبی پیش می‌رود. اتصال رشت به بندر انزلی پروژه جدیدی است که به دنبال تحقق آن هستیم که برنامه ما برای توسعه آن اتصال مستقیم راه‌آهن به بندر است. ادامه این خط ریلی از رشت به آستارا خواهد بود که تامین مالی این پروژه در حال انجام است.

آخوندی افزود: در مجموع یازده اسکله در بندر انزلی فعال هستند که در برنامه داریم این میزان را به شانزده اسکله افزایش دهیم. ارتقای اسکله‌ها می تواند اندیشه ای که ما برای توسعه ترانزیت در محور شمال - جنوب داریم را به نتیجه برساند؛ این پروژه در بندر انزلی به سیستم خط آهن انزلی - رشت و رشت - قزوین متصل می‌شود که می‌تواند سیستم حمل و نقل ترکیبی را که از برنامه‌های ما است تحقق بخشد.

آخوندی افزود: توسعه این بندر هم در حوزه ترانزیت و هم حمل و نقل بین المللی می‌تواند بسیار مهم باشد؛ افزون بر این امروز افتتاح ترمینال مسافری دریایی بین‌المللی انزلی انجام شد که می‌تواند به حمل و نقل مسافری در دریای خزر کمک کند.

وزیر راه و شهرسازی با دعوت از تمام سرمایه گذارانی که علاقمند به توسعه ناوگان حمل و نقل مسافری دریایی هستند تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی دارند تا تجهیزات و ناوگان لازم برای سرمایه گذاری در این بخش را تامین کنند. این موضوع می تواند در جهت فعال شدن صنعت حمل و نقل و توسعه اقتصادی دریای خزر نقش موثری داشته باشد.

آخوندی با اعلام رایزنی با شهرداری گیلان برای سرمایه گذاری در حوزه مسافری بنادر شمالی کشور گفت: تعامل سازمان بنادر و دریانوردی با شهرداری می تواند در توسعه گردشگردی استان موثر واقع شود.

با آغاز بهره‌برداری از موج شکن ها و دایک بندر انزلی ٢٤ هکتار زمین استحصال و ٨٠ هکتار به حوضچه این بندر افزوده می‌شود. همچنین اسکله مسافری با طول ١٠٤ متر و عرض ٣٠ متر و همچنین پایانه مسافری بندر انزلی به عنوان اولین پایانه مسافربری دریایی ایران در سواحل خزر به بهره برداری می‌رسد. در مجموع برای این پروژه های توسعه ای  بندر انزلی یک میلیارد و ٢٢١ میلیون ریال هزینه شده است./

نظر شما