شناسهٔ خبر: 112356 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

به ریاست معاون وزیر راه و شهرسازی؛

جلسه ستاد بازآفرینی شهری و شورای مسکن شهرستان مراغه برگزار شد

جلسه مراغه جلسه ستاد بازآفرینی شهری و شورای مسکن شهرستان مراغه به ریاست محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و با حضور مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی؛ پس از بازدید میدانی به همراه مسئولین شهرستانی از محله زغال آباد شهر مراغه؛ درمحل سالن جلسات شهرداری مراغه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی( آذربایجان شرقی) ، آئینی با بیان این که با یاری خداوند متعال، همراهی مجلس شورای اسلامی و حمایت دولت مردمی برنامه داریم ظرف سه سال آینده، تمامی معابر خاکی در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی بهسازی و آسفالت شوند، گفت: در سال جاری تاکنون از محل قیر رایگان؛ با هزینه 6000 میلیارد ریال قیر توزیع و با همکاری شهرداری‌ها عملیات اجرایی آسفالت و بهسازی معابر شروع شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که تمامی معابر خاکی باقیمانده شناسایی می‌شود تا ظرف 3 سال آینده معبر خاکی در محلات هدف باقی نماند، اظهارکرد: ما قیر رایگان را تامین و شهرداری برنامه را اجرا می‌کند. این امر با هدف کاهش چهره محرومیت در این مناطق صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که نوع مداخله و رویکرد نوسازی بافت فرسوده با ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی متفاوت است، اظهارکرد: در نوسازی بافت فرسوده، تمرکز بر نوسازی مسکن است ، این محلات از ظرفیت خوبی برای تولید مسکن برخوردارند و با تخریب هر یک واحد فرسوده ویلایی می‌توان سه واحد آپارتمان ساخت ، همچنین در این محلات خدمات وجود دارد و فقط با افزایش جمعیت ، باید خدمات توسعه یابد.

وی با اشاره به رویکرد شرکت بازآفرینی شهری در خصوص ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی افزود : ناپایداری در سکونتگاه‌های غیررسمی بیشتر است زیرا خارج از برنامه رسمی ساخت و ساز و بدون نظارت و مجوز ساخته شده و اکثر واحدهای این مناطق ناپایدار است که در این مناطق خدمات زیربنایی و روبنایی پایین‌تر از متوسط همان شهر است و سرانه خدماتی این محلات باید به متوسط سرانه آن شهر ارتقا یابد.

 در این جلسه امیر بخشی زاده ، مدیر کل راه و شهرسازی استان نیز با بیان این که رویکرد اولیه در ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی تامین خدمات زیربنایی و روبنایی است تا نابرابری کاهش یابد ، عنوان کرد : چنانچه این محلات امکان ادامه زیست انسانی را داشته باشد ، رویکرد ساماندهی است اما اگر در مسیل، سیلاب، گسل، شیب تند، دکل‌های برق فشار قوی و  ... باشد، باید جابجایی صورت گیرد که البته درصد این محلات کم است و اکثر محلات هدف نیاز به جابجایی ندارند و امکان درجاسازی وجود دارد.

در ادامه مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ارتباط با محله بافت فرسوده و نارکارآمدشهری زغال آباد مراغه افزود: طراحی یکپارچه محله باید مدنظر قرار گیرد تا حداکثر پتانسیل و ظرفیت اراضی مذکور مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین از تمام مالکین ، سرمایه گزاران ، انبوه سازان، پیمانکاران و سازندگان ذیصلاح برای مشارکت حداکثری در امر نوسازی محله زغال آباد مراغه دعوت کرده و بیان نمود: شرکت باز آفرینی شهری ایران برای احیای محله زغال آباد مراغه برنامه ریزی و حمایت های لازم را انجام خواهد داد.