شناسهٔ خبر: 112367 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی اعلام کرد؛

کاهش ۱۷ میلی متری بارندگی بهار در خراسان رضوی/خشکسالی خفیف در نواحی جنوبی استان

عراقی زاده مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی مقدار بارندگی بهار ۱۴۰۱ این استان را ۵۱ میلی متر اعلام کرد و گفت: میزان بارش استان در فصل بهار نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت ۱۷ میلی متر کاهش داشته است.

محسن عراقی زاده مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در تحلیل شرایط آب و هوایی فصل بهار ۱۴۰۱ استان گفت: مقدار بارندگی بهار ۱۴۰۱ استان خراسان رضوی ۵۱ میلی متر بوده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۳۶ و در دوره آماری ۶۸ میلی متر ثبت و گزارش شده است و میزان بارش استان در فصل بهار نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت ۱۷ میلی متر کاهش داشته است.

وی افزود: به طور کلی نیمه شمالی و مرکزی استان خراسان رضوی بیشترین میزان بارش را در بهار ۱۴۰۱ داشته است، این در حالی است که جنوب غربی استان کمترین بارش را داشته است.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: بیشترین بارش فصل بهار در استان خراسان رضوی مربوط به درگز با ۱۲۵ میلی متر و کمترین میزان آن نیز مربوط به ایستگاه هواشناسی بجستان با ۷.۸ میلی متر بوده است. بارندگی بهار ۱۴۰۱ استان خراسان رضوی نسبت به دوره آماری بلند مدت در تمامی شهرستان‌های استان جز خوشاب، درگز و فیروزه کاهش داشته است.

عراقی زاده ادامه داد: میانگین دمای استان خراسان رضوی در فصل بهار ۱۹.۷ درجه سلسیوس ثبت شده است که ۰.۹ درجه نسبت به بلند مدت افزایش داشته و میانگین دمای مشهد در بهار سال جاری ۱۷.۶ درجه سلسیوس بوده که نسبت به دوره آماری بلند مدت ۰.۸ درجه افزایش داشته است. شهرستان‌های باخزر، تربت حیدریه، داورزن و زاوه با ۱.۵ درجه سلسیوس بیشترین افزایش میانگین دمای هوا را در فصل بهار نسبت به مدت مشابه دوره آماری داشته‌اند.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی گفت: طی این مدت شهرستان‌های درگز و قوچان کمترین تفاوت دمایی را به ترتیب با ۰.۶- و ۰.۴- درجه سلسیوس نسبت به دوره آماری بلند مدت در خراسان رضوی داشته است و بیشینه دمای مطلق گزارش شده در بهار ۱۴۰۱ متعلق به ایستگاه سرخس با ۴۴.۵ و کمینه دمای مطلق متعلق به ایستگاه فریمان با ۴.۹- درجه سلسیوس بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در فصل بهار ۱۴۰۱، اکثر بخش های استان تحت تأثیر وضعیت خشکسالی خفیف تا ترسالی متوسط قرار داشته اند. به طور کلی نواحی مرکزی و شمالی استان تحت تاثیر وضعیت نرمال تا ترسالی متوسط و فقط بخشی از نواحی جنوب و جنوب غرب استان از جمله شهرستان‌های رشتخوار، مه ولات، بجستان و داورزن تحت تاثیر خشکسالی خفیف بوده اند.