شناسهٔ خبر: 112473 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی با انتشار هشدار سطح زرد اعلام کرد؛

احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل به سبب وقوع پدیده گرد و خاک

گرد و خاک سازمان هواشناسی با انتشار هشدار سطح زرد از وقوع پدیده گرد و خاک و احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی کشور با انتشار هشدار هواشناسی سطح زرد از رشد ابرهای همرفتی به بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب روز پنجشنبه خبر داد و اعلام کرد این شرایط تا روز شنبه ۱۸ تیرماه ادامه دارد. 

نوع مخاطره این سامانه رگبار و رعد و برق و در نواحی مستعد تگرگ و وزش باد شدید موقت است که روز پنج‌شنبه شانزدهم تیر بر اتفاعات جنوبی کرمان و جنوب شرق بوشهر، روز جمعه هفدهم تیر در هرمزگان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، ارتفاعات جنوبی کرمان و روز شنبه ۱۸ تیرماه در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و ارتفاعات هرمزگان اثر می‌گذارد.

احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان آب به شکل محدود و محلی، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب روخانه‌های فصلی، احتمال صاعقه، احتمال کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا به‌طور موقت و احتمال شکستن درختان فرسوده از خطرات احتمالی این سامانه است. لذا سازمان هواشناسی با انتشار اطلاعیه‌ای بر احتیاط در صعود به ارتفاعات، پارک نکردن خودرو در اطراف درختان فرسوده، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها تاکید کرد.

این سازمان همچنین از وقوع پدیده گرد و خاک خبر داده و در اطلاعیه خود آورده است: این پدیده  از روز پنج‌شنبه شانزدهم آغاز شده و تا روز شنبه، هجدهم تیر ادامه دارد.

براساس این گزارش، خیزش گرد و خاک، نفوذ گرد و غبار و وزش باد شدید از خطرات این پدیده است که روز پنج‌شنبه استان‌های اصفهان، یزد، سمنان، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، شمال بوشهر، فارس، ایلام، لرستان، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، البرز، قم، جنوب تهران، جنوب خراسان رضوی، شمال و غرب خراسان جنوبی و شمال خراسان شمالی، روز جمعه شمال سیستان و بلوچستان، شمال خراسان شمالی، خراسان جنوبی، جنوب و شرق خراسان رضوی، خوزستان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، مرکزی، شرق و شمال اصفهان، سمنان، البرز، قم، تهران و شمال بوشهر، و روز شنبه ۱۸ تیرماه استان‌های ایلام، خوزستان، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شمال خراسان شمالی، شرق و جنوب خراسان رضوی، سمنان، یزد، شمال اصفهان، قم، مرکزی، تهران و البرز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

همچنین کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال شکستن درختان کهن‌سال از اثرات پدیده مذکور عنوان شده است.

در این راستا سازمان هواشناسی قرار نگرفتن در فضای باز برای افراد آسیب پذیر در مواقع بروز گردو خاک، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های زیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، مالچ پاشی و سایر اقدامات پیشگیرانه در کانون‌های کنار مراکز جمعیتی، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان ها نیمه کار و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها را توصیه کرده است.